ابتلا به کووید، حجم ماده خاکستری مغز را تغییر می‌دهد



ویروس کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
ابتلا به کووید، حجم ماده خاکستری مغز را تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه دولتی جورجیا و انستیتوی فناوری جورجیا انجام شد، بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ که تحت درمان با اکسیژن بودند، دچار کاهش حجم ماده خاکستری در شبکه پیشانی- مغزی شدند.

 

این مطالعه نشان داد که کاهش حجم ماده خاکستری در این منطقه از مغز با سطح بالاتر ناتوانی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ همراه است و این مشکل حتی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان نیز مشاهده می‌شود.

 

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و تغییر غیرطبیعی آن ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها تأثیر بگذارد. این مطالعه که در مجله Neurobiology of Stress در مه ۲۰۲۱ منتشرشده، نشان می‌دهد ماده خاکستری در شبکه پیشانی مغز می‌تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در مبتلایان به کووید و حتی فراتر از آسیب مربوط به تظاهرات بالینی بیماری مانند سکته مغزی باشد.

 

محققان وابسته به مرکز تحقیقات (TReNDS)، اسکن توموگرافی کامپیوتری را در ۱۲۰ بیمار عصبی از جمله ۵۸ بیمار مبتلابه کووید ۱۹ حاد و ۶۲ فرد سالم بدون ابتلا به کووید، با سن، جنس و بیماری تجزیه‌ و تحلیل کردند. آن‌ها از تحلیل مورفومتری مبتنی بر منبع استفاده کردند که قدرت آماری را برای مطالعات با اندازه نمونه متوسط افزایش می‌دهد.

 

یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «علم نشان داده که ساختار مغز بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد و اکنون تصویر غیرطبیعی از مغز به‌عنوان یکی از عارضه‌های اصلی کووید پدیدار شده است.»

 

به گزارش ایسنا، مطالعات قبلی چگونگی تأثیر کووید بر مغز را با استفاده از یک روش متغیر بررسی کرده بود، اما این پژوهش اولین تحقیقی است که از یک روش چند متغیره مبتنی بر داده استفاده می‌کند تا این تغییرات را به ویژگی‌های خاص کووید ۱۹ پیوند دهد (به‌عنوان ‌مثال تب و نبود اکسیژن که نتیجه آن سطح ناتوانی است).

 

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان داد که بیماران با سطح معلولیت و ناتوانی بالاتر، در هنگام ترخیص و شش ماه بعد حتی هنگام کنترل عروق مغزی، حجم ماده خاکستری کمتری در این بخش مغز دارند. حجم ماده خاکستری در این منطقه در بیماران دریافت‌کننده اکسیژن در مقایسه با بیمارانی که اکسیژن درمانی نداشتند نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. بیماران مبتلا به تب در مقایسه با بیماران بدون تب، کاهش قابل‌توجهی در حجم ماده خاکستری داشتند و بر اساس این نتایج نشان می‌دهد کووید ۱۹ ممکن است از طریق تب یا کمبود اکسیژن بر شبکه پیشانی- گیجگاهی تأثیر بگذارد.

 

ماده خاکستری کاهش‌یافته در بیماران با تحریک در مقایسه با بیماران بدون تحریک نیز وجود داشت و این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز ممکن است زمینه‌ساز اختلالات خلقی باشد که معمولاً در بیماران کووید گزارش‌ شده است.

 

نویسنده ارشد مطالعه و مدیر TReNDS، گفت: «عوارض عصبی به‌طور فزاینده‌ای برای بیماران مبتلابه کووید ۱۹ ثبت می‌شود. کاهش ماده خاکستری در سایر اختلالات خلقی مانند اسکیزوفرنی نیز وجود دارد و احتمالاً مربوط به نحوه تأثیر ماده خاکستری بر عملکرد نورون است.»

 

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که برای تغییر پیش‌آگهی احتمالی کووید ۱۹ یا ارزیابی گزینه‌های درمانی بیماری، می‌توان از تغییرات شبکه پیشانی- گیجگاهی به‌عنوان نشانگر زیستی استفاده کرد. در مرحله بعدی، محققان امیدوارند که مطالعه را در اندازه نمونه بزرگ‌تری که شامل انواع مختلفی از اسکن مغزی و جمعیت‌های مختلف بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، تکرار کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------