۲۰ نفر در مشهد به بیماری قارچ سیاه مبتلا شدند/ شناسایی ۳۰ نفر در تهران و مازندران



مبتلایان قارچ سیاه در مشهد،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مشاهده بیماری قارچ سیاه در بین مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های مشهد خبر داد.

دکتر شاپور بدیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تاکنون ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد مشاهده شده است.

 

وی بیان کرد: ویروس دلتا زمینه‌ ضعف سیستم ایمنی را فراهم می کند و بیماری قارچ سیاه نیز در پی ضعف سیستم ایمنی ایجاد می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیماران مبتلا به قارچ سیاه در ۲ بیمارستان مذکور تحت درمان هستند.

 

وی ادامه داد: فقط یک دهم درصد از بیماران کرونایی به قارچ سیاه مبتلا می شوند و طبق گزارشهای دریافتی تمام بیماران مبتلا به قارچ سیاه در مشهد از بیماران کرونایی بوده اند.

 

بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیستس» در بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، استرالیا و هند دیده شده است.

 

قارچ سیاه یک بیماری خطرناک است که با گسترش بیماری کووید ۱۹ در جهان، در حال شیوع یافتن است. این بیماری در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده است. از آنجا که بیماری قارچ سیاه از نوع تهاجمی است، باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد شود.

 

قارچ سیاه با علائم تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند. قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می یابد.

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶۵ نفر در کشور بر اثر کرونا جان باختند.

 

در این مدت ۳۹ هزار و ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ نیز شناسایی و چهار هزار و ۸۷۱ نفر از آنها بستری شدند.

 

اکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۷۹۶ هزار و ۳۷۷ نفر رسیده و مجموع جان باختگان کرونا نیز به ۱۰۴ هزار و ۲۲ نفر رسیده است.

 

***

 

شرایط کرونایی ایلام فوق بحرانی است/ فوت ۱۱ شهروند در یک‌‎روز

رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان ایلام، وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایلام را فوق بحرانی دانست.

 

 جهانگیر رستم‌زاد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایلام را فوق بحرانی دانست.

 

رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان ایلام گفت: مرگ 11 شهروند ایلامی در یک روز آن هم در استانی با جمعیت محدود بسیار نگران کننده است و بیم آن می رود که ادامه این روند روزهای سیاه برای ایلام رغم بزند.

 

وی حضور در آرامستان‌ها و بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت پروتکل‌ها، حضور در تجمعات و نادیده گرفتن پروتکل‌ها را باعث ایجاد شرایط موجود در استان عنوان کرد و افزود: به واقع شرایط در ایلام فوق بحرانی و احتمال قرار گرفتن استان در مسیر موج‌های جدید نیز متصور است.

 

معاون استانداری ایلام واکسیناسیون عمومی را راهکار اصلی برای اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت: استان سهم کمی از اختصاص واکسن دارد که دانشگاه علوم پزشکی استان باید رایزنی جهت اختصاص واکسن به حد نیاز اقدام کند.

 

رستم‌زاد افزایش مراکز واکسیناسیون عمومی در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: با توجه به کاهش سن جمعیت و احتمال واکسیناسیون عمومی، افزایش مراکز تزریق یک ضرورت اولویت دار است.

 

واکسیناسیون تمامی مسافران وارده از مرز مهران نیز مورد اشاره فرمانده قرارگاه کرونا استان ایلام قرار گرفت و در این ارتباط گفت: تمام مسافران غیر ایرانی که از طریق مرز مهران وارد استان می‌شود باید مورد تزریق واکسن و تست  PCR  قرار گیرند.

 

وی افزود: هزینه تزریق و تست از این گونه افراد صرف تقویت زیرساخت های بهداشتی و درمانی مرز مهران خواهد شد.

 

***

 

شناسایی ۳۰ نفر مبتلا به قارچ سیاه در تهران و مازندران

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دار گفت: :میزان مصرف داروی درمانی قارچ سیاه ماهیانه حدود ۹ هزار عدد بوده که با شیوع بیماری افزایش پیدا کرده است.

 

حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: میزان مصرف داروی درمانی قارچ سیاه ماهیانه حدود ۹ هزار عدد بوده و متاسفانه با شیوع این بیماری مصرف داروی آن افزایش پیدا کرده به نحوی که ما برخلاف توزیع ۴۴ هزار عدد از این دارو که برای ۲ ماه در نظر گرفته شده بود؛ در دو هفته اخیر به صفر رسیده است.

 

او در ادامه افزود: بلافاصله بعد از این موضوع از شرکت وارد کننده این دارو درخواست کردیم که برای تامین این دارو در اسرع وقت اقدام کنند. این تامین دارو مقداری زمان می‌برد، ولی تا روز شنبه ۲۲ هزار عدد از این دارو توزیع می‌شود. همچنین در هفته آینده محموله بعدی این دارو برای توزیع وارد کشور می‌شود. در واقع از شنبه که این دارو توزیع می‌شود مشکلی نخواهیم داشت و طبق عقیده متخصصان عفونی مصرف دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی باعث افزایش این بیماری می‌شود.

 

محمدی بیان کرد: در واقع ما پیش بینی چنین بیماری را نداشتیم، اما از شنبه این دارو به زودی تامین می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

محمدی در پایان گفت: تا زمان وارد کردن دارو به کشور، بخشنامه ای به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم تا از جایگزین این دارو که در بازار موجود است استفاده کنند. اساتید و متخصصین محترم بعد از دریافت دارو؛ آن را مجدد جایگزین کنند و ۳۰ نفر به قارچ سیاه در تهران و مازندران تا کنون شناسایی شده اند.

 

گفتنی است؛ صالحی متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران از بستری شدن ۱۰ مبتلا به بیماری قارچ سیاه و همچنین سرپرست معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از شناسایی ۲۰ فرد مبتلا به قارچ سیاه خبر داد و گفت: کمبود و نبود داروی درمانی این بیماری، نگرانی‌ها را چند برابر کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------