نیمی از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند



اخبار,اخبار پزشکی,سکته مغزی

مدیرگروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نیمی از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند، گفت: کنترل دیابت، فشار خون و اصلاح شیوه زندگی تا میزان زیادی از بروز سکته مغزی در جامعه پیشگیری می‌کند.

دکتر کوروش قره گزلی به بهانه روز جهانی سکته مغزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خوشبختانه به علت برخی آگاه سازی‌ها و کنترل عوامل خطر، آمار بروز سکته مغزی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: با این حال آمار بروز سکته مغزی در شهرها و کشورهای مختلف بسته به فرهنگ و سطح بهداشت جامعه متغیر است. به عبارت دیگر سبک زندگی و رعایت اصول بهداشتی و سلامتی در بروز سکته مغزی نقش پررنگی دارد.

 

وی با اشاره به دیابت و فشارخون به عنوان خطرناک‌ترین فاکتورها در بروز سکته مغزی، اظهار کرد: اگرچه در بیشتر کشورها برنامه‌های گسترده‌ای برای کنترل دیابت و فشارخون اجرا شده، با این حال آمار بروز سکته مغزی هنوز بالا و بین ۱ تا ۲ در هزار نفر تخمین زده می‌شود.

 

وی با اشاره به نقش موثر سبک زندگی سالم در جلوگیری از بروز سکته مغزی و کاهش آمار آن در جامعه، عنوان کرد: آموزش عمومی و آگاه‌سازی جامعه در ترویج سبک زندگی سالم و در نتیجه کاهش احتمال بروز سکته در افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا مهم‌ترین ابزار قابل استفاده برای افزایش سواد سلامت جامعه رسانه‌های عمومی و صدا و سیما است که خوشبختانه در دسترس پزشکان و مسئولان حوزه سلامت قرار دارد.

 

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: به عنوان نمونه آگاه‌سازی عمومی جامعه در رابطه با رعایت سبک زندگی سالم، رعایت برخی اصول اولیه سلامت مانند عدم مصرف دخانیات، جلوگیری از افزایش وزن، کنترل فشار خون، دیابت و ورزش مستمر تا میزان زیادی به کنترل سکته مغزی در جامعه کمک می‌کند؛ مساله‌ای که به سهولت با اطلاع رسانی‌های عمومی از طریق رسانه‌ها قابل کنترل است.

 

راه‌های کنترل و پیشگیری از بروز سکته مغزی

وی با بیان اینکه عوامل موثر در بروز سکته مغزی به دو دسته قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: عواملی همچون سن و ژن جزو عوامل غیرقابل کنترل هستند. به عنوان نمونه با افزایش سن احتمال بروز سکته بالاتر می‌رود و در رابطه با ژن نیز در برخی خانواده‌ها بروز سکته مغزی شایع بوده که باید با مراقبت بیشتر، بروز آن را کنترل کرد.

 

قره گزلی با اشاره به برخی از فاکتورهای خطرساز ولی قابل کنترل در بروز سکته قلبی، عنوان کرد: فشار خون، دیابت، وزن بالا، استعمال دخانیات و بی‌تحرکی برخی از عوامل خطرساز بوده که با کمی برنامه‌ریزی قابل کنترل است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در صورت درمان سریع و به موقع می‌توان از بروز بسیاری از عوارض سکته قلبی جلوگیری کرد، افزود: در خصوص برخی از سکته‌های مغزی که به علت انسداد شریانی سرخرگی و یا شاهرگی ایجاد می‌شود، در صورت تشخیص، درمان و تزریق  به موقع دارو در زمان طلایی یعنی حداکثر ۳ تا ۴ ساعت پس از بروز، می‌توان از عوارض سکته و معلولیت‌های ناشی از آن جلوگیری کرد. البته این مساله درباره سکته‌های وریدی یا خونریزی‌های شدید و در سنین بسیار بالا صدق نمی‌کند.

 

قره گزلی در خاتمه با بیان اینکه بروز سکته در مردان شایع‌تر است، افزود: با این حال، امروزه با کنترل دیابت، فشار خون و اصلاح شیوه زندگی می‌توان تا میزان زیادی بروز سکته مغزی را کنترل کرده و آمار مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------