اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

برای کاهش خطر مسمومیت با مازوت چه کنیم؟



اخبار,اخبار پزشکی,کاهش خطر مسمومیت با مازوت
این نکته که آلودگی هوا می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت و فشار خون بالا شود، ثابت شده اما بنا به اعلام محققان دانشگاه هاروارد، تنفس هوای آلوده ممکن است حتی اثرات کووید ۱۹ را وخیم‌تر کند.

به گزارش تابناک باتو به نقل از Medline Plus، به گفته محققان به ازای هر یک میکروگرم در متر مکعب افزایش آلودگی هوا، خطر مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹، ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

 

حقیقت این است که ویروس کرونا می‌تواند سوار ذرات معلق شده و خطر آلوده کردن افراد را چند برابر کند.

 

در این میان سوخت به شدت آلاینده مازوت، چندین سیستم بدن مانند سیستم گوارش، دستگاه تنفسی، سیستم عروقی، سیستم عصبی، پوست، گوش و حلق و بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم و نشانه‌های قرارگیری کوتاه‌مدت در معرض مازوت می‌تواند شامل این موارد باشد: سوزش و درد همراه با آن در دهان و گلو، بینی، گوش و چشم، مشکلات تنفسی، التهاب گلو، سردرد و بی‌حالی، حالت تهوع، استفراغ، کاهش ناگهانی فشار خون، سطح هوشیاری پایین، کاهش تعادل. سوختن مازوت همچنین باعث تشکیل سولفات‌‌ها و نیترات‌‌ها به شکل آئروسل می‌شود که با تشدید آلودگی هوا خطر حملات قلبی و مشکلات تنفسی از جمله آسم را افزایش می‌‌دهند.

 

توصیه اصلی برای پیشگیری از این نوع مسمومیت، عدم حضور در فضای باز و مخصوصا اجتناب از فعالیت‌های ورزشی است، چون با ورزش، هوای آلوده بیشتری وارد ریه‌ها می‌شود.

 

در هوای باز ماسک را فراموش نکنید. بهترین ماسک برای مقابله با آلودگی هوا، ماسک N95 است. این ماسک علاوه بر اینکه مانند ماسک R95 یا P95 گران نیست، سطح قابل قبولی از فیلتراسیون ذرات معلق را انجام می‌دهد. مصرف ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات معلق فایده‌‌ای ندارد.

 

همچنین مطالعات نشان داده است که برخی غذاها با اثرات سوء آلودگی هوا مقابله می‌کنند. غذاهای غنی از ویتامین C، به ویژه لیمو و پرتقال، به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کنند، غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم هستند نیز به بدن در مبارزه با آلاینده‌ها کمک می‌کنند. افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، باید عسل مصرف کنند زیرا به پاکسازی مخاط کمک می‌کند. علاوه بر این، یک رژیم غذایی متعادل و سالم شامل میوه‌ها و سبزیجات فصلی نیز به کاهش التهاب ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------