مهار مولکول‌های التهابی در بیماری ام اس امکان‌پذیر شد



اخبار,اخبار پزشکی
محققان به راهکاری دست یافتند که با مهار مولکول‌های التهابی می‌توان بیماری‌های خود ایمنی از قبیل ام اس را درمان کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، سیستم ایمنی بدن در هر لحظه آماده مقابله با انواع باکتری، قارچ، ویروس و حتی تومورهای سرطانی است؛ ولی در بیماری‌های خودایمنی سیستم ایمنی به جای دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری زا، سلول‌های سالم را به عنوان یک عامل خارجی قلمداد کرده و به آن حمله می‌کند.

 

دیابت نوع ۱، ام اس، آرتریت روماتوئید و لوپوس از شایع‌ترین بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شوند.

 

محققان موسسه سالک در آمریکا به راهکاری دست یافتند که از حمله اشتباهی سیستم ایمنی به بدن جلوگیری می‌کند.

 

در این روش جدید سلول‌هایی به نام سلول تی کمکی تی‌اچ ۱۷ (Th۱۷ helper T cells) مورد هدف قرار می‌گیرند. این سلول‌های سیستم ایمنی، تولید اینترلوکین ۱۷ را به عهده دارند و در بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی نقش دارند. وظیفه این سلول به طور طبیعی رفع عفونت است و این وظیفه توسط اینترلوکین ۱۷ و با ارسال سیگنال التهابی صورت می‌گیرد؛ ولی گاهی سلول‌های ایمنی بیش از اندازه فعال می‌شوند و اینترلوکین زیادی تولید می‌شود و بیماری‌های خود ایمنی شکل می‌گیرند. با استفاده از دارو می‌تواند تولید اینترلوکین را کاهش داد ولی این امر به معنای سرکوب سیستم ایمنی و کاهش توانایی بدن برای مبارزه با انواع عفونت وعوامل بیماری‌زا است.

 

محققان موسسه سالک برای حل این مشکل با استفاده از مولکولی به نام REV-ERB، تولید اینترلوکین را بدون آسیب به عملکرد سیستم ایمنی کنترل کردند. نتایج نشان می‌دهد این روش در مدل‌های حیوانی مبتلا به بیماری ام اس کاملا موفقیت‌آمیز بوده و علائم بیماری را کاهش می‌دهد.

 

این روش در صورت توسعه و مطالعه بیشتر می‌تواند در درمان بیماری ام اس و سایر بیماری های خود ایمنی موثر باشد.

 

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی  (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

 

ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.  

 

نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------