فعالیت بدنی روزانه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد



فعالیت بدنی روزانه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: فعالیت‌های بدنی روزانه شدید که فقط چند دقیقه طول می ‌کشد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می ‌دهد. این یافته یک خبر عالی برای افرادی است که وقت برای ورزش و به باشگاه رفتن ندارند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات اثرات مثبت فعالیت بدنی شدید را در کاهش خطر ابتلا به سرطان نشان داده است. اما برای برخی، صرف زمان برای ورزش کردن، علیرغم مزایای سلامتی، بسیار دشوار، پرهزینه و ناخوشایند نیست.

 

اینجاست که فعالیت فیزیکی شدید در زندگی یا به اصطلاح (VILPA) ممکن است جایگزین جذاب‌تری باشد. فعالیت فیزیکی بدون ورزش به دوره‌های کوتاه، پراکنده یک یا دو دقیقه ‌ای از فعالیت‌های بدنی شدید اطلاق می شود که در فعالیت‌های روزمره گنجانده می‌ شود. برای مثال، راه رفتن سریع، بالا رفتن از پله، انجام سریع کارهای خانه یا پرهیز از خوردن مواد غذایی سنگین که همگی جز فعالیت های بدنی بدون ورزش و متناسب با سبک زندگی هستند.

 

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه سیدنی داده‌های به ‌دست ‌آمده از ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی را بررسی کرد تا ببیند آیا فعالیت فیزیکی شدید بدون ورزش، بر خطر سرطان، به‌ ویژه خطر سرطان‌های مرتبط با فعالیت بدنی تأثیر می ‌گذارد یا خیر.

 

امانوئل استاماتاکیس (Emmanuel Stamatakis) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: فعالیت فیزیکی شدید بدون ورزش کمی شبیه به کارگیری اصول تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) در زندگی روزمره است. ما می دانیم که اکثر افراد میانسال به طور منظم ورزش نمی کنند که آنها را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد.

 

فعالیت فیزیکی بدون ورزش با استفاده از داده‌های گرفته شده از ردیاب‌های مچ‌بند در طول هفت روز ارزیابی شد. میانگین طول مدت روزانه فعالیت فیزیکی بدون ورزش  ۴٫۵ دقیقه و حداکثر ۱۶ دقیقه بود. برای اکثر شرکت کنندگان یعنی در حدود ۹۲٫۳ درصد فعالیت فیزیکی بدون ورزش در حملات تا یک دقیقه جمع آوری شد، در حالی که ۹۷٫۳ درصد از تمام فعالیت ها تا دو دقیقه به طول انجامید.

 

در ادامه محققان دریافتند: طی یک پیگیری متوسط بیش از شش سال، ۲۳۵۶ رویداد سرطانی جدید با ۱۰۸۴ مورد در ۱۳ محل سرطان مرتبط با فعالیت بدنی رخ داده است. این سرطان ها عبارتند از: کبد، ریه، کلیه، معده، آندومتر، لوسمی میلوئید، میلوما، کولورکتال، سر و گردن، مثانه، پستان و مری.

 

جالب اینجاست که نتایج نشان داد حداقل ۳٫۵ دقیقه فعالیت فیزیکی بدون ورزش روزانه با کاهش ۱۸ درصدی در بروز سرطان در مقایسه با عدم ورزش همراه بود. در همین حال، ۴٫۵ دقیقه در روز، بروز سرطان مرتبط با فعالیت بدنی را تا ۳۲ درصد کاهش داد. محققان بیشترین دستاوردها را در افرادی مشاهده کردند که مقادیر کمی از فعالیت فیزیکی بدون ورزش را در مقایسه با بی تحرکی محض ثبت کردند.

 

استاماتاکیس می ‌گوید: بسیار قابل توجه است که افزایش شدت کارهای روزانه به مدت کمتر از یک دقیقه با کاهش کلی خطر سرطان تا ۱۸ درصد و تا ۳۲ درصد برای انواع سرطان مرتبط با فعالیت بدنی مرتبط است.

 

استاماتاکیس گفت: ما باید این ارتباط را از طریق کارآزمایی‌های قوی بیشتر بررسی کنیم، اما به نظر می‌ رسد که فعالیت فیزیکی بدون ورزش ممکن است یک توصیه بدون هزینه امیدوارکننده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی باشد که ورزش ساختاریافته را دشوار یا غیرجذاب می ‌دانند.

 

شرح کامل این مطالعه در مجله JAMA Oncology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------