ساخت واکسنی برای ویروس اپشتین-بار که شاید بتواند از ابتلا به MS جلوگیری کند



واکسن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
این‌بار محققان واکسنی برای ویروس اپشتین-بار (EBV) ساخته‌اند که از آن به‌عنوان عامل اصلی بیماری MS یاد می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، محققان واکسن جدیدی ساخته‌اند که به دو صورت در برابر ویروس اپشتین-بار (EBV) ایمنی ایجاد می‌کند. ویروس EBV تقریباً در بدن همه ما وجود دارد و طبق تحقیقات انجام‌شده، عامل اصلی بیماری‌هایی مثل ام اس (MS) و برخی سرطان‌ها است.

 

سال گذشته در مطالعه‌ای گفته شد که خطر ابتلا به بیماری MS پس از ابتلا به ویروس اپشتین-بار 32 برابر می‌شود. با توجه به این موضوع، محققان مؤسسه تحقیقات پزشکی QIMR Berghofer استرالیا حالا تصمیم گرفته‌اند تا واکسنی برای این ویروس تولید کنند.

 

نحوه کار واکسن ویروس اپشتین-بار

«راجیو خانا»، نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می‌دهد: «دیگر تلاش‌هایی که برای توسعه واکسن انجام شده است، بر تحریک‌کردن آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه ویروس متمرکز هستند که عفونت سلول‌های B ایمنی را در طول عفونت‌های حاد اولیه متوقف می‌کنند.»

 

او در ادامه درباره روش کار واکسن خود توضیح می‌دهد: «اما EBV با حالت نهفته خود می‌تواند داخل سلول‌های B پنهان شود و آن‌ها را به کارخانه‌های ویروسی کوچکی تبدیل کند که با ازبین‌رفتن سیستم ایمنی بدن ما آماده تقسیم و انتشار است. در اینجا سلول‌های T کشنده ما، این سلول‌های B آلوده را شناسایی و کنترل می‌کنند.»

 

آن‌ها واکسن خود را با تزریق به غدد لنفاوی موش‌ها (جایی که پاسخ ایمنی آغاز می‌شود) آزمایش کردند و متوجه شدند که ایمنی هومورال و سلولی قدرتمندی در طول عفونت اولیه و نهفته EBV ایجاد می‌کند که بیش از هفت ماه ادامه می‌یابد.

 

اپشتین-بار عضوی از خانواده ویروس‌های هرپس‌ویروسان (تبخالی) است و توسط حدود 95 درصد جمعیت جهان منتقل می‌شود. اکثر افراد در دوران کودکی به آن آلوده می‌شوند و پس از آن ویروس به‌صورت غیرفعال فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. اما عفونت آن در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی می‌تواند باعث مونونوکلئوز عفونی یا غده‌ای شود که عامل خطر اصلی بیماری‌های مرتبط با EBV، ازجمله ام اس در نظر گرفته می‌شود.

 

علاوه‌براین، EBV با انواع مختلفی از لنفوم‌ها و سرطان‌های مجرای تنفسی مرتبط است. بنابراین علاوه بر درمان ام اس، این واکسن به‌طور‌ بالقوه می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های مرتبط با EBV پیشگیری کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------