اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند؟



اخبار,اخبار پزشکی,واکسن آنفلوآنزا
عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوآنزا گفت: بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، کبد، تالاسمی ماژور و افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی یا رادیوتراپی می شوند در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند.

مسعود مردانی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، افزود: آنفلوآنزا بیماری متفاوت و بسیار جدی تر از سرماخوردگی است که سالانه در مناطق مختلف جهان در گردش است و هر ساله با پوشش جدیدی نیز وارد کشورمان می‌شود.

 

وی اضافه کرد: این امر باعث می‌شود که افراد ایمنی کافی در مقابل ابتلا به آن را حتی با سابقه تزریق در سال گذشته، نداشته باشند و لازم است این واکسن سالانه تزریق شود.

 

مردانی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا در هر فصل با یک پوشش جدید ظاهر می‌شود، گفت: واکسن آنفولانزا حاوی فرم غیر فعال شده‌ ویروس است و پس از تزریق بدن را مجبور به ساخت آنتی‌بادی‌هایی می‌کند که در برابر برخوردهای بعدی با ویروس توان مقابله با آن را داشته باشد.

 

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی مانند سردرد، تعریق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی شده و یا سرخی و ورم در محل تزریق ایجاد کند که این عوارض معمولا طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود.

 

مردانی تصریح کرد: همه افراد به ویژه افراد بالای ۶۵ سال و کودکان ۳ تا ۱۲ سال مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا هستند و کسانی که بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت و به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند و زنان باردار بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این واکسن از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری می‌ کند، اما تاثیر چندانی بر مرگ و میر ناشی از این بیماری ندارد. این در حالی است که در گذشته تصور می ‌شد واکسن سرماخوردگی تا ۵۰ درصد مرگ ناشی از بیماری آنفلوانزا را کاهش می ‌دهد.

 

مردانی خاطرنشان کرد: برای تزریق واکسن آنفلوانزا حتما با پزشک متخصص مشورت شود و خودسرانه اقدام به کار نشود چون ممکن است سیستم ایمنی بدن واکنش نامطلوبی نشان دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------