استان‌های اطراف خوزستان، همچنان در وضعیت قرمز کرونا/ کاهش بیماران بستری در گلستان



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا در ایران
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت هشدار و قرمز استان‌های اطراف خوزستان، گفت: اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غفلت شود و در نکاتی مانند حفظ فاصله‌گذاری، اجتناب از شرکت در مراسمات و استفاده از ماسک کوتاهی شود، عفونت دوباره و با شدت بیشتر و سنگین‌تر مانند آنچه در تهران و شهرهای شمالی کشور مشاهده شد، برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: پیک اول بیماری کرونا را در شرایط سخت و طولانی پشت سر گذاشتیم اما اکنون در وضعیت قابل قبولی هستیم و این روزها شرایط خوبی در خوزستان داریم.

 

وی با اشاره به کاهش بیماران سرپایی کرونا، افزود: چند روزی می‌شود که در برخی از شهرهای خوزستان گزارشی از بیماری نداشته‌ایم. در دیگر شهرها نیز، هم از عفونت و هم از مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها کاسته شده است.

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در حال حاضر تخت‌های عادی و ICUهای ویژه بیماران مبتلا به کرونا در اختیار بیمارانی که از قبل مبتلا بوده‌اند، قرار دارند.

 

علوی گفت: آرامش فعلی، ارزان به دست نیامده است؛ این شرایط با هزاران مبتلا، صدها مرگ و ده‌ها پرستار و پزشک آزرده از کار طاقت‌فرسا و تبعات ابتلا به کرونا حاصل شده است.

 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: البته این وضعیت شکننده است؛ استان‌های اطراف خوزستان مانند کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری در وضعیت هشدار یا وضعیت قرمز قرار دارند بنابراین اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غفلت شود و در نکاتی مانند حفظ فاصله‌گذاری، اجتناب از شرکت در مراسمات و استفاده از ماسک کوتاهی شود، عفونت دوباره و با شدت بیشتر و سنگین‌تر مانند آنچه در تهران و شهرهای شمالی کشور مشاهده شد، برمی‌گردد.

 

وی در خصوص علت کاهش موراد بیماری، گفت: در این خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حرف اول را می‌زند؛ هر زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری رعایت شود، بیماری کاهش می‌یابد بنابراین از همه مردم می‌خواهیم همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند.

 

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به پیش رو بودن ایام عزاداری محرم، گفت: پروتکل‌های بهداشتی ویژه عزاداری ایام ماه محرم و صفر به منظور حفظ و حراست از آلوده شدن مردم ارائه می‌شود.

 

***

 

بیماران بستری گلستان در حال کاهش است

استاندار گلستان گفت: مقایسه تعداد بیماران کرونایی بستری طی سه هفته گذشته در استان نشان می‌دهد تعداد بیماران با سرعت در حال کاهش است.

 

هادی حق‌شناس ظهر امروز در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا استان اظهار کرد: در حال حاضر ۵ شهر استان در وضعیت زرد و یک شهر در وضعیت نارنجی قرار دارد. مابقی شهرها همچنان وضعیت قرمز دارند.

 

وی با بیان اینکه ظرف چند روز آینده تعداد شهرهای زرد در استان افزایش خواهد یافت، افزود: اگر مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، شهرها با سرعت به سمت وضعیت نارنجی و زرد و سفید حرکت می‌کند.

 

استاندار گلستان با اشاره به اینکه همچنان در مجموع گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، تصریح کرد: در پیک دوم، تعداد بیماران بستری در گلستان از حدود ۷۵۰ نفر به حدود ۴۵۰ نفر رسیده است.

 

حق‌شناس گفت: در شهرهای با وضعیت زرد کرونا، پروتکل‌های جدید اعمال می‌شود و بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

 

وی بیان کرد: در شهرهای با وضعیت قرمز همچنان محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت.

 

***

 

مرگ کمتر از ۱۰ درصد بیماران بستری مشکوک یا قطعی مبتلا به کرونا در اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میانگین مجموع مرگ مشکوک و قطعی در بین بیماران بستری کووید۱۹ در کشور حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد است، گفت: این عدد در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زیر ۱۰ درصد است، یعنی کمتر از ۱۰ درصد بیمارانی که مشکوک و یا قطعی مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان ها هستند فوت کرده اند.

 

طاهره چنگیر امروز (یکشنبه ۱۹ مرداد) در نشست خبری مجازی با خبرنگاران، اظهار کرد: وضعیت استان اصفهان در مقایسه با استان های دیگر کشور از نظر روند ابتلا و کاهش شیوع کرونا هیچ وقت صعود و نزول شدیدی نداشت و منحنی ابتلا و مرگ و میر در اصفهان هیچ وقت تند و تیز نبود، بلکه از ابتدای اپیدمی تاکنون همیشه سیر کُندی داشت و منحنی هایی با شیب کم داشته ایم.

 

وی با اشاره به اینکه از یک ماه پیش شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشور بوده ایم و حدود دو هفته است وضعیت اصفهان قرمز شده، افزود: در اوج شیوع کرونا ظرفیت پذیرش در بیمارستان های استان به ۲۰۰ نفر در شبانه روز رسید، درحالی که در اردیبهشت ماه این تعداد به ۸۰ بیمار رسید و هم اکنون نیز به ۱۰۰ بیمار بستری جدید در روز رسیده ایم.

 

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه میزان مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در استان اصفهان برحسب جمعیت از میانگین کشوری پایین تر است، خاطرنشان کرد: نسبت بستری بیماران در بیمارستان ها نیز پایین تر از میانگین کشوری است که علت آن تلاش و زحمات کادر درمان و مراقبت های جدی است که از بیماران می شود.

 

بستری ۲۳ هزار و ۷۲۶ بیمار در بیمارستان های استان از اسفند تاکنون

 

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ بیمار بستری جدید داشتیم و ۸۷ بیمار نیز ترخیص شدند، ادامه داد: به این ترتیب از ابتدای اسفند تاکنون ۲۳ هزار و ۷۲۶ بیمار در بیمارستان های استان بستری شده و ۲۰ هزار و ۱۴۹ نفر نیز ترخیص شدند.

 

چنگیز با اشاره به مرگ ۱۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان، گفت: جمعا ۸۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۱۷۷ نفر آنها در آی سی یو بستری هستند و  ۹۶ نفر آنها با دستگاه های کمک تنفسی نفس می کشند.

 

وی با تاکید براینکه پیش بینی ما از وضعیت ابتلا و مرگ و میر بر اثر بیماری کووید۱۹ کاملا بستگی به شرایط اجتماعی و مراعات دستورالعمل های بهداشتی دارد، تصریح کرد: معمولا در بازه زمانی ۲ تا ۶ هفته آثار مراقبت یا عدم مراقبت مردم خودش را نشان می دهد، همانطور که افت نسبی بیماری حاصل استفاده از ماسک و رعایت بیشتر پروتکل ها است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و سیر نزولی را حفظ کنیم، در غیر این صورت ممکن است با افزایش ناگهانی مواجه شویم.

 

تولید ماسک در کشور چند ۱۰ برابر شده است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد وضعیت تولید ماسک در استان نیز توضیح داد: تولید ماسک در داخل کشور در ابتدا فقط در دو کارخانه انجام می شد، درحالی که با افزایش تعداد کارخانه ها و دستگاه های تولید ماسک سه لایه، گلوگاه به ملت بلون که ماده اولیه تولید ماسک است، منتقل شد و این ماده اولیه کفاف نیاز چندین برابر شده تولید ماسک را نمی داد.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود ملت بلون در سطح ملی بود، گفت: برای تامین ماسک مورد نیاز خرید عمده از بیرون و تولید در داخل اصفهان در دستور کار قرار گرفت و ماده اولیه ملت بلون نیز توسط واحدهای پتروشیمی در مراحل نهایی تولید است، ضمن اینکه فعلا مشکلی برای تهیه ملت بلون نداریم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به واگذاری توزیع ماسک به سازمان صنعت، معدن و تجارت، گفت: قرار شد سیستم بهداشت و درمان نیاز خود را دریافت کند و بقیه فرایند در اختیار صمت باشد، براین اساس در حال رایزنی هستیم تا سهیمه بخش بهداشت و درمان را به طور کامل دریافت و کمبودی نداشته باشیم.

 

به گفته وی، هم اکنون تولید ماسک کشور چند ۱۰ برابر شده و جای امید است که نیازی به واردات نداریم.

 

چنگیز در ادامه با تایید اینکه فشار کاری که بر روی رزیدنت ها و کادر پرستاری قرار دارد سنگین است، گفت: تحمل این فشار کاری را به جز لطف خدا هیچ چیز دیگری آسان نمی کند.

 

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان های آموزشی فشار کار روی کادر بیمارستان است، اضافه کرد: در بیمارستان های غیر آموزشی، پزشکان عمومی همکاران بیمارستان هستند که با کمک متخصصان کار می کنند و در بیمارستان های تامین اجتماعی هم کادر بیمارستان فعالیت می کنند.

 

دست استمداد به سمت پزشکان عمومی استان دراز می کنیم

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: اگر بتوانیم نیروهای تازه نفس برای کمک به رزیدنت ها و کادر پرستاری اضافه کنیم دریغ نمی کنیم و در این راستا دست استمداد به پزشکان عمومی استان دراز می کنیم تا کمک کنند همکارانی که خسته شده اند بتوانند نفس بکشند. در عین حال که برای رزیدنت های داخلی بیمارستان ها شیفت های خاصی تدارک دیدیم که ۱۲ ساعت شیفت و ۲۴ ساعت استراحت باشند و این حداقل کاری است که برای آنها انجام دادیم.

 

ریفرال شدن بیمارستان الزهرا آخرین گزینه است

 

وی با اشاره به پیش بینی ریفرال شدن بیمارستان الزهرا، تصریح کرد: بیمارستان الزهرا یک بیمارستان مرجع در سطح استان است و عمدتا موارد پیچیده و مشکل به آن ارجاع می شود. تصمیمی که از ابتدا گرفته شد و این بیمارستان را جزو ریفرال کرونا قرار ندادیم تصمیم درستی بود، چون اگر از ابتدا الزهرا را وارد این چرخه می کردیم، ۶ ماه بیماران را از خدمات غیرکوویدی محروم می کردیم درحالی که در این ۶ ماه بیماران خدمات را دریافت کردند و خسارتی به سایر بیماران غیر کووید وارد نشد.

 

چنگیر با بیان اینکه ریفرال شدن بیمارستان الزهرا آخرین گزینه است که برای وضعیتی که افزایش شدید تعداد بیماران نیازمند بستری را داشته باشیم درنظر گرفته ایم، گفت: اما اگر روند کاهشی ابتلا ادامه پیدا کند الزامی برای اضافه شدن این بیمارستان نداریم تا بیمارانی که نیاز به خدمات فوری و تخصصی دارند بتوانند خدمات بگیرند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه هنوز دستورالعملی برای واکسینه شدن همه کادر درمان اعلام نشده، تصریح کرد: حتی واکسن آنفلوآنزا هم سال گذشته برای کادر درمان الزامی نبود و تنها واکسنی که کادر درمان طبق پروتکل باید تزریق کنند هپاتیت است، اما اگر واکسن آنفلوآنزا امسال جزو پروتکل های وزارت بهداشت باشد حتما دریافت خواهند کرد.

 

هیچ بیماری را پشت تخت آی سی یو نگه نمی داریم

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در حال حاضر مشکل کمبود تخت آی سی یو در استان نداریم، تصریح کرد: ممکن است به صورت مقطعی در بیمارستانی نیاز به تخت آی سی یو باشد اما هیچ بیماری را پشت آی سی یو نگه نمی داریم و صرف نظر از سن و ملیت و ... تمام بیماران به صرف نیاز به آی سی یو از این تخت ها استفاده می کنند، همچنین اگر در مقطعی تمام تخت های آی سی یو بیمارستانی پر باشد بلافاصله از طریق ستاد هدایت بیمارستان ها جا به جا شده و به بیمارستانی که تخت خالی دارد منتقل می شود.

 

چنگیز با بیان اینکه بازدیدهای روزانه و مستمر از بخش های مختلف برای رعایت پروتکل های بهداشتی درحال انجام است، گفت: گشت های مشترک توسط نمایندگان اصناف، استانداری و مرکز بهداشت استان انجام می شود، ولی تعداد واحدها بسیار زیاد است.

 

وی از خبرنگاران خواست چشم و گوش سیستم بهداشتی و درمانی باشند و تخلفات در زمینه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در هر بخشی را اعلام کنند و افزود: سامانه ۱۹۰ نیز برای ثبت شکایات پیش بینی شده و پس از دریافت گزارش مردمی، به بخش های مختلف مراجعه کرده و در مرحله اول به متخلفان تذکر می دهد و در صورت تکرار برخورد خواهد کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تمام شکایات مردمی دسته بندی شده و برحسب اولویت پیگیری می شود، گفت: اخیرا تعداد شکایت ها در سامانه ۱۹۰ خیلی زیاد شده و ممکن است صف پیگیری طولانی شود ولی همه بخش ها مکلف به بررسی موضوع و ثبت گزارش شکایت ها هستند و این موضوع یکی از شاخص های ارزیابی معاونت های دانشگاه علوم پزشکی است.

 

وی در ادامه به تعطیلی بخش روانپزشکی کودکان در بیمارستان الزهرا اشاره و تصریح کرد: پیش از این برای بازسازی ساختمان مستقلی در بیمارستان امین به عنوان بخش روان پزشکی کودکان و نوجوانان اقدام شده بود، ولی درگیر شدن بیمارستان امین با کووید۱۹ باعث تعطیلی کارگاه در یک مقطع زمانی شد اما دوباره فرایند ساخت این بخش انجام شد و هم اکنون ساختمانی با امکانات بسیار خوب در دو طبقه احداث و تحویل شده و با تامین پرستار و نگهبان ها، ظرف ۱۰ روز آینده بیمارران را در فضایی به مراتب بهتر از بیمارستان الزهرا پذیرش خواهد کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درخصوص مبتلایان به کرونا در کادر درمان، اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از کادر درمان با کرونا درگیر شده اند که با احتساب کادر بهداشتی مجموعا به ۴۵۰ نفر می رسد، البته این تعداد کسانی هستند که تست پی سی آر آنها مثبت شده و ممکن است تعدادی هم به هر دلیل تست نداده باشند.

 

مرگ کمتر از ۱۰ درصد بیماران بستری مشکوک یا قطعی مبتلا به کرونا در اصفهان

 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد نسبت مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در اصفهان در مقایسه با کشور، گفت: میانگین مجموع مرگ مشکوک و قطعی در بین بیماران بستری کووید۱۹ در کشور حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد است، درحالی که این عدد در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زیر ۱۰ درصد است، یعنی زیر ۱۰ درصد بیمارانی که مشکوک و یا قطعی مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان ها هستند فوت کرده اند.

 

چنگیز خاطرنشان کرد: البته میزان مرگ و میر در بیمارستان های مختلف متفاوت است، به خصوص در برخی  شهرستان ها که ترکیب سنی بیماران بیشتر است و متاسفانه اغلب سالمندان بالای ۷۰ سال هستند.

 

وی با یادآوری اینکه اختلاف چندانی بین میزان ابتلا و مرگ و میر در بین زنان و مردان بر اثر ابتلا به کرونا در اصفهان دیده نمی شود، البته در حال حاضر آخرین آمارها را ندارم، ولی تا پیش از این تفاوت چندانی وجود نداشت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درمورد وضعیت دارویی استان، توضیح داد: کمبود برخی داروها کشوری است، مثل قلم انسولین که در داخل کشور تولید نمی شد و اخیرا شروع به تولید کرده اند. باوجود اینکه اعلام می کنند دارو جزو اقلام تحریمی نیست اما قلم انسولین محدودیت ورود به کشور دارد، درحالی که متاسفانه برخی مراعات نمی کنند و یا سوء استفاده از تفاوت قیمت می کنند و با تجویز بی مورد یا نسخه های صوری دارو را از چرخه دسترسی نیازمندان واقعی خارج می کنند و کمبود پیش می آید.

 

کمبود دارویی که خاص اصفهان باشد نداریم

 

وی تاکید کرد: درحال حاضر کمبود دارویی که خاص اصفهان باشد نداریم و تنها به صورت موردی و داروهای برندی که مشابه داخلی داریم ممکن است در دسترس نباشد.

 

چنگیز در مورد داروهای کووید۱۹ نیز توضیح داد: باید توجه داشت که با یک دارو نمی توان ویروس را متوقف کرد مگر اینکه در مراحل اولیه بتواند کمک کند، ولی در مراحل بعدی بیماری، مراقبت از بیمار می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

 

وی با یادآوری اینکه مرگ و میر بیمارستانی بر اثر کووید۱۹ در اصفهان نسبت به میانگین کشوری کمتر بود، تصریح کرد: بنا به گزارش متخصصان و تاییدی که کمیته علمی داشت، دارو در کاهش مرگ و میر بیمارستانی مهم نیست و حتی داروهای مختلفی که گفته می شود مثل رمدیسیویر، فاویپیراویر، اکتمرا، کلروکین و ... موثر نیست، آنچه مهم است این است که ببینیم بیمار چه شرایطی پیدا می کند و حسب آن مراقبت انجام نشود.

 

داروها کمک کننده هستند ولی اصل کار مراقبت از بیمار است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه مردم نباید فکر کنند نوشدارویی وجود دارد که بیمار را شفا می دهد، گفت: اصل کار مراقبت همه جانبه و دقیق از بیمار است که تجربه هم این موضوع را نشان می دهد، بنابراین داروها کمک کننده هستند ولی حرف آخر را نمی زنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا بستگی به رفتار جامعه دارد، تصریح کرد: اگر مردم مراقبت کنند کرونا مهار می شود، ولی از بین نمی رود، به همین خاطر نباید به محض اینکه مهار شد فکر کنیم همه چیز درست شده، چون به فاصله ۲ تا ۶ هفته صعود در موارد بستری و مرگ را داریم.

 

۲۸ هزار تست مثبت کرونا در استان

 

چنگیز با اعلام اینکه ۲۸ هزار نفر در استان اصفهان تست مثبت کرونا داشته اند، گفت: پرونده بهداشتی همه افراد مبتلا را داریم و مراقبان بهداشت از آنها دعوت می کنند پلاسما اهدا کنند.

 

وی درباره بالا بودن آمار مرگ و میر در موج دوم کرونا نیز توضیح داد: در موج دوم کرونا تعداد استان ها و جمعیت درگیر با ویروس در کل کشور خیلی بیشتر شد و الان نقشه کشور نشان می دهد تقریبا استان سفیدی نداریم و تنها مناطق کوچک و شهرستان ها ممکن است سفید باشند، بنابراین فراگیری در کل کشور در موج دوم باعث شد هم میزان ابتلا و هم مرگ و میر بالا رود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: وقتی جا به جایی جمعیت اتفاق افتد گردش و جا به جایی ویروس هم اتفاق می افتد، براین اساس از مردم درخواست می کنیم به مسافرت نروند و باعث گردش ویروس در جامعه و به خطر افتادن سلامت خود و دیگران نشوند.

 

اصفهان هنوز تب دارد

 

چنگیر در پاسخ به آخرین سوال ایسنا به راه افتادن نذر سالامت در استان اشاره و اظهار کرد: نذر در همه مناسبت هایی که داریم در هم تنیده شده و دامنه آن می تواند هر چیزی باشد که خیر آن به مردم برسد.  باتوجه به استمرار کرونا، هدایت نذرهای مردم به بخش سلامت می تواند فایده چند بعدی در زمینه پیشگیری و آمادگی برای مقابله با بیماری را داشته باشد و از طرف دیگر بخشی از هزینه های کمرشکن سلامت تامین شود.

 

وی با بیان اینکه ستاد مردمی جمع آوری کمک های خیران برای جبران نیازهای بهداشت و درمان در مواجهه با کرونا کمک می کند، از مردم خواست در ماه های محرم و صفر به نذر سلامت فکر کنند و برای تامین این نیازها به هر شکلی که می توانند کمک کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه برای نذر سلامت در درجه اول کمک می کند جامعه ای با آرامش و سلامت داشته باشیم، اظهار امیدواری کرد که با کمک های مردمی اصفهان از این حالت تب دار خارج شود، چون استان هنوز تب دارد و نیازمند مراقبت و توجه بیشتر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------