کیت آزمایشی که می‌تواند التهاب لثه را تشخیص دهد



کیت آزمایشی برای تشخیص التهاب لثه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پژوهشگران آمریکایی، یک کیت آزمایشی خانگی ابداع کرده‌اند که می‌تواند التهاب لثه را تشخیص دهد و باکتری عامل آن را شناسایی کند.

به گزارش ایسنابه نقل از نیو اطلس، همان طور که التهاب لثه می‌تواند از دست دادن دندان را در پی داشته باشد، باکتری مسئول بیماری لثه نیز می‌تواند به جریان خون وارد شود و انسان را به بیماری قلبی یا سایر بیماری‌ها مبتلا کند. به همین دلیل، تشخیص زودهنگام تا اندازه‌ای مهم است که شاید به زودی یک کیت آزمایش خانگی جدید برای شناسایی التهاب لثه عرضه شود.

 

این کیت آزمایش نمونه بزاق توسط پروفسور «اندرو استکل»(Andrew Steckl) و «دوو هان»(Daewoo Han)  از «دانشگاه سینسیناتی»(University of Cincinnati)، با همکاری «سانکای زی»(Sancai Xie) دانشمند شرکت «پروکتور اند گمبل»(Procter & Gamble) ابداع شد. در این کیت از یک معرف شیمیایی استفاده می‌شود که به اندوتوکسین‌های خاص حاضر در دیواره سلولی باکتری «پورفیروموناس ژنژیوالیس»(Porphyromonas gingivalis) واکنش نشان می‌دهد.

 

دریافت معرف برای انجام دادن این کار در ابتدا چالش‌برانگیز بود زیرا بزاق حاوی مواد گوناگونی است که می‌توانند تشخیص دادن هر یک از نشانگرهای زیستی را دشوار سازند. یک پروتئین طبیعی به نام «آمیلاز»(Amylase) در این زمینه مشکل‌ساز بود تا این که دانشمندان دریافتند می‌توان با قرار دادن نمونه بزاق در معرض نشاسته سیب‌زمینی، اثر آن را خنثی کرد.

 

این کیت که به کیت‌های آزمایش کووید-۱۹ شباهت دارد، دارای یک حفره برای نمونه بزاق و یک نوار کاغذی است که روی آن یک یا دو خط برای نشان دادن نتایج ظاهر می‌شود.

 

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی ممکن است کیت برای استفاده عمومی در دسترس باشد، وجود ندارد.

 

این پژوهش در مجله «Sensors and Diagnostics» به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------