اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

چرا قیمت فروش دارو در داروخانه با قیمت روی جلد متفاوت است؟



اخبار,اخبار پزشکی,فروش دارو در داروخانه
سخنگوی سازمان غذا و دارو علت تفاوت در قیمت روی جلد دارو با قیمتی که دارو در داروخانه‌ها عرضه می‌شود را تشریح کرد.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تفاوت قیمت روی جلد داروها با قیمتی که داروخانه دارو را به بیمار می‌فروشد، گفت: باید توجه کرد که واقعا نمی‌توان قیمت روی جلد دارو را ملاک قیمت قرار داد؛ زیرا به‌ویژه در یکی دو سال اخیر که به دنبال تحولات ارزی، تغییرات قیمتی متناوب داشتیم، ممکن است در مقطعی که هزینه تیراژ بالای بسته بندی کمتر بوده، یک شرکت داروسازی تعداد زیادی بسته‌بندی را در آن مقطع تولید کرده باشد و قیمتی روی آن درج شده باشد که این قیمت لزوما در زمان تولید و عرضه دارو به بازار، قیمت مصوب دارو نبوده است. بنابراین قیمت مصوب با آن قیمتی که بر روی جلد دارو درج شده، متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه ملاک قیمت دارو، قیمتی است که در سامانه تیتک موجود است، افزود: آخرین قیمت مصوب هر دارو در سامانه تیتک وجود دارد و مردم هم به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ به‌طوری که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت TTAC.IR نام دارو را وارد کرده و قیمت آن را ببینند. در عین حال می‌توانند از طریق نرم‌افزار و اپلیکیشنی که قابل نصب بر روی موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های اندروید است، قیمت را ببینند.

 

جهانپور ادامه داد: مسیر دیگری که مردم می‌توانند از قیمت مصوب یک دارو اطلاع پیدا کنند این است که شناسه اصالت آن دارو را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرده و هم اصالت دارو و هم آخرین قیمت مصوب آن را دریافت کنند.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در عین حال توصیه ما به شرکت‌های داروسازی این است که در زمان تولید ترجیحا قیمت تولید را حداقل با جت‌پرینتر بر روی بسته‌بندی‌ها نصب کنند. مجددا تاکید می‌کنم که ملاک ما برای قیمت دارو، آن قیمتی است که در سامانه قرار دارد که آخرین قیمت مصوب را نشان می‌دهد.

 

جهانپور همچنین گفت: در عین حال اگر مردم اختلاف و تفاوتی بین قیمت عرضه شده دارو با قیمتی که به عنوان قیمت مصوب در سامانه تیتک وجود دارد، مشاهده کردند، می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند که حتما این مورد تخلف خواهد بود و بررسی خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------