اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

درمان خشکی چشم با قطره‌های حاوی پادتن



اخبار,اخبار پزشکی,درمان خشکی چشم با قطره‌های حاوی پادتن
پژوهشگران آمریکایی، نوعی قطره جدید را از پادتن‌های بدن انسان ساخته‌اند که می‌تواند به بهبود بیماری خشکی چشم کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه ایلینوی، پژوهشگران آمریکایی برای نخستین بار موفق شدند پادتن خاصی را در اشک چشم انسان کشف کنند. آنها در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به خشکی چشم، با مصرف یک قطره چشم جدید که از پادتن‌های انسان درست شده و این پادتن جدید موسوم به "ACPA" را هدف قرار می‌دهد، کاهش نشانه‌های خشکی چشم را تجربه کردند.

 

بیماری خشکی چشم، با ناهنجاری‌هایی در اشک چشم آغاز می‌شود و با کاهش رطوبت چشم، درد و حساسیت نسبت به نور را ایجاد می‌کند.

 

دکتر "ساندیپ جین"(Sandeep Jain)، استاد "دانشگاه ایلینوی در شیکاگو"(UIC) و از نویسندگان این پژوهش گفت: خشکی چشم، مشکلاتی جدی به همراه دارد و می‌تواند با ناتوان کردن و کاهش دید بیمار، کیفیت زندگی او را بهبود ببخشد.

 

جین و همکارانش در پژوهش‌های پیشین خود دریافتند رشته‌های DNA که "نوتروفیل‌ها"(neutrophils) آنها را آزاد می‌کنند تا شبکه‌هایی را در سطح چشم شکل دهند، تحت تاثیر بیماری خشکی چشم و التهاب قرار می‌گیرند. پژوهشگران در این پروژه جدید، ACPA را عاملی برای ایجاد التهاب چشم شناسایی کردند که می‌تواند به گسترش این شبکه‌ها منجر شود. جین، این فرآیند را "چرخه بی‌رحمانه التهاب" می‌نامد.

 

قطره‌های جدیدی که در این پژوهش ارائه شده‌اند می‌توانند به سیستم ایمنی در غلبه بر این چرخه و درمان بیماری خشکی چشم کمک کنند. این قطره‌ها، متشکل از پادتن‌هایی هستند که از گلوبولین‌های ایمنی خون هزاران نفر ساخته شده‌اند و می‌توانند با اثرات منفی ACPA مقابله کنند.

 

جین افزود: در حال حاضر، دو داروی تایید شده برای درمان خشکی چشم وجود دارند اما این داروها نمی‌توانند برای همه افراد به ویژه کسانی که شدت بیماری آنها بیشتر است، کاربرد داشته باشند؛ در نتیجه داشتن یک داروی جدید که قابلیت درمان این بیماری را با هدف قرار دادن مکانیسم متفاوتی داشته باشد، موضوع مهمی به شمار می‌رود.

 

در این بررسی، ۲۷ داوطلب مبتلا به بیماری خشکی چشم شرکت داشتند و در دو گروه، طبقه‌بندی شدند. پژوهشگران برای یکی از گروه‌ها، قطره جدید را تجویز کردند و در گروه دوم، قطره‌های بدون پادتن را به کار بردند. آنها نشانه‌های بیماری را در شرکت‌کنندگان، با استفاده از پرسش‌نامه مورد بررسی قرار دادند و همچنین، آسیب قرنیه و نشانگرهای زیستی التهابی را در سطح چشم آنها ارزیابی کردند.

 

پس از هشت هفته، کاهش چشمگیری در آسیب قرنیه افرادی که از قطره‌ حاوی پادتن استفاده کرده بودند، مشاهده شد.

اخبار,اخبار پزشکی,درمان خشکی چشم با قطره‌های حاوی پادتن

 

جین ادامه داد: شرکت‌کنندگانی که از قطره حاوی پادتن استفاده کردند، ناراحتی کمتری را در چشم خود گزارش دادند و قرنیه سالم‌تری داشتند. داده‌های این آزمایش بالینی نشان می‌دهند که شاید ایمنی و تاثیر قطره‌های حاوی پادتن در درمان خشکی چشم، بیشتر باشد.

 

وی افزود: ما در نظر داریم برای اثبات کارآیی قطره‌های حاوی پادتن، آزمایش‌های بزرگتری‌ را به صورت تصادفی انجام دهیم.

 

این پژوهش، در مجله "The Ocular Surface" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------