زردچوبه داروی رفلاکس معده



رفلاکس معده،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک کارآزمایی بالینی نشان داد؛ زردچوبه می ‌تواند رفلاکس اسید معده و همچنین داروهای رایج را مهار کرده و به اندازه داروهای تجویزی مفید است.

به گزارش سیناپرس، به دنبال به دست آمدن چندین نتیجه آزمایشگاهی امیدوار کننده، تیمی از دانشمندان تایلندی از جمله محققان پزشکی از دانشگاه چولالونگکورن، یک کارآزمایی تصادفی ‌سازی شده، دوسوکور کنترل ‌شده را انجام دادند تا اثربخشی زردچوبه را نشان دهند.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روشی را در داخل بدن نشان داد که در آن کورکومین که ترکیب فعال موجود در زردچوبه است، یک مکانیسم محافظتی در مری را تسهیل کرده که رفلاکس اسید را مهار و ثابت می کند که با درمان با مهارکننده پمپ پروتون (PPI) لانسوپرازول قابل مقایسه است.

 

آخرین تحقیق این فرضیه را با امپرازول روی ۲۰۶ بیمار ۱۸ تا ۷۰ ساله که از ناراحتی مکرر معده رنج می بردند، آزمایش کرد. امپرازول که معمولاً با عنوان پریلوسک و لوزک بسته بندی می شود، یک درمان محبوب برای بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است. با این حال، استفاده طولانی مدت از پمپ پروتون ها به طور فزاینده ای منع شده است، زیرا این داروها با خطر بالاتر عفونت، شکستگی و حتی زوال عقل مرتبط هستند.

 

کورکومین از ریزوم های زیرزمینی گیاه زردچوبه چند ساله که متعلق به خانواده زنجبیل (Zingiberaceae) است، به دست می آید و مانند زنجبیل، بیش از ۴ هزار سال است که در داروهای هندی و چینی استفاده شده است و برای درمان همه چیز از آرتریت گرفته تا عفونت های تنفسی استفاده می شود.

 

در آخرین مطالعه، محققان شرکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند: یکی برای دریافت زردچوبه که شامل دو کپسول بزرگ کورکومین ۲۵۰ میلی گرمی، چهار بار در روز بود، گروه دوم امپرازول دریافت کرده و گروه آخر همان رژیم را با دو کپسول بزرگ کورکومین و قرص کوچک پمپ پروتون دنبال می ‌کردند.

 

پس از ۲۸ و ۵۶ روز، شرکت‌کنندگان با نمره ارزیابی شدت سوء هاضمه (SODA) مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمایش سودا برای تسکین علائم سوء هاضمه مانند درد، سوزش، نفخ، گاز و حالت تهوع است.

 

در اواسط راه، کورکومین یا درمان‌های ترکیبی تقریباً مشابه PPI به تنهایی برای همه علائم به جز درد، کمی جلوتر بود. پس از ۵۶ روز، نمره درد مشابه بود اما دوباره زردچوبه بهترین امتیاز را در تسکین علائم دیگر داشت.

 

این اولین بار نیست که زردچوبه با کاهش التهاب دستگاه گوارش مرتبط است. مطالعه دیگری از محققان نشان داد که مکمل کورکومین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی با کاهش وزن و سایر نتایج مفید متابولیک مرتبط است. همچنین موضوع تحقیقات برای درمان چشم و بهبود زخم بوده است.

 

در حالی که نتایج کارآزمایی امیدوارکننده بود، تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی و اثربخشی برای استفاده تجاری بالقوه مورد نیاز است. با این وجود، محققان خاطرنشان می کنند، یافته های جدید مطالعه ما ممکن است در نظر گرفتن کورکومین در عمل بالینی را توجیه کند.

 

شرح کامل این مطالعه در مجله BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------