افزایش میل به خودکشی در میان اعضای کادر درمان/ زالی: همچنان شاهد افزایش آمارهای کرونا هستیم



خودکشی کادر درمان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مدیر بخش ICU کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه استهلاک روحی و روانی که برای درمانگران به وجود می‌آید شاید حتی از ابتلا به کرونا بدتر باشد، گفت: ابتلاء روحی و روانی آن‌ها ممکن است به امراض بسیار بد روحی و روانی منجر شود. در این شرایط حتی میل به خودکشی در بین درمانگران افرایش پیدا کرده و امید به زندگی کاهش پیدا کرده که واقعا جای نگرانی دارد.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا صداقت در جلسه «بررسی راهکارهای کنترل و درمان کرونا با نگاه ویژه به مشهد» که در کلاب هاوس برگزار شد، اظهار کرد: این روزها وقتی می‌شنوم که مردم در راه شمال هستند و پس از آن به Icu می‌روم و مشاهده می‌کنم که یک مادر باردار فقط به خاطر اینکه به عروسی رفته، بچه‌هایش را از دست داده و مشخص نیست چه اتفاقی برای خودش هم رخ دهد، خستگی‌ام چندبرابر می‌شود و انرژی‌ام از دست می‌رود. متاسفانه در شرایطی قرار داریم که هم در تصمیمات مدیریتی از طرف مسئولان و هم در تصمیمات شخصی در بین مردم خطا پشت خطا انجام می‌دهیم.

 

وی افزود: این روزها وقتی کلیپ می‌سازم و می‌گویم که با پویش همیار سلامت همراه شوید و در خانه بمانید و هر فردی مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد، احساس آب در هاون کوبیدن به من دست می‌دهد. واقعیت کوچه بن‌بست است، اما باید بتوانیم برای آن راه فرار پیدا کنیم. 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با وضعیت مبتلا شدن کادر درمان به بیماری کرونا بیان کرد: در این پیک جدید درگیری کادر درمان به کرونا به صورت سبک‌تر رخ داده؛ چراکه کادر درمان جزو گروه‌های هدف اول واکسیناسیون بودند، اما به هرحال مبتلا هستند و درگیری افراد درمان‌گر بالا است. در تمام بخش‌های کرونایی و غیرکرونایی ابتلا وجود دارد و مقداری از درگیری افراد خط اول درمان کرونا خارج از بیمارستان هم اتفاق می‌افتد؛ چراکه آن‌ها هم در خیابان‌ها و جامعه رفت‌وآمد می‌کنند و گاهی ناپرهیزی می‌کنند و خطا از کادر درمان هم مشاهده شده است، اما یکی از علل استهلاک کادر درمان در پیک‌های متعدد، بیماری است.

 

با موج وحشتناک بیماری‌های روحی و روانی پساکرونا روبه‌رو هستیم

صداقت با اشاره به مشکلات روحی ناشی از کرونا، تصریح کرد: مهمتر از درگیری با کرونا و مبتلا شدن کادر درمان به این بیماری، موضوعات روحی و روانی کادر درمان است. دیدن مرگ عزیزان متعدد که نزدیکان، اقوام و بیماران را تشکیل می‌دهند پرستاران و کادر درمان را از لحاظ روحی دچار مشکل می‌کند؛ چراکه حتی پرستاران با بیماران ارتباط عاطفی پیدا می‌کنند. اکنون با موج وحشتناک بیماری‌های روحی و روانی پساکرونا روبه‌رو هستیم‌. پساکرونا در کشور ما اتفاق نیفتاده و مدام در پیک‌های متعدد کرونا بودیم، اما اتفاق بد، مشکلات روحی پساکرونا است که تیم درمان، بیماران زخم‌خورده از کرونا و خانواده‌های داغدار با آن روبه‌رو خواهند شد.

 

مدیر بخش ICU کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد خاطرنشان کرد: آخرین آمار ما در انتهای پیک سوم این بود که ۷۰ درصد مردم ما تالمات روحی از کرونا را به شکل مستقیم دریافت کرده‌اند که این عدد، پس از تکرار پنج پیک به ۱۰۰ درصد می‌رسد. استهلاک روحی و روانی که برای درمانگران به وجود می‌آید شاید حتی از ابتلا به کرونا بدتر باشد. ابتلاء روحی و روانی آن‌ها ممکن است به امراض بسیار بد روحی و روانی منجر شود. در این شرایط حتی میل به خودکشی در بین درمانگران افزایش پیدا کرده و امید به زندگی کاهش پیدا کرده که واقعا جای نگرانی دارد.

 

وی با اشاره به ارسال پروتکل‌های برخورد با بیماران کرونایی به مطب پزشکان عنوان کرد: کمیته علمی مقابله با کرونا در مشهد از آذرماه سال گذشته تشکیل شد و دوماه پس از آن پروتکل‌هایی را تنظیم کردیم که مشخص می‌کرد پزشک چه زمانی بیمار را ویزیت کند، چه کارهایی انجام دهد و.‌.. اما اینکه به چه شکل مراحل طی شد و چه افرادی پای کار نیامدند تا این پروتکل ابلاغ شود بماند، اما ما ناامید نشدیم و با رویکرد جدید، پروتکل جدید را در سال ۱۴۰۰ نوشتیم که باز هم ابلاغ نشد. بعد از پروتکل ۱۰ کشوری نیز پروتکلی را نوشتیم که این بار دیگر همه پای کار آمدند و تعداد بسیاری کلیپ ساخته‌ایم و پخش کرده‌ایم تا پزشکان متوجه شوند که پروتکل ویزیت بیمار کرونایی و کارهایی که باید انجام دهد چیست و افرادی را مانند سفیر به مطب‌ها می‌فرستیم تا به پزشکان توضیح دهند. با اینکه برخی اوقات اشکال از ندانستن نیست بلکه از نخواستن است، اما ما درحال این هستیم تا آن جاهایی که مشکل از ندانستن است را برطرف کنیم.

 

بیماران مسیری که پزشک برای درمان تجویز کرده را به صورت کامل طی نمی‌کنند

صداقت با بیان اینکه دیدگاه درمانی بیماران بسیار مهم است، اظهار کرد: وقتی یک فرد بیمار می‌شود باید ابتدا با ۱۹۱ تماس بگیرد و سپس به اولین مرکز درمانی مراجعه کند. در این شرایط پزشک روشن‌کننده راه بیمار می‌شود که یا دارو می‌دهد و می‌گوید بیمار به خانه برود و دوباره مراجعه کند، یا آزمایش می‌نویسد، یا اینکه می‌گوید که بیمار باید به بیمارستان برود. هر زمانی که بیمار به این توصیه‌ها عمل کند، درصد مرگ‌پذیری او به شدت کاهش پیدا می‌کند اما متاسفانه بیمار به فضای مجازی مراجعه می‌کند و هنگامی که از مطب بیرون می‌آید، ۱۵ درصد مسیری که پزشک به او گفته را طی می‌کند.

 

***

 

زالی: همچنان شاهد افزایش آمارها هستیم/ هنوز به قله این اپیدمی نرسیده‌ایم

علیرضا زالی در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: در هفته های نهم و دهم خیز پنجم کروناویروس در کشور و استان تهران قرار داریم و همچنان شاهد افزایش آمارها هستیم. از سوی دیگر هنوز به قله این اپیدمی نرسیده ایم. تعداد بستری ها، مراجعین و ابتلا در هفته جاری ۹.۷ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

 

وی افزود: در حال حاضر ۹۸۶۰ بستری به دلیل ابتلا به کروناویروس در استان تهران داریم که از این تعداد ۲۷۰۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. همچنین ۲۶۰۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته بستری شده اند و ۱۷۰۰ بیمار نیز ترخیص شده اند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه شاهد افزایش کلینیک های سرپایی هستیم و خدمت رسانی در این کلینیک ها از ۴۴۰۰ نفر به قریب ۸۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

 

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ثبت رکورد تزریق ۱۲۴ هزار واکسن روزانه در ۱۰۸ مرکز استان تهران گفت: در حال حاضر سه میلیون و ۳۱۰ هزار دُز واکسن در استان تهران تزریق شده که ۷۷۰ هزار نفر هر دو دُز واکسن را دریافت کردند. امیدواریم با توجه به خبرهای خوب در زمینه ورود و تولید داخلی واکسن در هفته آتی شاهد رشد بهتری در خصوص تزریق واکسن باشیم.

 

زالی با اشاره به بازدیدهای میدانی در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: بازدیدهای میدانی، افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در دو هفته گذشته نشان می دهد، لذا جا دارد که از شهروندان تهرانی تشکر کنیم. بی تردید تعطیلی هایی که اعلام شده می تواند نقش آفرین و راهگشا باشد اما نیاز است که شهروندان کمک کنند تا امواج سهمگین بیماری در خیز پنجم کنترل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------