یک مولکول جدید درمان جوش صورت را متحول می‌کند



جوش صورت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
به گفته‌ دانشمندان یک مولکول جدید قدرتمند می‌تواند در درمان جوش صورت تحول ایجاد کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌آلرت، یک ترکیب ضد باکتری که در داخل پوشش‌های میکروسکوپی تحویل داده می‌شود، می‌تواند به زودی صدها میلیون نفر مبتلا به بیماری التهابی جوش معمول پوست را بهبود بخشد.

 

این عارضه به دلیل رشد بیش از حد یک باکتری پوستی به نام پروپیونی باکتریوم آکنه(Cutibacterium acnes)، منجر به فوران ناخوشایند جوش‌های کوچک می‌شود. در حالی که راه‌هایی برای محدود کردن رشد این باکتری‌ها مانند آنتی بیوتیک‌ها یا هورمون‌هایی که چربی پوست که میکروب‌ها از آن تغذیه می‌کنند را کاهش می‌دهند، بسیاری از آنها عوارض جانبی دارند یا با سازگاری باکتری‌ها بی اثر می‌شوند.

 

این درمان جدید مبتنی بر آنتی‌بیوتیک ناراسین است که معمولا برای جلوگیری از عفونت در دام و طیور استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان یک درمان بالقوه برای باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه  که هنوز در برابر آن مقاومت ایجاد نکرده به کار بیاید.

 

در این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه آدلاید استرالیا و دانشگاه اکس مارسی فرانسه انجام شد، نشان داده شد که این آنتی‌بیوتیک در برابر عوامل بیماری‌زای مورد نظر در شرایط آزمایشگاهی موثر عمل می‌کند.

 

علاوه بر این، این تیم توانست نشان دهد که تحویل نانوذرات می‌تواند به طور قابل توجهی درمان را تقویت کند.

 

وقتی ناراسین در کپسول‌های ریز هزار بار کوچک‌تر از یک تار موی انسان به نام نانو میسل قرار بگیرد، می‌تواند بسیار عمیق‌تر از زمانی که فقط با آب مخلوط می‌شود به داخل پوست نفوذ کند.

 

در واقع، محققان دریافتند که سیستم تحویل نانوذرات ویژه آنها در مقایسه با یک مخلوط ساده آب، حلالیت آن را بیش از ۱۰۰ برابر بهبود می‌بخشد.

 

سانجی گارگ(Sanjay Garg)، دانشمند داروسازی از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: فرمولاسیون میسل در رساندن ناراسین به محل‌های هدف آکنه مؤثر بود، برخلاف محلول ترکیبی که در لایه‌های پوست نفوذ نمی‌کرد.

 

در حالی که محققان از پوست گوش خوک برای آزمایشات خود در اینجا استفاده کردند، در مورد آکنه واقعی، دارو باید وارد فولیکول‌های موی زیر پوست شود. این فولیکول‌ها و غدد چربی متصل به آن‌ها، جایی هستند که C. acnes رشد می‌کنند.

 

البته قدم بعدی این است که ببینیم این دارو روی افراد واقعی چگونه کار می‌کند، اما نشانه‌های اولیه امیدوارکننده هستند.

 

بر اساس این نتایج، یک ژل نانوذره ناراسین می‌تواند به اعماق جایی که C. acnes در کمین است فرو رفته و آسیب زیادی به باکتری‌ها وارد کند.

 

یکی دیگر از یافته‌های دلگرم کننده این بود که ژل تولید شده توسط دانشمندان در دمای اتاق به مدت چهار هفته ثابت ماند. این یکی دیگر از نشانه‌های خوب از نظر توانایی در آماده سازی درمان است.

 

محققان به کشف بیشتر در مورد علل ایجاد جوش ادامه می‌دهند. درک بهتر این بیماری به معنای درک بهتر از درمان‌هایی است که ممکن است بهترین کار را انجام دهند.

 

فاطیما ابید(Fatima Abid)، دانشمند داروسازی از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: جوش تقریبا ۹.۴ درصد از جمعیت جهان که عمدتا نوجوانان هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ناراحتی، خجالت، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و انزوای اجتماعی در میان مبتلایان می‌شود.

 

اگرچه داروهای خوراکی زیادی برای درمان جوش تجویز می‌شود، اما آنها طیفی از عوارض جانبی مضر دارند و بسیاری از آنها محلول در آب نیستند، به همین دلیل است که اکثر بیماران و پزشکان درمان‌های موضعی را ترجیح می‌دهند.

 

این تحقیق در مجله Nanoscale منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------