ابداع روش درمانی جدید برای ویروس هپاتیت ب



اخبار,اخبار پزشکی,هپاتیت ب
محققان دانشگاه فنی مونیخ(TUM) یک روش درمانی جدید برای ویروس "هپاتیت‌ب" ابداع کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از تی‌یوام، این دانشمندان دریافتند که مقادیر زیادی از پروتئین‌های ویروس هپاتیت‌ب که در کبد بیان می‌شوند، از سیستم ایمنی بدن در برابر شکست ویروس‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

به این ترتیب، تخریب بیان پروتئین‌های این ویروس ممکن است به ایجاد موفقیت‌آمیز یک واکسن برای هپاتیت ب منجر شود.

 

حدود ۲۶۰ میلیون انسان در سراسر جهان به هپاتیت ب مبتلا هستند.

 

در نتیجه سالیانه ۸۸۰ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل نارسایی کبد جان خود را از دست می‌دهند.

 

اخیرا هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. روش‌های درمانی موجود هم باعث جلوگیری از تکثیر این ویروس می‌شوند. اما لازم است که این کار در طولانی مدت انجام شود. زمانی‌ که افراد مبتلا نتوانند پاسخ ایمنی مناسب را در بدن خود شکل دهند، این ویروس زنده خواهد ماند.

 

در این راستا، محققان با استفاده از یک موش آزمایشگاهی، پروتئین‌هایی از ویروس "هپاتیت ب" را پیدا کردند که از عملکرد موثرتر سلول‌های T کشنده در ایمنی بدن جلوگیری می‌کنند.

 

سلول T کشنده یکی از انواع لنفوسیت تی و نوعی گلبول سفید است که سلول‌های سرطانی، سلول‌هایی که آلوده شدند(مخصوصا به وسیله ویروس)، یا سلول‌هایی که به شکلی دیگر آسیب دیده‌اند را می‌کشد.

 

براساس این یافته‌ها، محققان آلمانی رویکرد درمانی جدیدی را توسعه دادند که طی آن در ابتدا سطح بیان پرتئین‌های این ویروس پایین می‌آید و سپس سلول‌های ایمنی با واکسیناسیون فعال می‌شوند.

 

بر خلاف واکسن‌های معمولی که قبل از شیوع، از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند، این روش واکسیناسیون جدید با هدف درمان بیماری‌های مزمن به وجود می‌آید.

 

در این روش، محققان در ابتدا پروتئین‌های ویتامین ب را سرکوب کردند و سپس در گام بعدی پروژه با ترکیب روش "آران‌ای خاموشگر" با یک واکسن، پاسخ ایمنی قوی‌تری را در برابر ویروس ایجاد کردند.

 

"توماس میشلر(Thomas Michler) از محققان دانشگاه "TUM" گفت: این کار آزمایشگاهی منجر به ایجاد درمانی برای ویروس هپاتیت ب در دو نوع مختلف از موش‌های آزمایشگاهی شد.

 

"آنا کوشینسکا" از دیگر محققان پروژه اظهار کرد، واکسنی که جدیدا توسط تیم تحقیقاتی ما توسعه داده شده است، "TherVacB" نام دارد و آزمایش بالینی آن در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد شد.

 

وی ادامه داد، این واکسن هر چهار هفته یک بار در سه مرتبه تزریق خواهد شد.

 

این روش درمانی طوری طراحی شده تا اکثر افراد مبتلا به ویروس هپاتیت ب را هدف قرار دهد. بنابراین انتظار می‌رود این واکسن برای بیشتر افراد آلوده به این ویروس در سراسر جهان، مفید واقع شود.

 

نتایج این پژوهش در مجله "Gastroenterology" انتشار یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------