احتمال ابتلا به کرونا از طریق مصرف سیگار و قلیان



اخبار,اخبار پزشکی,انتقال کرونا از دود
افرادی که مواد دودی، چون سیگار، قلیان و مخدر‌های مختلف مصرف می‌کنند بیشتر گرفتار کرونا می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کرونا ویروسی است که از طریق تنفس به افراد دیگر منتقل می‌شود. بنابراین, افرادی که به صورت جمعی و از قلیان مشترکی استفاده می کنند در صورتی که یکی از آن ها مبتلا به کرونا ویروس باشد احتمال انتقال این ویروس  از طریق او به سایر افراد جمع نیز بسیار بالاست. پس, در این روزهای کرونایی, افرادی که از هر نوع ماده مخدری استفاده می کنند باید توجه کنند و به جسم خود اهمیت ویژه ای دهند و فقط قدری تامل کنند و یک تحلیل دقیقی از آن چه که در گوارش و مسیر تنفسی افراد مصرف کننده دود در این روزها رخ داده است, داشته باشند.

 

گاهی به مراکز شیمی درمانی سر بزنید. چرا که روی بسیاری از این تخت‌ها جوانانی خوابیده اند که به علت سرطان معده و روده در حال گرفتن داروی شیمی درمانی هستند و من با پرسش از آن‌ها دریافتم همگی قلیان را به صورت مستمر مصرف می‌کردند.

 

کرونا، ویروسی که می‌تواند باعث عفونت تنفسی شود و مخاطراتی را برای سلامت افراد جامعه به وجود آورد که در این میان، افرادی که مواد دودی، چون سیگار، قلیان و مخدر‌های مختلف مصرف می‌کنند بیشتر گرفتار کرونا می‌شوند. چرا که هر نوع دود به مرور زمان باعث ایجاد تغییراتی در ریه می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیر عفونی می‌کند. زیرا این افراد در معرض بسیاری از بیماری‌های تنفسی و عفونی قرار می‌گیرند.

 

افرادی که به شکل‌های مختلفی از دود استفاده می‌کنند دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند. زیرا برنامه غذایی آن‌ها سالم نیست و هنگامی که این افراد، مبتلا به کرونا می‌شوند به دلیل اختلال‌های سیستم ایمنی و مشکلات تنفسی شان، ابتلا شدنشان به بیماری کرونا هم جدی‌تر از افراد عادی است.

 

به همین منظور، اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی و غربالگری در این افراد باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

رویا نوری, جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد, در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با مستعد ابتلا به کرونا بودن مصرف کنندگان مواد مخدر, اظهار کرد: متاسفانه, این روز‌ها در برخی از کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها, با هر سطح از خدمات دهی، قلیان، بخش عمده‌ای از سرویس آن‌ها محسوب می‌شود؛ به طوری که هرچه رستوران در مناطق بالای شهر و با ظاهری شیک‌تر باشد، قلیان‌های جذاب تری هم ارائه می‌شود.

 

وی بیان کرد: همان طور که می دانیم, اگرچه قلیان, آسیب های جدی را برای مصرف کنندگانش به همراه دارد امّا به دلیل کاهش اعتماد اجتماعی در سطح جامعه؛ رفتار نسل جوان در برابر پیام‌های هشداردهنده در خصوص مصرف قلیان کاملا تدافعی است.

 

این پژوهشگر اعتیاد گفت: حاصل ناکارآمدی در کسب اعتماد افراد, چیزی جز آسیب روحی و جسمانی و اجتماعی برای نوجوانان و جوان نبوده و نخواهد بود.

 

مدتی پیش بود که مسئول کمیته پژوهش کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور هم در این خصوص, تصریح کرد: مصرف انواع و اقسام مواد اعتیاد آور, نه تنها باعث درمان بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ویروسی نمی‌شود بلکه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تخریب می‌کند که الکل و کوکایین, جزو آن دسته از موادی هستند که به سرعت بسیار بالایی سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------