اولین پیوند رباتیک کبد در آمریکا انجام شد



پیوند رباتیک کبد،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
جراحان آمریکایی در یک عمل موفقیت‌آمیز، برای اولین بار توانستند کبد کامل را با روش جراحی رباتیک به یک بیمار ۶۰ ساله پیوند بزنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینمگ، گروهی از جراحان «دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن»(WUSM) اخیرا اولین پیوند رباتیک کبد را در آمریکا انجام دادند. این پیوند موفقیت‌آمیز که در ماه مه انجام شد، مزایای جراحی رباتیک کمتر تهاجمی را در پیوند کبد نشان داد. این روش، برش کوچکتری را ایجاد می‌کند که درد کمتر و بهبودی سریع‌تر را به همراه دارد. به علاوه، دقت مورد نیاز برای انجام دادن یکی از چالش‌برانگیزترین جراحی‌های شکمی در این روش وجود دارد.

 

بیمار، مردی ۶۰ ساله بود که به دلیل ابتلا به سرطان کبد و سیروز ناشی از ویروس هپاتیت C به پیوند نیاز داشت. او در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد و فعالیت‌های عادی و روزانه خود را از سر گرفته است. دریافت‌کنندگان پیوند کبد معمولا به حداقل شش هفته زمان نیاز دارند تا بتوانند بدون هیچ گونه ناراحتی راه بروند. این بیمار یک ماه پس از جراحی نه تنها به راحتی راه رفت، بلکه توانست ورزش‌های گلف و شنا را هم از سر بگیرد.

 

دکتر «عادل خان»(Adeel Khan) دانشیار جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و سرپرست گروهی که این جراحی را انجام داد، گفت: پیوند موفقیت‌آمیز بود. جراحی به آرامی انجام شد، کبد جدید بلافاصله شروع به کار کرد و بیمار بدون هیچ عارضه جراحی بهبود یافت. پیوند کبد یکی از پیچیده‌ترین جراحی‌های شکمی است و برای کسب نتایج خوب، به یک گروه تخصصی نیاز دارد. ما بسیار خوش‌شانس هستیم که پشتیبانی لازم را برای ایجاد یک گروه پیوند رباتیک در سطح جهانی داریم که به ما امکان می‌دهد جراحی‌های پیچیده را با خیال راحت انجام دهیم.

 

پیوند کبد به طور سنتی با روش باز انجام می‌شود و جراح یک برش سه تا چهار اینچی عمودی و ۱۲ تا ۱۶ اینچی افقی را درست زیر قفسه سینه ایجاد می‌کند تا کبد بیمار را بردارد و کبد سالم اهدا شده را قرار دهد. جراحان پیوند در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با برش‌های کوچکتر که معمولا درد کمتر و بهبودی سریع‌تر را به همراه دارد، این روش را به روشی با حداقل تهاجم تغییر دهند.

 

با وجود این، بیشتر جراحی‌های پیوند برای یک روش کم‌تهاجمی -چه به صورت لاپاروسکوپی و چه به صورت رباتیک- بسیار پیچیده هستند و پیوند کبد به ‌ویژه چالش‌برانگیز است زیرا جراحی برای برداشتن کبد بیمار، خونریزی زیادی را به همراه دارد و پیوند زدن کبد جدید به سیستم گردش خون بیمار مستلزم اعمال ظرافت در متصل کردن چندین رگ خونی ریز به یکدیگر است.

 

جراحی‌های رباتیک نوعی جراحی کمتر تهاجمی هستند. جراحان در این فرآیند، تجهیزات ربات را به طور کامل کنترل می‌کنند و عملیات را از راه دور را معمولا با فاصله کمی از بیمار، با استفاده از کنترل‌کننده‌های جوی‌استیک انجام می‌دهند. دوربین‌های با وضوح بالا، یک تصویر بزرگنمایی‌شده و سه‌بعدی را از محل جراحی ارائه می‌دهند که از طریق یک صفحه نمایش بزرگ قابل مشاهده است. تجهیزات دقیق و پیشرفته، امکان انجام دادن کارهای بسیار دقیق و ظریفی را فراهم می‌کند که با استفاده از روش‌های سنتی غیرممکن است.

 

جراحان در این پیوند رباتیک کبد، چندین برش نیم‌اینچی به اندازه سوراخ کلید به وجود آوردند و یک برش عمودی شش اینچی را بین عضلات شکم ایجاد کردند تا کبد بیمار را بردارند و کبد جدید را در آن قرار دهند. این برش که به طور قابل توجهی کوچکتر از برش سنتی است، نیازی به برش عضلات شکم ندارد و بهبود سریع‌تر را ممکن می‌سازد.

 

اگرچه بهبود فیزیکی بیمار طبق برنامه پیش رفت اما به دلیل علائم شناختی که در بیماران مسن پس از یک جراحی بزرگ غیرعادی نیستند، باید زمان بیشتری را در بیمارستان می‌گذراند.

 

خان گفت: پیوند کبد رباتیک کمی بیش از هشت ساعت طول کشید که زمان زیادی است اما در چارچوب زمانی مورد انتظار برای پیوندهای سنتی باز کبد بود که معمولا شش تا هشت ساعت طول می‌کشد. پیوندهای رباتیک کبد در آینده احتمالا با کسب تجربه بیشتر و اعمال ظرافت‌های تکنیکی جدید، سریع‌تر انجام خواهند شد.

 

گروهی از جراحان کره جنوبی، اولین پیوند رباتیک کبد در جهان را در سال ۲۰۲۱ گزارش کردند. این جراحی، پیوند زدن نیمی از کبد اهداشده را به جای کل اندام شامل می‌شد و عمل جراحی تا حدودی رباتیک بود. کبد بیمار با لاپاراسکوپی برداشته و کبد جدید به صورت رباتیک کاشته شد. خان خاطرنشان کرد که گروه او اولین گروهی است که پیوند یک کبد کامل را به صورت رباتیک انجام می‌دهد.

 

دکتر «ویلیام چپمن»(William Chapman) استاد جراحی، مدیر بخش جراحی عمومی و رئیس بخش جراحی پیوند دانشگاه واشنگتن گفت: به دلیل دشواری برداشتن کبد و پیوند زدن موفقیت‌آمیز کبد جدید، پیوند کبد برای در پیش گرفتن یک روش کمترتهاجمی، دشوارترین نوع پیوند در میان اندام‌های شکمی به شمار می‌رود اما دکتر خان نشان داده که این کار امکان‌پذیر است. برای تعیین کردن مزایای پیوند کبد با یک روش کمترتهاجمی، به تجربه بیشتری در این روش نیاز است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------