مولکول های موجود در سبزیجات می توانند به کاهش عفونت ریه کمک کنند



سبزیجات،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مصرف سبزیجات چلیپایی در دوران بیماری گیرنده‌های آریل هیدروکربن را فعال و مانع ریه را تقویت می‌کند.

به گزارش دیجیاتو، محققان دریافته‌اند که مولکول‌های موجود در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم می‌توانند به حفظ سدی در ریه کمک کرده و همین مسأله در کاهش عفونت ریه نقش مهمی دارد.

 

گیرنده‌های آریل هیدروکربن (AHR) یکی از پروتئین‌های مهم برای سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند. اما حالا دانشمندان کشف کرده‌اند که این پروتئین نقشی بسیار فعال نیز در سلول‌های لایه درونی رگ‌های خونی در ریه‌ها دارد. مولکول‌های درون سبزیجات چلیپایی (مانند کلم‌پیچ، بروکلی و گل‌کلم) می‌توانند AHRها را فعال و عملکرد آن‌ها را تقویت کنند.

 

مانعی که درون ریه‌ها هوای بیرون را از بدن جدا می‌کند، تنها دو لایه دارد. یکی از این لایه‌ها پوشش بیرونی رگ‌ها و دیگری سلول‌های لایه درونی رگ‌ها هستند. این لایه‌ها باید همزمان اکسیژن را وارد خون کنند و از ورود آلودگی، ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کنند.

 

پژوهشگران نشان داده‌اند که علاوه‌بر سلول‌های ایمنی، گیرنده‌های آریل هیدروکربن نیز نقشی مهم در قوی نگه‌داشتن این مانع در ریه‌ها ایفا می‌کنند. آن‌ها با بررسی آثار آنفولانزا روی موش‌ها نشان داده‌اند که هنگام ابتلا به بیماری، این گیرنده‌ها ضعیف می‌شوند.

 

وقتی موش‌ها به ویروس آنفولانزا مبتلا بودند، در محفظه‌های هوای ریه‌های آن‌ها خون مشاهده می‌شد. این نشان می‌دهد که مانع ریه هنگام بیماری ضعیف‌تر شده و خون از آن به بیرون نشت می‌کرد. پژوهشگران با فعال کردن گیرنده‌های آریل هیدروکربن توانستند خون کمتری را در فضای ریه مشاهده کنند.

 

همچنین موش‌هایی که فعالیت گیرنده‌های آریل هیدروکربن در آن‌ها تقویت شده بود، وزن کمتری از دست می‌دادند. این به آن‌ها کمک می‌کرد تا بهتر با بیماری مبارزه کنند.

 

پژوهشگران همچنین نشان داده‌اند که در موش‌هایی که پیش از بیماری رژیم غذایی شامل فعال‌کننده‌های AHR مصرف می‌کردند، فعالیت این گیرنده‌ها پس از ابتلا به بیماری کاهش می‌یافت. موش‌ها هنگام بیماری غذای کمتری می‌خوردند. بنابراین با کاهش مصرف فعال‌کننده‌های AHR، فعالیت آن‌ها هنگام بیماری کاهش می‌یافت.

 

خبر خوب این است که این گیرنده‌ها را می‌توان با مصرف سبزیحات تقویت کرد. سبزیجات چلیپایی لیگاندهای تغذیه‌ای AHR هستند. این یعنی پس از مصرف، مولکول‌های سبزیجات گیرنده‌های AHR را از طریق روشن کردن کلید آن‌ها در DNA فعال می‌کنند.

 

بسیاری از افراد وقتی بیمار می‌شوند رژیم غذایی سالم خود را حفظ نمی‌کنند. مصرف زیاد سبزیجات، مخصوصاً سبزیحات چلیپایی، روشی مطمئن برای پیشگیری از بیماری است. اما حالا این پژوهش نشان می‌دهد که ادامه مصرف زیاد سبزیجات هنگام بیماری می‌تواند به روند درمان کمک و بیماری را خفیف‌تر کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------