تاثیر بیماری کووید-۱۹ بر روی سیستم عصبی مرکزی



اخبار,اخبار پزشکی,تاثیر کرونا بر سیستم عصبی مرکزی
پژوهشگران "دانشگاه سینسیناتی" (University of Cincinnati) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند "وضعیت روانی تغییریافته" و "سکته مغزی" شایعترین علائم عصبی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، این مطالعه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه سینسیناتی آمریکا و چهار موسسه ایتالیایی در مورد تصویربرداری عصبی و علائم عصبی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ انجام شده است، ممکن است تأثیر جدی ویروس کرونا بر روی سیستم عصبی مرکزی را آشکار کند.

 

این الگوهای تازه کشف شده می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا بهتر و زودتر ارتباط برخی علائم با بیماری کووید-۱۹ را درک کرده و تشخیص دهند.

 

بنابر مطالعات، تعداد اندکی از مبتلایان دارای علائم عصبی بوده‌اند. طی این مطالعه دانشمندان علائم عصبی و یافته‌های تصویربرداری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ سه مؤسسه اصلی در ایتالیا یعنی "دانشگاه برشا"، "دانشگاه پیمونت شرقی نوارا" و "دانشگاه ساساری" را مورد بررسی قرار دادند.

 

این مطالعه شامل بررسی تصاویر مربوط به ۷۲۵ بیمار بستری مبتلا به بیماری کووید-۱۹ بین ۲۹ فوریه و ۴ آوریل بود. از این تعداد، ۱۰۸ مورد (۱۵درصد) دارای علائم عصبی شدید بودند و تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات بر روی آنها انجام شده بود. از مغز بیشتر بیماران (۹۹درصد) سی تی اسکن گرفته شده بود، در حالی که در ۱۶درصد از بیماران سی تی اسکن سر و گردن و در ۱۸ درصد از بیماران ام.آر.آی مغز انجام شده بود.

 

دانشمندان دریافتند که ۵۹ درصد از بیماران دارای علائمی مانند وضعیت روانی تغییریافته بودند و ۳۱درصد  نیز دچار سکته مغزی شده‌اند که این مورد شایع‌ترین علامت عصبی این بیماری است. محققان اظهار کردند از دیگر علائم این بیماری که در بیماران مشاهده شد، می‌توان به سردرد (۱۲درصد از بیماران)، تشنج (۹درصد ازبیماران) و سرگیجه (۴درصد ازبیماران) اشاره کرد.

 

"عبدالقادر محمدی" (Abdelkader Mahammedi)، استاد رادیولوژی  و یکی از محققان این مطالعه گفت: از این ۱۰۸ بیمار، ۲۹ یا ۳۱ درصد هیچ تاریخچه/ شرح حال پزشکی نداشتند. از این تعداد ما در ۱۰ نفر از بیماران ۱۶ تا ۶۲ سال شاهد سکته مغزی بودیم و دو نفر نیز خونریزی مغزی داشتند. در ۶۶ یا ۷۱ درصد از سی‌تی اسکن این بیماران هیچ گونه علائمی نمایان نبود؛ از این تعداد با مشاهده ام.آر.آی در ۷ مورد (۳۵درصد) شاهد ناهنجاری‌هایی در مغز بودیم.

 

وی افزود: وضعیت روانی تغییریافته در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود. اگرچه این مطالعه بیشتر روشن می‌کند که ویژگی‌های عصبی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ متفاوت است و وضعیت روانی تغییریافته و سکته مغزی شایع‌ترین علائم در بیماران است، اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------