ارتباط آلودگی هوا با مقاومت آنتی بیوتیکی



آلودگی هوا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پزشکانی که بیش از حد آنتی بیوتیک تجویز می کنند، اغلب مقصر بیماری های مقاوم به دارو هستند، اما تحقیقات جدید به مقصر بالقوه دیگری اشاره می کند: آلودگی هوا.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، بر اساس یک تحلیل عمیق جهانی جدید، کنترل آلودگی هوا می‌تواند مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهد، و مرگ و میر و هزینه‌های اقتصادی را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

«هونگ چن»، نویسنده اصلی این مقاله و استاد دانشگاه ژجیانگ در چین، می‌گوید: «مقاومت آنتی‌بیوتیکی و آلودگی هوا هرکدام به تنهایی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی هستند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «تا به حال، ما تصویر روشنی از ارتباط احتمالی بین این دو نداشتیم، اما این مطالعه نشان می‌دهد که مزایای کنترل آلودگی هوا می‌تواند دوچندان باشد: نه تنها اثرات مضر کیفیت پایین هوا را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با افزایش و گسترش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک داشته باشد.»

 

این مطالعه نشان داد که برخی از مسیرهای بالقوه شامل بیمارستان‌ها، مزارع و تأسیسات تصفیه فاضلاب هستند که ذرات مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در هوا و در فواصل مختلف منتشر می‌کنند.

 

بر اساس این مطالعه، شواهد نشان می‌دهد که آلودگی هوا در گسترش این باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک نقش دارد.

 

منابع آلودگی هوا به نام PM۲.۵ شامل فرآیندهای صنعتی، حمل و نقل جاده‌ای و زغال سنگ خانگی و سوزاندن چوب است.

 

حدود ۷.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان مستقیماً در معرض میانگین سالانه میزان ناایمن PM۲.۵ قرار دارند. محققان خاطرنشان کردند که حدود ۸۰ درصد از این افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

 

آنها دریافتند که مقاومت آنتی بیوتیکی همراه با الاینده PM۲.۵ افزایش می‌یابد. هر ۱ درصد افزایش آلودگی هوا با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی بین ۰.۵ تا ۱.۹ درصد براساس عامل بیماری زا مرتبط بود.

 

این ارتباط با گذشت زمان، با تغییرات در سطوح PM۲.۵ که منجر به افزایش بیشتر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سال‌های اخیر شد، تقویت شد.

 

برای این مطالعه، نویسندگان از داده‌های ۱۱۶ کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ استفاده کردند. این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های بیش از ۱۱.۵ میلیون تست آزمایشی بود که ۹ پاتوژن باکتریایی و ۴۳ نوع آنتی‌بیوتیک را پوشش می‌داد.

 

این مطالعه نشان داد که بالاترین سطح مقاومت آنتی بیوتیکی در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا بود. این میزان در اروپا و آمریکای شمالی پایین است.

 

این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از آلودگی هوا با حدود ۴۸۰۰۰۰ مرگ زودرس در سال ۲۰۱۸ مرتبط است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------