ربات هوش مصنوعی چینی‌ها برای جراحی‌های کم‌تهاجمی مغز



ربات هوش مصنوعی برای جراحی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک ربات چینی موسوم به MicroNeuro که به هوش مصنوعی مجهز است، نوید جراحی‌های کم‌تهاجمی مغز را می‌دهد و در عین حال، ایمنی جراحی را تضمین می‌کند و جراحان را از کارهای پر زحمت رها می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، امروزه کمتر از ۳ عمل جراحی در جهان با کمک ربات انجام می‌شود. رایج‌ترین نوع سیستم جراحی رباتیک بالینی که جراحان استفاده می‌کنند شامل دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزارهای جراحی متصل به آنها است.

 

کمک گرفتن از ربات در مقایسه با افرادی که عمل جراحی را انجام می‌دهند، دقت بیشتری در جراحی‌های مغز ارائه می‌دهد، چرا که ممکن است خطای انسانی منجر به آسیب به بافت‌های سالم شود.

 

اکنون یک مرکز تحقیقاتی مستقر در هنگ کنگ به نام مرکز هوش مصنوعی و رباتیک(CAIR) یک سیستم رباتیک برای جراحی مغز ایجاد کرده است که برای جراحی مغز و اعصاب کم‌تهاجمی بر هوش مصنوعی متکی است.

 

آیا ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی از انسان توانایی بیشتری دارند؟

 

این سیستم که میکرونورو(MicroNeuro) نام دارد، فناوری‌هایی مانند آندوسکوپی انعطاف‌پذیر، کنترل دقیق و هوش مصنوعی را برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط بافت آسیب‌پذیر مغز، فضای عملیاتی کوچک و دشواری در جراحی ادغام می‌کند و محدودیت توانایی دست، چشم و مغز انسان را کنار می‌زند.

 

وب سایت این مرکز تحقیقاتی می‌گوید: MicroNeuro می‌تواند برای انجام جراحی‌های عمیق داخل جمجمه مانند جراحی‌های دستگاه بطنی، رفع فشار برای نورالژی عصب سه قلو و خون‌ریزی درون‌جمجمه‌ای مورد استفاده قرار گیرد و به میلیون‌ها بیمار برای تسکین درد و نجات جان افراد کمک کند.

 

دستگاه بطنی مجموعه‌ای از چهار ساختار به هم مرتبط در مغز است که از مایع مغزی نخاعی پر شده و تا مجرای مرکزی طناب نخاعی ادامه می‌یابد. با بالا رفتن سن افراد، بطن مغز بزرگ‌تر و نورون‌ها از بین می‌روند.

 

نورالژی عصب سه‌قلو یا پی‌درد سه‌قلو(Trigeminal neuralgia) یا به اختصار TN یک بیماری مربوط به عصب سه‌قلو است. نورالژی عصب سه قلو، یک سردرد حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در قلمرو یک یا دو شاخه عصب سه قلو در صورت است. این بیماری در اثر آسیب تدریجی عصب سه قلو به وجود می‌آید و موجب درد شدید در چشم‌ها، دندان‌ها، فک‌ها، پیشانی، بینی و غیره می‌شود. این درد اغلب فقط در یک سمت صورت(چپ یا راست) اتفاق می‌افتد. این بیماری از شدیدترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

 

خون‌ریزی درون‌جمجمه‌ای یا خونریزی درون‌مغزی(Intracerebral hemorrhage) که با نام‌های خون‌ریزی مغزی، خون‌ریزی درون‌پارانشیمی و سکته هموراژیک نیز شناخته می‌شود، یک خونریزی ناگهانی در بافت‌های مغز، داخل بطن‌های آن یا هر دو است. این یک نوع خون‌ریزی داخل جمجمه و یک نوع سکته است. علائم آن می‌تواند شامل سردرد، ضعف یک طرفه، استفراغ، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و سفتی گردن باشد. اغلب علائم با گذشت زمان بدتر می‌شوند. تب نیز شایع است. علل آن عبارتند از ضربه مغزی، آنوریسم، ناهنجاری‌های شریانی وریدی و تومورهای مغزی و درمان آن معمولاً باید در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شود.

 

لیو هونگ‌بین مدیر اجرایی مرکز هوش مصنوعی و رباتیک(CAIR) در مصاحبه با پایگاه ساوث چاینا مورنینگ پست گفت: جراحی مغز نوعی جراحی است که بیش از همه به فناوری نیاز دارد، زیرا یک عمل بسیار خطرناک است. جراحان واقعاً می‌خواهند از هوش مصنوعی و نوآوری‌های فناوری استفاده کنند تا این نوع روش‌ها را بسیار کمتر تهاجمی‌تر از آنچه اکنون است، کنند.

 

ربات MicroNeuro با شکستن محدودیت‌های هماهنگی چشم و دست انسان، از یک آندوسکوپ انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند که یک مسیر جراحی غیرخطی را امکان‌پذیر می‌کند و از طریق حفره‌های طبیعی مغز با کمترین تهاجم به محل مورد نظر جراحی می‌رسد.

 

لیو افزود که سیستم رباتیک CAIR آسیب به بافت مغز را حداقل تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

 

این نتایج پس از انجام آزمایشات در بیمارستان شاهزاده ولز در هنگ کنگ در طول اعمال جراحی برای درمان تومورهای مرکز مغز انجام شد.

 

دیجیتالی کردن جراحی‌ها

تیمی که MicroNeuro را توسعه داده است، اکنون در حال توسعه یک ربات جراحی منعطف با حداقل تهاجم، کاملاً حسی و با قابلیت هوش مصنوعی برای جراحی مغز و اعصاب است. هدف، استانداردسازی درمان‌ها در سراسر جهان و اجازه دادن به خدمات پزشکی با کیفیت بالا برای بیماران بیشتر است.

 

مرکز هوش مصنوعی و رباتیک(CAIR) توسط آکادمی علوم چین(CAS) در پکن و موسسه InnoHK در هنگ کنگ تامین می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------