درمان آرتروز با یک پلیمر مصنوعی



اخبار,اخبار پزشکی

محققان دانشگاه کرنل موفق به ساخت یک پلیمر مصنوعی شده‌اند که مانند روان‌کننده مفاصل عمل کرده و از ساییدگی در ناحیه مفاصل به ویژه زانو جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند، شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.

 

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولاً در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.

 

بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد، زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود.

 

محققان برای حل این مشکل یک پلیمر مصنوعی تولید کرده‌اند که عملکرد روان‌کننده را شبیه‌سازی و از ساییدگی مفاصل جلوگیری می‌کند. مراحل اولیه تولید این محصول با موفقیت گزارش شده است و آماده استفاده در انسان است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------