کاهش آمار فوتی‌های کرونا در اصفهان/ روند شیوع کرونا در البرز استان افزایش یافته است



اخبار,اخبار پزشکی,کرونا در اصفهان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فوتی‌های روزانه در استان اصفهان به کمتر از ۱۰ مورد در روز رسیده است و در کل بیش از ۶۰۰ نفر در اثر بیماری کرونا در استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل جان خود را از دست دادند.
به گزارش فارس، آرش نجیمی در گفت‌وگویی مجازی در رابطه با کرونا ضمن تبریک حلول ماه رمضان شهادت نخستین شهید مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را تسلیت گفت و در رابطه با زمان شروع ویروس کرونا در اصفهان اظهار کرد: نمی‌شود گفت که چه روز و ساعتی کرونا وارد استان اصفهان شد یا نخستین بیمار چه زمانی مبتلا شده است، اما تقریباً قبل‌تر از زمانی که استان قم درگیر شد آمادگی داشتیم چراکه از زمان شیوع ویروس در چین می‌دانستیم که نمی‌توان ویروس را پشت مرزها نگه داشت.

 

کرونا همه سیستم‌های بهداشتی جهان را شوکه کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این که گفته می‌شود این ویروس به چه شکلی وارد ایران شده است خیلی مصداق ندارد چون به هر طریقی امکان واردشدن ویروس وجود داشته همچنان که به خیلی از کشورها وارد شده است، از همان زمان برنامه‌ریزی شد و ستادی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سپس در استان تشکیل شد.

 

وی با اشاره به وجود مشکل برای تأمین تجهیزات برای بیمارستان‌ها و بعد عموم مردم، گفت: با تشکیل ستاد مقابله با کرونا کرگروه‌های آن نیز شکل گرفته و جلسات متعددی هم پیش از عید و اسفندماه برگزار شد، مجموعه سلامت کشور فکر نمی‌کرد که چنین موج کرونایی داشته باشد، کرونا همه سیستم‌های بهداشتی جهان را شوکه کرد، البته سیستم بهداشتی درمانی برای مقابله با بحران آماده بود اما برای بحران ساخته نشده بود، البته این مسأله تاکنون به بهترین شکل مدیریت شده است.

 

نجیمی در رابطه با فعالیت بیمارستان‌ها در اصفهان در مقابله با کرونا توضیح داد: در مقابله با ویروس کرونا کار را با ۲ بیمارستان خورشید و عیسی بن مریم به عنوان بیمارستان مرجع شروع کردیم، سپس بیمارستان غرضی و امین اضافه شدند.

 

آمار فوتی‌های اصفهان به زیر ۱۰ رسیده

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر فرآیندها تعریف شده است بیمارستان‌ها مشکلی ندارند و به حالت ثباتی رسیده و فرآیندهای کاریشان هم مشخص است، در ۴ بیمارستان مرجع بالای ۳۰۰ تخت خالی داریم که این ظرفیتی است که می‌شود به کار گرفته شود و نشان فرآیندهای خوب در حوزه ترخیص و بستری است.

 

وی با اشاره به اینکه ارائه آمار ۲۴ ساعته کمک می‌کند مردم بدانند که لحظه به لحظه آمار به چه شکلی است، ادامه داد: امروز در ۲۴ ساعت گذشته تا ابتدای صبح ۱۲۴ بیمار بستری داشتیم، در همین مدت ۱۰۶ نفر ترخیص شده‌اند، کل بیماران بستری در بیمارستان‌های استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل نیز ۷۶۶ بیمار است که از این تعداد، ۱۷۴ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه و آی سی یو هستند.

 

نجیمی همچنین در تحلیل آمار کرونا مطرح کرد: تقریباً در یک هفته گذشته آمار بین ۹۹ تا ۱۵۰ نفر موارد مبتلای بستری بوده است و حالت ثباتی داریم؛ فوتی‌های روزانه در استان اصفهان به کمتر از ۱۰ مورد در روز رسیده است و در کل بیش از ۶۰۰ نفر در اثر بیماری کرونا در استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل جان خود را از دست دادند.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با صحت آمار کرونا توضیح داد: در آمار از ابتدای امر خلط مبحث می‌شد، ما یک آماری داریم که مربوط به افرادی است که مشکلی داشته و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، اما این تعداد افراد مبتلا نیست؛ در کرونا افرادی را داریم که بیماری را می‌گیرند بدون اینکه نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشند، این افراد قطعاً جزو آمار نمی‌آیند، آماری که خیلی وقت‌ها ارائه می‌شود افرادی هستند که به بیمارستان مراجعه کرده و از آن‌ها نمونه گرفته شده است، ممکن است حتی فردی بر اساس علائم بالینی مبتلا باشد اما نمونه‌گیری او منفی باشد.

 

وی ادامه داد: بیماران قطعی یعنی افرادی که از آن‌ها تست گرفته شده و تستشان مثبت بوده است، از ابتدای کار و قبل از ایام تعطیل محدودیت داشتیم و برای افرادی که در بیمارستان بستری شده و نیاز داشتند تست گرفته می‌شد اما در حال حاضر شرایط بهتر است و مراکز بهداشتی منختب برای افراد سرپایی هم تست می‌گیرند.

 

نجیمی خاطرنشان کرد: ما باید آماری را ارائه کنیم که رسماً قابل قبول است اما باید اعتراف کنیم افرادی هستند که موفق به گرفتن تست از آن‌ها نشده‌ایم یا اگر تست گرفتیم منفی بوده است.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اعلام آمار شهرستان‌ها به تفکیک نه تها به ما کمکی نمی‌کرد بلکه موجب تصور غلط نسبت به شهرستان‌ها میشد، البته دستورالعملی هم بر اساس هماهنگی کشوری و برای این بود که به همه بگوییم که اوضاع هیچ جا خوب نیست.

 

برداشتن محدودیت‌ها با ستاد ملی مقابله با کروناست

وی در پاسخ به چرایی برداشته شدن محدودیت‌ها بیان کرد: در رابطه با خیلی از محدودیت‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا باید تصمیم بگیرد که در همین راستا این ستاد تصمیم گرفت یک سری محدودیت‌ها را بعد از ۱۳ فروردین ماه کم کند تا به بحث بازگشایی مرحله‌ای اصناف برسیم، بازگشایی بعضی از اصناف به دلیل رعایت موارد همه جانبه و نه فقط سلامت بود اما نباید این طور باشد که اگر اصناف باز شد همه مردم بی محابا از خانه خارج شوند؛ بیش از برداشته شدن محدودیت‌ها تغییر رفتار اجتماعی و باور به اینکه بیماری تمام شده برای ما خطرناک بود.

 

نجیمی در رابطه با برداشته شدن طرح زوج و فرد بیان کرد: علت برداشتن این طرح نیاز به جابجایی افرادی بود که به سر کارشان برمی‌گشتند و وسایل نقلیه عمومی برای این جابجایی‌ها مناسب نیست، به همین دلیل مسؤولان به این نتیجه رسیدند که بهتر است جابجایی‌ها با وسایل شخصی انجام شود چراکه احتمال انتقال ویروس کرونا خیلی کمتر می‌شود.

 

مردم به بازرسی اصناف کمک کنند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با نظارت بر نانوایی‌ها و بانک‌ها عنوان کرد: واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان وظیفه نظارت بر تمام این بخش‌ها را به عهده دارد و داشتن QR کد مجوز بازگشایی و رعایت پروتکل‌ها را بررسی می‌کنند، اما ظرفیت ما برای نظارت محدود است و نمی‌رسیم به همه اصناف سرکشی کنیم بنابراین از مردم میخواهیم خودشان اگر موردی دیدند با شماره تماس ۱۹۰ به ما اطلاع دهند، مواردی که اطلاع داده می‌شود توسط بهداشت محیط مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: خارج شدن از منزل باعث ادامه‌دار شدن این بیماری می‌شود و ممکن است تابستان و پاییز و حتی تا ابتدای سال آینده هم درگیر باشیم، باید مسؤولیت اجتماعیمان در قبال این بیماری را که همان ماندن در خانه است باید رعایت کنیم و همه ما در قبال کادر درمان وظیفه داریم.

 

***

 

روند شیوع کرونا در البرز استان افزایش یافته است

دکتر حسین کریم ظهر یکشنبه در حاشیه نشست ستاد مبارزه با کرونا، گفت: طی این مدت حضور مردم در عرصه‌های اجتماعی افزایش یافته و ما همیشه نگران این روزها بودیم که بازگشت به سمت شیب و افزایش شیوع کرونا را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: از این رو باید این هشدار را به مردم بدهیم که اگر رعایت نکنند ممکن است که این روند تشدید شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: تمام موارد اصول مقابله با کرونا به صورت فردی و اجتماعی باید به جد رعایت شود تا بتوان به صورت جدی با شیوع بیماری ویروسی کرونا مقابله داشت.

 


    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------