سطح مواد مغذی در شیرهای گیاهی کمتر از شیر گاو است



شیر،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان در تحقیقی متوجه شده‌اند که سطح کلسیم، ویتامین دی و پروتئین در شیرهای گیاهی کمتر از شیر گاو است.

به گزارش دیجیاتو، با توجه به افزایش شمار افرادی که شیر سویا، بادام، جو یا دیگر شیرهای گیاهی را جایگزین شیرهای حیوانی کرده‌اند، لازم است که افراد بدانند انتخاب آن‌ها از نظر ارزش غذایی چه تفاوت‌هایی دارد. پژوهشی تازه نشان داده است که شیرهای گیاهی نسبت به شیر گاو حاوی مواد مغذی کمتری هستند.

 

محققان دانشگاه مینه‌سوتا در مطالعه‌ای به‌دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا ارزش غذایی شیرهای گیاهی در مقایسه با شیر گاو یکسان است یا خیر؛ چرا که شیر به‌عنوان یکی از منابع مهم دریافت کلسیم و ویتامین دی محسوب می‌شود.

 

دانشمندان برای انجام این تحقیق بیش از 200 شیر گیاهی را که در سال 2023 در آمریکا به‌عنوان جایگزین شیر حیوانی فروخته می‌شود، بررسی کردند. نتیجه این بود که در مقایسه با شیر گاو، تنها 12 درصد از شیرهای گیاهی حاوی مقادیر برابر یا بیشتری از سه ماده مغذی مدنظر دانشمندان، یعنی کلسیم، ویتامین دی و پروتئین بودند.

 

«ابیگیل جانسون»، استادیار و دستیار مدیر مرکز هماهنگی تغذیه دانشکده سلامت عمومی دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که بسیاری از شیرهای گیاهی از نظر مواد مغذی معادل شیر گاو نیستند. مطابق این یافته‌ها، مصرف‌کنندگان باید به‌دنبال آن دسته از شیرهای گیاهی باشند که کلسیم و ویتامین دی را به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده خود ذکر کرده‌اند. به‌علاوه، شاید بهتر باشد که این افراد سایر منابع تأمین کلسیم و ویتامین دی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.»

 

مصرف‌کنندگان باید از ارزش غذایی شیرهای گیاهی آگاه باشند

دکتر جانسون می‌گوید ارزیابی‌های آن‌ها در مطالعات تغذیه نشان داده است که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان درحال جایگزین‌کردن شیرهای گیاهی با شیر گاو هستند. او باور دارد که با الزام تولیدکنندگان این محصولات به ارائه فهرست مواد مغذی، می‌توان به افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان کمک کرد.

 

دانشمندان می‌گویند از میان 233 شیر گیاهی، تنها 28 محصول به‌اندازه شیر گاو کلسیم، ویتامین دی و پروتئین داشتند. البته حدود 170 شیر گیاهی هم با کلسیم و ویتامین تقویت شده بودند و سطح این مواد در آن‌ها به حد شیر لبنی رسیده بود.

 

یافته‌های این تحقیق در کنفرانس سالانه انجمن تغذیه آمریکا موسوم به Nutrition 2023 ارائه شده، اما هنوز به چاپ و همتاداوری نرسیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------