غوغای کمبود تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی در استان ها/ نماینده مجلس: در برخی نقاط به ازای هر هزار نفر فقط ۸ تخت وجود دارد



کمبود تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی در ایران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مشکلات حوزه درمانی به ویژه در حوزه کمبود دارو و گرانی آن به قدری جدی است که یک مشکل بزرگتر یعنی کمبود تخت های بیمارستانی و تجهیزات پزشکی در استان های مختلف فراموش شده. بی تردید اگر تخت های بیمارستانی به اندازه کافی در تمام سطح کشور وجود داشته باشد و تجهیزات پزشکی موردنیاز نیز تامین شود، بخش بزرگی از مشکلات حوزه درمانی رفع خواهد شد. اما وضعیت اقتصادی دولت به گونه ای است که نمی توان انتظار داشت، مستقیما در این حوزه سرمایه گذاری کند. راهکار این موضوع به نظر می رسد ورود بخش خصوصی و حمایت از اقدامات این بخش باشد.

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در خصوص کمبود تخت های بیمارستانی و تجهیزات پزشکی در شهرستان های مختلف به انتخاب گفت: این فقدان‌ها بستگی دارد که شما با کجا می‌خواهید ما را مقایسه کنید؟ ده سال پیش؟ چهل سال پیش؟ یا با دنیا قرار است مقایسه شویم؟ تجهیزات پزشکی زیادی در این چند سال وارد شده است. یکی از عزیزان ما که در انگلیس درس می‌خواند وقتی بیست سال پیش به ایران آمد، در زاهدان گفت تجهیزات اینجا در لندن وجود ندارد. دستگاه‌های بزرگ ام. ار.‌ای و سی تی اسکن و.. در کیفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد. البته ممکن است توزیع عادلانه نباشد و امکانات در برخی نقاط بیشتر توزیع شده باشد. در برخی نقاط به ازای هر ده هزار نفر ۸ تخت وجود دارد یعنی هشت دهم برای هزار نفر. تعداد تخت‌های ما با بخش خصوصی قابل توجه است، ولی توزیع عادلانه نبوده‌است.

 

وی افزود: پراکندگی شهر‌های کوچک باعث شده است که توزیع تجهیزات ما عادلانه نباشد. در سال‌های اخیر نیز بیمارستان‌های مختلف پنجاه الی صد تخت خوابی ایجاد کردیم، اما نتوانستیم متخصص و تجهیزات در شهر‌های مختلف قرار دهیم. این بیمارستان‌های کوچک که ما اسم آن را بیمارستان‌های حاکمیتی گذاشته‌ایم، عمدتا با فشار نمایندگان و مسئولین ساخته شده‌اند؛ اما فکری به حال منابع مالی و تجهیزات و پزشک‌های آن نشده است. حتی به این فکر نشده است که اگر متخصصی را به نقطه‌ای دور فرستادید، باید برای آن فرد درآمدزا باشد که در آنجا بماند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سپس در رابطه با راه حل ایجاد عدالت درمانی اظهار‌ داشت: تنها راه عدالت در حوزه سلامت، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که ۳۰ درصد آن نیز اجرایی نشده است. البته کار سخت است. علت این است که ما مردم را با مسئولین متفاوت می‌بینیم و در عمل تضاد وجود دارد. به همین دلیل شاید برخی مشکلات به سادگی قابل جبران نباشد. علی رغم اینکه همه تلاش می‌کنند، اما چالش‌های اداری وجود دارد. ما در دو سال اخیر سعی کردیم پزشک خانواده را به معنای واقعی پیاده کنیم که متاسفانه آن چیزی که ما می‌خواهیم و آن چیزیکه در وزارت بهداشت در حال اجراست با هدف اصلی متفاوت است.

 

شهریاری در پایان گفت: بار‌ها با وزیر بهداشت بحث داشته ایم، ایشان نیز تلاش خود را می‌کند. هر‌چند ساختار ما اشکال دارد. نه مجلس نه دولت و نه قوه قضاییه آنچه که شایسته مردم و تراز نظام اسلامی است را به دست نیاورده است. آقای رئیس جمهور بار‌ها به افزایش اختیارات استانداران و تمرکز‌زدایی صحت کرده، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. امیدوارم به مرور وضعیت بهتر شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------