جراحی غیرممکن توسط ربات جراح!



ربات جراح،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک ربات یک بیمار را از یک تومور غیرقابل جراحی نجات داد. در واقع این ربات به نام «داوینچی» توانست عملی را انجام دهد که هیچ دکتری خطر نمی‌کرد تا آن را انجام دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، ربات‌ها به طور فزاینده‌ای در حال ظهور در اتاق‌های عمل هستند و جان انسان‌ها را نجات می‌دهند. اکنون در ادامه‌ی سریال جراحی‌های رباتیک، ربات جراح معروف داوینچی، تومور یک بیمار را در حالی که هیچ پزشکی حاضر به برداشتن آن نبود، عمل کرد.

 

این بیمار کانادایی به نام گلن دیر(Glenn Deir) این داستان را بازگو می‌کند که چگونه تومور غیرقابل عملش که قرار بود به قیمت جانش تمام شود، توسط یک ربات جراح عمل شد و این ربات جان او را نجات داد.

 

شرایط پیچیده

گلن دیر می‌گوید شانزده سال پیش، من به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی به سرطان لوزه چپ مبتلا شدم. این همان ویروسی است که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. اکثر مردم ویروس HPV را خاموش و بدون هیچ آسیبی در بدن خود دارند، اما من شانس نداشتم. تشعشعات ناشی از درمان موجب وخامت حال وی شد.

 

این در حالی بود که هیچ پزشکی حاضر به عمل او نشد و این وضعیت غم انگیز او را بدتر کرد.

 

در این زمان بود که یکی از پزشکان او پیشنهاد کرد با یک متخصص پزشکی که از ربات داوینچی استفاده می‌کند، تماس بگیرد. آن دکتر در استان دیگری بود، اما برای گلن ارزش داشت رنج سفر و هزینه‌های آن را به جان بخرد.

 

گلن دیر توضیح داد که با توجه به این که برداشتن تومور سرطانی شامل بریدن ظریف لوزه، زبان و گلویم بود، دکترم به من پیشنهاد داد که به یک جراح در هالیفاکس که از رباتی به نام داوینچی استفاده می‌کند، مراجعه کنم. این یک ربات گرانقیمت است که هزینه آن بیش از ۸ میلیون دلار است.

 

گلن در نهایت دید که چاره‌ای ندارد و با سنجیدن تمام گزینه‌ها سرانجام با جراحی رباتیک موافقت کرد. اما مشخص شد که این عمل جراحی حتی با کمک گرفتن از داوینچی نیز یک کار بسیار پیچیده است.

 

گلن می‌گوید: این عمل دو ساعت و نیم طول کشید و پیچیده تر از آن چیزی بود که دکتر کورستن پیش‌بینی می‌کرد. تشعشعات قبلی لوزه را سفت کرده بود و به راحتی کنار نمی‌رفت. تومور روی زبانم نیز به اندازه یک گیلاس بزرگ بود. جراح مجبور شد یک عضله را بچرخاند تا شکاف گلوی من را ببندد. در نهایت با یک لوله تغذیه روی بینی و یک برش که تمام طول گردنم را گرفته بود از خواب بیدار شدم.

 

یک جراحی موفق

با وجود عوارض، عمل جراحی گلن دیر موفقیت آمیز بود. او اکنون رو به بهبودی است و دوباره صحبت کردن و بلعیدن برایش ممکن شده است. او راه درازی در دوره نقاهت خود در پیش دارد، اما می‌داند که بدون داوینچی وضعیت او بسیار بدتر می‌شد.

 

وی می‌گوید: وقتی از دکتر کورستن پرسیدم که بدون داوینچی عمل جراحی چگونه بود، او پاسخ داد اگر قبلا بود، فک شما را دو نیم می‌کردیم و به این ترتیب به تومور دسترسی پیدا می‌کردیم. تصویر شکافته شدن فکم مانند استخوان جناغ یک بوقلمون عمیقاً ناراحت کننده بود. پرتودرمانی حتی یک کشیدن دندان ساده را غیرممکن کرده است. حالا فکر کنید با این وجود چقدر طول می‌کشید فکم بهبود یابد. بدون داوینچی، من هیچ شانسی برای جراحی نداشتم.

 

گلن تشکر ویژه‌ای از ربات داوینچی می‌کند.

 

در چند سال گذشته، ربات‌ها پیشرفت‌های زیادی در اتاق‌های عمل داشته‌اند و به بیماران سرطانی اجازه داده‌اند سریع‌تر بهبود یابند. آنها اندومتریوز را درمان می‌کنند، جراحی چشم از راه دور را ممکن می‌کنند و حتی لاپاراسکوپی‌های چهار دستی را ممکن کرده‌اند. در واقع، وقتی حرف از جراحی می‌شود، به نظر می‌رسد آینده متعلق به صنعت رباتیک است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------