مصرف روزانه نوشابه‌ ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد



نوشابه‌،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که مصرف روزانه نوشابه‌های حاوی شکر با افزایش 1.75 برابری ریسک ابتلا به سرطان کبد همراه است.

به گزارش دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گویند طبق تحقیقات آن‌ها، زنان میانسالی که روزانه حداقل یک قوطی نوشابه یا آبمیوه حاوی شکر می‌نوشیدند، 85 درصد بیشتر از افرادی که چنین عادتی نداشتند، در معرض ریسک ابتلا به سرطان کبد قرار گرفته بودند.

 

گروهی از دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون با بررسی حدود 100 هزار زن آمریکایی با سن 50 به بالا در یک بازه زمانی بالغ بر 20 سال، متوجه شدند که مصرف روزانه نوشابه‌ها یا آبمیوه‌های حاوی شکر می‌تواند آن‌ها را در مقایسه با افرادی که در یک ماه حداکثر 3 نوشیدنی حاوی شکر می‌نوشیدند، 1.75 برابر بیشتر در معرض سرطان کبد و 2.5 برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد قرار دهد.

 

البته دانشمندان تأکید کرده‌اند که با وجود این رفتار، ریسک کلی مرگ همچنان خیلی پایین بوده و تنها حدود 150 نفر در طول دوره این تحقیق جان خود را از بابت بیماری‌های کبد از دست دادند. گفتنی است که این تحقیق مشاهده‌ای بوده و نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را بین مصرف نوشابه‌های شکری و سرطان کبد نشان دهد.

 

محققان می‌گویند این مطالعه ارتباط مشابهی را میان مصرف روزانه نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش ریسک سرطان کبد نشان نداده است.

 

مصرف روزانه نوشابه‌های حاوی شکر چقدر ریسک مشکلات سلامتی را بالا می‌برد؟

نتایج این مطالعه با واحد «شخص-سال» (Person-years) ارائه شده است که معیاری متشکل از تعداد افراد حاضر در مطالعه و مقدار زمان حضور آن‌ها در پژوهش است. محققان می‌گویند نرخ سرطان کبد در این تحقیق در میان زنانی که روزانه یک یا چند نوشیدنی حاوی شکر مصرف می‌کردند، 18 به ازای 100 هزار شخص-سال بود، اما در زنانی که هر ماه حداکثر 3 نوشیدنی شکری مصرف می‌کردند، به 10.3 به ازای 100 هزار شخص-سال می‌رسید.

 

نرخ مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد هم در گروه اول 17.7 به ازای 100 هزار شخص-سال و در گروه دوم 7.1 بود. محققان می‌گویند اگرچه مطالعه آن‌ها نتوانسته است نحوه اثرگذاری دقیق مصرف نوشیدنی‌های شکری در افزایش بیماری‌های کبد را پیدا کند، اما آن‌ها حدس می‌زنند که نتایجی مثل چاقی، افزایش چشمگیر سطح گلوکز خون و تجمع چربی در کبد در بروز این مشکلات اثرگذار باشد.

 

نتایج یافته‌های دانشمندان به‌صورت مقاله‌ای در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------