داروی فاویپیراویر نمره قبولی در آزمون را نگرفت



اخبار,اخبار پزشکی,شانه ساز
رییس سازمان غذا و دارو گفت: داروی فاویپیراویر در عمل نتوانسته است خود را ثابت کند، یعنی این دارو نمره قبولی در آزمون ها را نگرفت.

به گزارش ایلنا، محمدرضا  شانه ساز (رئیس سازمان غذا و دارو) در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: مشکلات حمل و نقل و تامین ارز، نیازمند تدبیر است. دسترسی بیماران به داروهای خود، اهمیت ویژه دارد. 

 

وی گفت: فاویپیراویر در عمل نتوانسته است خود را ثابت کند. این موضوع در دنیا هم حاکم است. یعنی این دارو نمره قبولی در آزمون ها را نگرفت. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که این داروها را مورد آزمایش بالینی قرار می دهیم. هر کدام که مورد تایید قرار بگیرد ما میتوانیم آن داروها را تولید کنیم. در رابطه با بحث واکسن نیز چند کمیته کار می کنند. همچنین محققین ما و شرکت های داروساز ما، بدون وقفه کار خود را انجام می دهند. به هر ویروس ویروسی پیچیده است اما ما پا به پای جهان در این زمینه پیش می رویم. 

 

شانه ساز گفت: اینکه کشور ایران تحت تحریم است و اینکه بتواند در کمتر از سه ماه ، اقلام کشور را تهیه کند و آماده صادرات شوند، قابل تقدیر است. در کشور ما به محض اینکه اعلام نیاز شد، شرکت هایی ایجاد زیرساخت کردند که بتوانند به این تولید وارد شوند. اکنون دپوی ما به سرعت کامل می شود و اجازه صادرات را خواهیم داد. مواد ضدعفونی در اولویت است. زیرا در رابطه نظرها متفاوت است، برخی هنوز بر بی اثر بودن آن مصر هستند. اما مواد ضدعفونی مهم ترین کالا برای جلوگیری از ابتلا است. در لباس نیز انقلابی اتفاق افتاد . شش بار دوخت و پارچه این لباس ها دگرگون شده است. لباسها به مراتب از جنس خارجی بهتر است. یک پنجم نمونه های وارداتی قیمت دارد. مورد تایید سازمان انرژی اتمی رسید. 

 

وی افزود: مردم صاحب جامعه هستند. در هر بحرانی خود را از مسئولین مسئول تر می دانند و سریعا پای کار می آیند. زیرا مردم کشور را از آن خود می دانند. باید بگویم که با تلاش مردمی، بزودی آماده صادرات می شویم. 

 

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: بودجه ای که از رهبر انقلاب واگذار شد، باید دریافت شود و ما آن را به بخش ها بدهیم. وزیر بهداشت شخصا پیگیر هستند. باید این بودجه را به بخش های خصوصی برسانیم تا بتوانند با قدرت فعالیت ها را آغاز کنند.

 

وی بیان کرد: در زمینه کیتها، کیتهای سرولوزیک انبوه است تا جایی که صادرات آن را آزاد کردیم. خیلی از اقلام اجازه واردات دارند تا دپوی ما تکمیل شود. در زمینه کیت و ونتیلاتور، با وجود تولید در کشور، ریسک نکردیم و واردات را باز گذاشتیم. 

 

شانه ساز بیان کرد: تمام کسانی که کالای سلامتِ بدون مجوز تبلیغ می کنند، مورد پیگرد قضائی قرار میگیرند. بی تردید از طرف وزارت بهداشت بر له آنها اعاده دعوی می شود. 

 

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: برای متخصصین کشور ما کیت های سرولوژیک در اولویت نیست. در برخی کشور های دیگر اما این طور نیست. این حق هر کارشناس در هر رشته ای است که ابزارش را با تایید و دانش خودش تهیه کند. ما جایگاه خاصی در تولید دارو در دنیا داریم. تحریم و کارشناسی ها سبب عقب افتادن ما از صادرات شد. 

 

شانه ساز گفت: ده برابر سال گذشته این واکسن را تولید خواهیم کرد. تامین ارز و انجام آن به صورت انجام می شود. ده برابر برای بخش بهداشت ما و گروه های آسیب پذیر است. علاوه بر آن برای بخش خصوصی تامین می کنیم. این را باید عنایت داشته باشد که همه دنیا نیازمند تامین این واکسن هستند. در زمینه تولید داخل آن چند سال کار شده است. بعید می دانم امسال به سرانجام برسد. اما باید این دپو تا تابستان تکمیل شود.

 

وی بیان کرد: ما قابلیت تولید وارفارین را داریم. اما کمپانی های محدودی با تیراژ تولید بالا و قیمت تمام شده خیلی پایین، در جهان تولید این دارو را برعهده دارند. این قیمت سبب می شود که توجیه اقتصادی نداشته باشد. 

 

شانه ساز بیان کرد: ده سال است که ما پیشنهاد می کنیم تمام اقلام بهداشتی دیگر، مانند دارو رصد و ارائه بشوند. اگر خدائی نکرده در مصرف این کالاها اتفاقی بیافتد می توانیم مثل دارو مویرگی عمل کنیم. دارو صفر تا صد در سازمان ما است. ما دارو را در پایتخت با همان کیفیتی عرضه میکنیم که در دورترین نقطه کشور توزیع می شود. این قابلیت رصد هم دارد. اما در زمینه اقلام دیگر این اتفاق نمی افتد. ما نمی خواهیم این موضوع را به انحصار درآوریم.

 

شانه ساز اشاره کرد: ما تولیدات قابلی داریم که به دلیل شیطنت تحریم کننده، نام ایران را بر آنها منتشر نمی کنیم. 

 

وی بیان کرد: در داروهای تالاسمی تامین دارو مشکلی ندارد. اما به دلیل اینکه حمل و  نقل هوایی در دنیا مشکل دارد، این مزید بر مشکلات قبلی ما در زمینه تحریم ها شده است. اما این اطمینان را می دهیم که مشکلی نخواهند داشت. برای تهیه داروهای mps  مشکلاتی داریم. واقعیت امر این است که ما بارها هماهنگی ها را انجام داده این و پول را برای شرکت  های داروسازی ارسال کرده ایم. متاسفانه به دلایل تحریم ها آنها پول را به ما باز می گردانند. تلاش می کنیم با رایزنی با سازمان های جهانی این مشکل را حل کنیم. هر نفر از بیماران کشور اربابان ما هستند. این باور قلبی ما است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------