چرا بعد از صرف ناهار دچار خواب آلودگی می شویم؟



خواب آلودگی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
احتمالا تاکنون تجربه کرده اید که بعد از خوردن ناهار دچار نوعی رخوت و خواب آلودگی شده و این شرایط ممکن است در هر موقعیتی از جمله محیط کار، تحصیل و غیره ظاهر شود. در این گزارش قصد داریم به بررسی دلایل این موضوع بپردازیم.

به گزارش سیناپرس، تا امروز دلیل خواب ‌آلودگی پس از غذا در انسان که به به عنوان کمای غذایی نیز شناخته می شود، به  طور کامل درک نشده است. اگرچه دانشمندان در تلاش هستند با انجام آزمایش‌ هایی روی جوندگان، مگس‌های میوه و کرم‌ ها به بررسی این موضوع بپردازند.

 

به گفته محققین، مصرف یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند بالا مانند سیب زمینی، غلات صبحانه و نان سفید، ممکن است بیشتر شما را خواب آلوده کند. این غذاها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و قندها را به سرعت در بدن آزاد می کنند.

 

در این شرایط، افزایش گلوکز خون به بدن دستور می دهد تا انسولین بیشتری تولید کند که این فرایند به نوبه خود زنجیره ای از رویدادهای بیولوژیکی را ایجاد می کند که منجر به جذب گلوکز توسط سلول های ماهیچه ای و چربی می شود. شرایط پیش آمده می تواند باعث کاهش سطح قند خون و در نهایت منجر به کاهش انرژی شود.

 

نباید این موضوع را فراموش کرد که به طور طبیعی هنگامی که غذا می خورید، بدن شما سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را فعال می کند و وارد حالت استراحت و هضم می شود. شرایط فوق در تضاد با حالت جنگ یا گریز سیستم عصبی سمپاتیک است که انسان برای بقا به آن نیاز دارد. به همین دلیل میزان خواب آلودگی حالت استراحت و هضم بستگی به مقدار غذایی دارد که در یک وعده می خورید و بر اساس این معادله، غذای بیشتر نیاز به استراحت بیشتری دارد.

 

از سوی دیگر برخی مطالعات نشان می دهد اسید آمینه تریپتوفان نیز ممکن است در خواب آلودگی بعد از غذا نقش داشته باشد. تریپتوفان در بسیاری از غذاهای پروتئینی از جمله تخم مرغ، ماهی و گوشت وجود دارد. متخصصین تغذیه معتقدند که انسولین جذب برخی از اسیدهای آمینه را به ماهیچه ها القا و آن ها تحریک می کند، اما تریپتوفان قادر به انجام این کار نیست. این امر باعث می شود تا تریپتوفان در دسترس باشد تا از طریق یک انتقال دهنده اسید آمینه به مغز سفر کند. این ماده در مغز به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود که هر دو باعث افزایش حس آرامش و خواب آلودگی می شوند.

 

به این ترتیب فرایند خواب آلودگی بعد از ناهار که شما را به سمت چرت زدن ترغیب می کند، توصیف شد. به باور متخصصین، بهترین راه برای جلوگیری از کمای غذایی این است که از خوردن وعده های غذایی پر کربوهیدرات مانند ساندویچ یا برنج خودداری کرده و مقداری پروتئین، چربی‌های سالم و سبزیجات به ناهار خود اضافه کنید تا یک وعده غذایی متعادل داشته باشید. در نهایت توصیه می شود برای اجتناب از حالت رخوت بعد از خواب، هیچگاه پرخوری نکنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------