اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن ممکن شد



اخبار,اخبار پزشکی,اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن
محققان مؤسسه" ام. آی. تی" و" هاروارد" در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند که میتوان ميزان درد قسمت های گوناگون بدن اشخاص را با شیوه" طيف نگاری کارکردی فروسرخ نزديک"( Functional Near Infrared Spectroscopy) اندازه‌گیری کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از مدگجت، فهمیدن ميزان درد مریض میتواند به پزشکان کمک کند تا یک بیماري را سریعتر تشخیص دهند و روند بیماري را درک کنند و درمان دقیق و صحیحی را در پیش گیرند. اینک محققان مؤسسه" ام. آی. تی" و" هاروارد اظهار نموده اند که با یک شیوه این کار امکان دارد.

 

"طيف نگاری کارکردی فروسرخ نزديک" یکی از روش های نقشه برداری از مغز هست که در آن از امواج فروسرخ نزديک به درون سر تابش می شود و بعد از تضعیف، قدری از این نورها بیرون می آید . طی این مطالعه محققان از طيف نگاری کارکردی فروسرخ نزديک استفاده کردند و امواج را به قشر جلوی مغز فرستادند تا ميزان فعالیت در درون مغز را محاسبه کنند.

 

اخبار,اخبار پزشکی,اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن

آن ها به وسیله این فن آوری توانستند ميزان" هموگلوبین اکسیژنه"( oxygenated hemoglobin) را اندازه‌گیری کنند. ميزان" هموگلوبین اکسیژنه" نشان دهنده فعالیت عصبی اساسی هست.

 

در گام بعدی حسگرهایی براي ثبت فعالیت بر روی پیشانی قرار دادند تا کارها را ثبت نموده و مورد تفکیک و تحلیل قرار دهند برای این که درد در الگوهای فعالیت مغز تغيير ایجاد ميکند. بعد از آن محققان ازطریق های یادگیری ماشيني براي شناسایی مدل فعالیت مغزی که بیانگر درد هست، استفاده کردند و از آن بعنوان نشانگر درد بهره گرفتند.

 

در آخر محققان توانستند با استفاده از این شیوه با توجه ۸۷ درصد محل دقیق درد در هر فرد را اندازه‌گیری کنند. با این که این مطالعه گام بزرگی در پزشکي به شمار میرود ولی محققان آن بر این باورند که بررسی های بیشتری براي تائید این فن آوری الزامی هست.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------