نظارت بر سلامت افراد با یک حسگر پوشیدنی نوین



اخبار,اخبار پزشکی,حسگر پوشیدنی برای نظارت سلامت افراد
پژوهشگران "دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی"(North Carolina State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک حسگر پوشیدنی شده‌اند که این حسگر می‌تواند با تجزیه و تحلیل تعریق افراد، بر سلامت کلی آنها نظارت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، اخیرا دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی حسگری پوشیدنی نوین توسعه داده‌اند که افراد با بستن آن به دور مچ دست خود می‌توانند از سلامت کلی خود آگاهی یابند چرا که این حسگر با تجزیه و تحلیل تعریق افراد می‌تواند بر سلامت آنها نظارت کند.

 

این گونه حسگرها با جمع‌آوری داده‌ها می‌توانند اطلاعات فراوانی درباره بدن انسان در اختیار دانشمندان قرار دهند بنابراین همیشه یک موضوع جالب و هیجان‌انگیز برای دانشمندان محسوب می‌شوند. حسگر پوشیدنی مذکور با اندازه‌گیری متابولیت‌ها در تعریق ما عمل می‌کند. اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی(متابولیسم یا دگرگشت) را متابولیت(Metabolite) می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه و محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً منحصرا اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت وساز سلولی دارد.

 

طی این مطالعه پژوهشگران آمریکایی تصمیم گرفتند حسگری همانند ساعت مچی توسعه دهند که بتواند شیمی بدن یک فرد را در زمان حال به عنوان راهی برای شناسایی مشکلات سلامتی ردیابی کند. این حسگر دارای یک نوار محصول قابل تعویض در قسمت زیرین خود است و با بستن این حسگر بر مچ دست حسگرهای شیمیایی تعبیه شده درون این دستگاه، داده‌های تعریق را جمع‌آوری می‌کنند و آن را وارد سیستم سخت افزار داخل دستگاه می‌کند و این دستگاه سپس داده‌ها را پردازش می‌کند و نتایج را به گوشی هوشمند کابران ارسال می‌کند.

 

"مایکل دانیل"(Michael Daniele) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این دستگاه اندازه یک ساعت مچی معمولی است اما شامل تجهیزات تحلیلی معادل چهار دستگاه فشرده الکتروشیمی است که در حال حاضر برای اندازه‌گیری سطح متابولیت در آزمایشگاه استفاده می‌شوند.

 

هنگامی که کاربران این حسگر را به دور مچ دست خود می‌بندند دستگاه می‌تواند گلوکز، لاکتات، pH و دما را در عرق فرد اندازه‌گیری کند، پژوهشگران در تلاشند تا عملکرد این دستگاه را ارتقا دهند تا بتواند کارهای بیشتری انجام دهد.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "Biosensors and Bioelectronics" منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------