اندازه گیری هورمون استرس با استفاده از یک حسگر میکروچیپ



اندازه گیری هورمون استرس با استفاده از یک حسگر میکروچیپ،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان ایرانی دانشگاه راتگرز آمریکا میکروچیپی را تولید کرده‌اند که می‌تواند هورمون‌های استرس را در زمان واقعی از یک قطره خون اندازه گیری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، کورتیزول و سایر هورمون‌های استرس بسیاری از جنبه‌های سلامت جسمی و روانی  از جمله کیفیت خواب ما را تنظیم می‌کنند. مقادیر زیاد کورتیزول می‌تواند باعث اختلال در خواب  و افزایش استرس شود که می‌تواند به حملات قلبی و سایر بیماری‌ها کمک کند.

 

در حال حاضر اندازه گیری کورتیزول تجهیزات آزمایشگاهی پرهزینه و طاقت فرسایی را می‌طلبد، بنابراین تیم تحت هدایت راتگرز آمریکا به دنبال راهی برای نظارت بر نوسانات طبیعی آن در زندگی روزمره و بازخورد بیماران برای دریافت درمان مناسب در زمان مناسب بودند.

 

محققان از همان فناوری‌های ساخته شده برای ساخت تراشه‌های رایانه‌ای برای ساختن حسگر‌های نازک‌تر از موی انسان استفاده کردند که می‌تواند مولکول‌های زیستی را در سطوح پایین تشخیص دهد. آن‌ها عملکرد دستگاه کوچک سازی را در ۶۵ نمونه خون از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تایید کردند. این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

رضا محمودی، دانشمند فوق دکتری در گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه مهندسی راتگرز نیوبرانزویک گفت: استفاده از حسگر‌های نانو به ما این امکان را می‌دهد که مولکول‌های کورتیزول را مستقیما بدون نیاز به هیچ گونه مولکول یا ذره دیگری به عنوان برچسب شناسایی کنیم.

 

نویسنده ارشد مهدی جوانمرد، دانشیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر راتگرز نیز گفت: با استفاده از فناوری‌هایی مانند میکروچیپ جدید تیم، بیماران می‌توانند سطح هورمون خود را کنترل کرده و التهاب مزمن، استرس و سایر شرایط را بهتر کنترل کنند.

 

او افزود: سنسور جدید ما پاسخی دقیق و قابل اعتماد ایجاد می‌کند که امکان بازخوانی مداوم سطح کورتیزول را برای تجزیه و تحلیل در زمان واقعی فراهم می‌کند. این حسگر توانایی بسیاری برای اندازه‌گیری غیرتهاجمی کورتیزول و مایعات دیگر مانند بزاق و ادرار دارد.  این واقعیت که نیازی به برچسب‌های مولکولی نیست، نیاز به ابزار‌های بزرگ حجیم مانند میکروسکوپ‌های نوری و صفحه خوان‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ابزار بازخوانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------