اگر جمعیت واکسیناسیون به ۶۰ درصد نرسد باید نگران موج ششم کرونا باشیم/ آغاز واکسیناسیون طلاب بالای ۱۸ سال



واکسیناسیون کرونا در کشور،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: در صورتی که جمعیت واکسیناسیون به ۶۰ درصد نرسد باید نگران موج ششم کرونا باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا امشب سوم شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌ها از کرونا پرداختند.

 

یونسیان متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی و تنوع قومیتی کشوری بزرگ محسوب می‌شود لذا برای کل کشور نمی‌توان نسخه واحدی پیچید گفت: بر اساس گزارشات دریافتی در نوار جنوبی کشور استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و در نوار شمالی اردبیل، مازندران گیلان، گلستان و همچنین تهران، یزد و سمنان از نظر تعداد بستری‌های جدید قله را پشت سر گذاشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه در غرب و شمال غرب کشور هنوز آثاری از کاهش تعداد مبتلایان مشاهده نشده است افزود: ممکن است این سوال پیش آید که هنوز چرا مرگ‌ها افزایش دارد؟ باید اذعان داشت که افزایش و کاهش مرگ با حدود دو هفته تاخیر بعد از بستری خود را نشان می‌دهد، در مجموع روند نزولی است امیدواریم این روند در استان‌های دیگر هم ادامه پیدا کند.

 

بعد از اعلام تعطیلی ها جمعیت زیادی جا به جا شدند 

یونسیان با اشاره به اینکه زمانی که تعطیلات سراسری مطرح بود همکارانم بیان کردند که تعطیلی اگر می‌خواهد صورت بگیرد حتما باید مقدمات آن فراهم شود تا بتواند مثبت واقع شود افزود: زمانی که تعطیلات را اعلام کردند، متأسفانه جمعیت زیادی جابه جا شدند، امیدواریم که در این رابطه اتفاق خاصی صورت نگیرد.

 

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه تعداد مرگ به اعضای هر یک میلیون نفر است ادامه داد: در موج سوم تعداد مرگ به ازای هر یک میلیون نفر ۶ نفر بود، در موج پنجم به حدود ۷ نفر رسید.

 

وی با اشاره به اینکه کشندگی ویروس بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست اضافه کرد: تعداد موارد بالا رفته است و لذا جمعیت بیشتری مبتلا شدند و طبیعتاً آمار فوتی‌ها هم نیز افزایش پیدا می‌کند، وقتی تعداد بیمار بالا می‌رود سریع بیمارستان‌ها اشباع می‌شود، متاسفانه با خستگی پرسنل، کادر درمان و پزشکی مواجه هستیم و امیدواریم که این تعطیلی‌ها تاثیر بدی بر روند مبتلایان و مرگ و میر نگذاشته باشد.

 

یونسیان با اشاره به اینکه اگر نتوانیم جمعیت واکسیناسیون را تا ۶۰ درصد برسانیم، نگران موج ششم هستیم اظهار کرد: موج مثل بازی شطرنج است تا طرف مقابل حرکت نکند شما نمی‌توانید حرکت خودتان را پیش‌بینی کنید، شعار سازمان جهانی بهداشت خیلی شفاف است اگر می‌خواهید خودتان مبتلا نشوید باید همسایه خودتان را مصون کنید.

 

این متخصص اپیدمیولوژی تصریح کرد: اینکه لمدا چه زمانی وارد کشور می‌شود نمی‌توان پیش‌بینی کرد، این مسئله بستگی به تحرکات جمعیتی بین‌المللی و میزان واکسیناسیون کشور‌های اطراف دارد لذا شرق و غرب ما وضعیت واکسیناسیون مناسبی ندارند و احتمالا ورود لمدا اجتناب‌ناپذیر است.

 

وی با اشاره به شاخص نرخ بازتولید موثر اظهار کرد: در شرایط فعلی هر یک نفر چند نفر را درگیر می‌کند، هر وقت اقدام به کنترل بیماری کردیم هر یک نفر، یک نفر دیگر را درگیر کرده است، به ازای هر یک بیمار باید حداقل ۳۰ تست انجام شود، در حالی است که در کشور ما عمدتاً از ۱۰ نفر افزایش نیافته است، قبل از پیک پنجم به ۱۶ تست در روز رسیده بودیم، از هر دو نفر که تست انجام دادیم یک نفر مبتلا بود.

 

یونسیان اضافه کرد: موثرترین راه، روش‌های پیشگیری فردی است، باید کاری کنیم که بدون اینکه افراد نیاز به انجام کاری باشند محافظت شوند، کسانی که دو دز واکسن دریافت کردند متاسفانه جمعیتشان به ۴ درصد هم نرسیده است، حدود ۱۰۰ کشور دنیا از نظر نسبت واکسیناسیون از ما بالا‌تر هستند.

 

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افت مرگ و میر این است که جمعیت به شدت آسیب پذیر را واکسینه کرده‌ایم و سنین مسن یا مبتلا شده‌اند و یا واکسن دریافت کرده اند گفت: اگر نتوانیم واکسیناسیون را به سرعت به حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد برسانیم نگران موج ششم خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه برای موج پنجم واکسیناسیون کشور ما تاثیری بر مبتلایان نداشت افزود: موج ششم قابل پیش‌بینی نیست اینکه لامبدا کی وارد کشور می‌شود و کی در کشور غالب می‌شود مشخص نیست، این در حالی است که اکنون دلتا سویه قالب در دنیا است، لذا سویه‌هایی که امکان بقای ویروس را افزایش می‌دهد را باید مورد توجه قرار دهیم، دلتا برای ویروس مطلوب بود، باید تصور کنیم که لامبدا وارد کشور خواهد شد، اما هنوز سازمان بهداشت جهانی آن را نگران کننده اعلام نکرده است و اگر قرار باشد در حد دلتا هم کشندگی و مرگ و میر داشته باشد ممکن است در مورد‌های بعدی با آن روبه‌رو شویم.

 

نباید به فکر دز یادآور باشیم

یونسیان ادامه داد: فکر دز یادآور نباید باشیم، همه افراد جامعه دو دز را باید دریافت کنند، شعار سازمان جهانی بهداشت شفافیت است لذا پرسنل بهداشت و درمان را اگر میخواهیم محافظت کنیم اول باید تمامی افراد جامعه دو دز واکسن را دریافت کنند، و سپس به فکر دز یادآور باشیم، اگر ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کرده بودیم می‌توانستیم صحبت از دز یادآور کنیم این در حالی است که تنها ۴ درصد جمعیت دو دز واکسن را دریافت کردند.

 

وی اظهار کرد: کادر پزشکی و درمان در صورتی محافظت خواهند شد که ۷۰ درصد جمعیت دو دز واکسن را دریافت کنند، کشور‌های مرفع هم از فکر دز سوم باید بیرون بیایند، چون بی‌عدالتی است و از نظر اخلاقی درست نیست.

 

قارچ سیاه در صورت تشخیص سریع قابل درمان است

مصطفی قانعی رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قارچ سیاه به علت اشتباه پزشکی و درمان غیر استاندارد شیوع پیدا کرده است بیان کرد: قارچ سیاه بیماری ویروسی نیست و در صورت تشخیص سریع قابل درمان است.

 

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قارچی فرصت‌طلب هستند و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود بلکه به محض اینکه سیستم ایمنی فرد سرکوب شد خود را نشان می‌دهد گفت: قارچ سیاه پدیده‌ای نوظهور نیست لذا در رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی و درمانی قارچ سیاه درمان پذیر است و علاج پیدا می‌کند.

 

قانعی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی از هر سویه جدیدی تعریفی را ارائه می‌دهد و می‌گوید که این مسئله مورد توجه واقع شده است و یا مورد توجه جدی قرار گرفته است اظهار کرد: در مورد سوش لامبدا ضمن اینکه در اوصاف آن مطالبی گفته شده، اما هنوز به عنوان یک عامل خطر ناک اعلام نشده است به طوری که سرعت انتقال دلتا در مورد لامبدا رخ نداده و مدت مدیدی است که در آمریکای جنوبی محصور مانده است، امیدواریم با همین توصیفی که شده سرعت انتقال آن زیاد نباشد.

 

قانعی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی در مقابله با گونه لامبدا همان استفاده از ماسک و رعایت تدابیر مقابله با شوع کرونا است افزود: گونه‌های جدید کرونا افراد سنین پایین را بیشتر از گونه‌های قبلی درگیر می‌کند.

 

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قدرت واکسن‌ها در سوریه‌ها تغییر پیدا می‌کند، اما قدرت ماسک تغییری پیدا نمی‌کند تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی در صف اول است لذا باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم، برای همه سویه‌ها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار بگیرد لذا باید مراقبت صورت بگیرد و مرز‌ها به طور جدی بسته شوند.

 

وی با اشاره به اینکه کشور مرز آبی زیادی دارد و همیشه باید نمونه‌هایی که در کشور داریم را رصد کنیم و به محض شناسایی با اصول بهداشتی آن را محصور کنیم و از انتشار جلوگیری کنیم گفت: ممکن است مرز‌های رسمی بسته شود و پیشنهاد این است که دقت عمل را در شناسایی سوش‌ها از دست ندهیم تا بتوانیم در محل محصور کنیم.

 

هدف گذاری واکسن در سال جاری باید برای کاهش مرگ باشد نه مبتلایان!

قانعی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر نسبت به قبل کاهش یافته است افزود: بهترین راه مقابله، شناسایی زودرس است لذا رصد کردن و واکسینه کردن از مهمترین مواردی است که باید به آن بپردازیم، امسال باید هدف گذاری کنیم تا واکسیناسیون را برای کاهش مرگ انجام دهیم نه برای کاهش مبتلایان کرونایی. شدت ابتلا منجر به بستری می‌شود که باید کمتر شود، سویه دلتا ۱۰ درصد کارایی واکسن‌ها را کاهش داده، اما واکسن وقتی تزریق می‌شود به طور قابل توجهی مرگ را کاهش می‌دهد، بهانه نشود که بگویم الان واکسیناسیون اثر ندارد، واکسیناسیون اثر خود را در هدف ما انجام می‌دهد، ولی جهش‌ها اثربخشی واکسن را کم می‌کند، جلوگیری از مرگ و میر با واکسن به قوت خود باقی است.

 

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه استفاده از فاویپیراویرو مساوی سقط جنین است عنوان کرد: تجویز فاویپیراویر منوط به اطلاع از تست حاملگی خانم‌هاست چرا که سقط جنین قطعی است.

 

وی با اشاره به اینکه در بین واکسن‌ها تلاش می‌شود از واکسن‌های نوترکیب در گروه سنی پایین‌تر استفاده شود به شرط اینکه میزان پروتئین بالایی را به نوجوانان تحمیل نکند گفت: خوشبختانه در برنامه کشوری این موضوع قرار گرفته است تا این نوع از واکسن را برای جوانان استفاده کنیم، یکی از واکسن‌های نوترکیب ما تا ۱۰ هزار فاز ۳ را تکمیل کرده است، در مهرماه اسپایکوژن را می‌توانیم داشته باشیم و واکسن پاستور را در آبان ماه خواهیم داشت که برای نوجوانان مناسب است، کمیته ملی باید اجازه دهد که در گروه سنی هم تست شود تا نوجوانان بتوانند محافظ بمانند.

 

قانعی با اشاره به اینکه فریب تزریق دارو‌های گران‌قیمت کرونا و سرم در خانه را نخورید ادامه داد: برای استفاده از رمدسیویردر این که اثر دارد سازمان بهداشت جهانی در مجله‌ای اعلام کرده است که این دارو در جلوگیری از مرگ اثر ندارد.

 

***

 

دلیل طولانی شدن پیک پنجم کرونا چیست؟

صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی تهران در برنامه تیتر شب اظهار کرد: مسیر بیمارستان از نظر بهبود بیماران کرونایی در حال طی کردن وضعیت ثبات است. طی دو روز گذشته تعداد مراجعین در حال کاهش است، اما اطمینان به ثبات این موضوع نداریم. در واقع تجمعاتی که هفته گذشته رخ داده، نتایج آن را باید تا پایان این هفته مشاهده کنیم. تا کنون با افزایش مشخصی رو به رو نبوده ایم و تا آخر هفته احتمال مبتلایان به کرونا افزایش داده می‌شود.

 

او در ادامه افزود: مهم‌ترین علت طولانی شدن پیک پنجم سویه جدید ویروس کرونا است که با واگیری و شدت بسیار بالا رو به رو شده ایم. خوشبختانه مرگ و میر به نسبت تعداد بستری و ابتلا افزایش پیدا نکرده که دلیل آن واکسیناسیون افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای است.

 

شیوع مبتلایان کرونایی در پیک پنجم با افزایش زیادی روبه روست

در ادامه برنامه تیتر شب اسدی فوق تخصص ریه بیان کرد: شیوع و میزان ابتلا در پیک پنجم با افزایش بسیار زیادی رو به رو هست، اما نسبت به ابتلای بسیار زیاد با توجه به فراهم شدن کلینیک‌های روزانه و درمان‌های سرپایی و واکسیناسیون بیماران پرخطر؛ میزان مرگ و میر افزایش چشمگیری نداشته است. البته این موضوع نسبت به میزان بالای ابتلا یعنی حدود ۳۰ هزار نفر در روز گفته می‌شود.

 

او در ادامه افزود: نسبت به یکسال گذشته سن ابتلا پایین‌تر آمده که این موضوع خاصیت سویه جدید کرونا است. در سویه‌های قبلی عده‌ای با علائم گوارشی و عده‌ای دیگر با علائم تنفسی رو به رو بودند؛ اما در سویه جدید بیماران را با علائم مخلوط شبه سرماخوردگی و گوارشی و درنهایت درگیری ریه مشاهده می‌شود.

 

صحبت در خصوص تاثیر محودیت ها زود است 

شاه عباسی رئیس بیمارستان فیاض بخش تهران در ادامه برنامه تیتر شب اظهار کرد: طی روز‌های اخیر با کاهش جزئی آمار و تعداد مراجعین رو به رو هستیم. همچنین خوشبختانه تعداد بستری‌ها هم تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

 

او در ادامه افزود: در واقع با توجه به نهفتگی دو هفته‌ای بیماری، زود است که در مورد تاثیر محدودیت‌ها صحبت کنیم؛ ضمن این که متاسفانه این محدودیت‌ها با جدیت بالا رو به رو نبود. همه ما سفر‌ها و جاده‌ها را مشاهده کردیم. این کاهشی که مشاهده می‌شود حالت طبیعی سینوسی پیک است. امیدواریم در هفته‌های آینده نتیجه این سفر‌ها و تجمعات با صعود آماری مواجه نشویم.

 

شاه عباسی بیان کرد: تخت‌های آی سیو این بیمارستان تقریبا تکمیل است؛ این در حالی است که حتی بخش سی سی یو به این قسمت اضافه شده است. در واقع نسبت به پیک‌های قبلی میزان ابتلای شدید به خصوص در سنین پایین افزایشی است.

 

رئیس بیمارستان فیاض گفت: از همه مردم خواهش می‌کنم هر گونه سرماخوردگی ساده را جدی بگیرند و خود را قرنطینه کنند. افزایش آمار حتی در کودکان دیده می‌شود و می‌توانند ناقلان زیادی برای این بیماری باشند. در صورت ابتلای خانوادگی کودکان را به خانواده های یک دیگر منتقل نکنند؛ چرا که می‌توانند بدون علامت و ناقل باشند.

 

او در ادامه افزود: مردم به تست‌های فوری خیلی مطمئن نباشند؛ چرا که ۳۰ درصد نتایج منفی و کاذب مشاهده شده است و پزشک متخصص باید این موضوع را تشخیص دهد.

 

روند کاهش مراجعه کنندگان کرونایی به بیمارستان ها در مشهد

قلیان معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره آخرین وضعیت کرونایی مشهد در برنامه تیتر شب اظهار کرد: وضعیت مراجعه سرپایی در طول یک هفته گذشته به صورت کند در حال کاهش است و مراجعین بیمارستان هم که تعداد آن‌ها به ۹۰۰ نفر در روز رسیده بود؛ الان به ۷۵۰ نفر در روز تثبیت شده است.

 

او در ادامه افزود: متاسفانه رسوب و تعداد بیمار بستری موجود همچنان در حال افزایش است و تخت‌های آی سیو هم روزانه ۴۰ نفر در کل استان به آن‌ها اضافه می‌شود. مجموع واکسیناسیون در گروه‌های هدف و در کل استان حدود ۲۹ درصد پیشرفت داشته است. در صورتی که سرعت واکسیناسیون بیشتر شود در موج‌های بعدی و مهرماه می‌توانیم سطح ایمنی جامعه را بالاتر ببریم و عوارض و فوتی‌ها را کاهش دهیم.

 

قلیان گفت: سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این استان طی دو هفته اخیر با کنترل جدی مرز‌های ورودی استان؛ بهتر شده است و میانگین رعایت به ۷۰ درصد رسیده است. الته میزان تخلف و عدم رعایت‌ها هم به نزدیک ۴۵ درصد رسیده است.

 

او در ادامه افزود: موضوع کمبود اکسیژن با حمایت همه سازمان‌ها خوشبختانه مرتفع شده است. مشکلی که در هفته آینده ممکن است با آن درگیر باشیم، کمبود تخت‌های آی سیو خواهد بود.

 

سرماخوردگی مرتب احتمالا کروناست

اسدی فوق تخصص ریه در ادامه برنامه مطرح کرد: بیشتر مردم زمانی که با علائم رو به رو می‌شوند؛ عموما اصرار می‌کنند این علائم به دلیل خوابیدن جلوی کولر و حمام کردن است. اگر علائمی دارید که در گذشته با آن‌ها موجه نبودید و مرتبط با سرماخوردگی رو به رو هستید؛ به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده اید. برای تشخیص پرخطر یا کم خطر بودن آن بهتر است به پزشک مراجعه کنیم تا تصمیم بر همین اساس گرفته شود.

 

او در ادامه افزود: در صورتی که ما فردی هستیم که فاکتور‌های خطر مانند دیابت، کبدچرب، اضافه وزن، وقفه خواب و فشار خون و بیماری‌های زمینه‌ای را داریم؛ پر خطر محسوب می‌شوید و به حساب خوابیدن زیر باد کولر یا آلرژی میوه‌های تابستان نگذارید.

 

اسدی بیان کرد: مردم باید با ارائه شرح حال کامل به تشخیص پزشکان کمک کنند. خواهش می‌کنیم در صورت پیدا شدن علائم، کودکان خود را به عنوان حاملان ویروس پیش پدر و مادر یا نزدیکان خود نفرستید.

 

سپری شدن روزهای پر التهاب در استان فارس 

همتی معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه تیتر شب اظهار کرد: روز‌های پرالتهابی را در استان فارس سپری می‌کنیم. اگر چه در روز‌های اخیر افزایش و کاهش آمار را شاهد بودیم، اما هنوز شواهد دقیقی برای رسیدن به قله پیک و روند نزولی نداریم. اگر بخواهیم بین پیک چهارم و پنجم مقایسه کنیم؛ ما ظرفیت بیمارستان‌ها را حدود ۳ هزار تخت در پیک چهارم پیش بینی کرده بودیم و در پیک پنجم به ۶ هزار تخت افزایش پیدا کرد.

 

او در ادامه افزود: همچنین روزانه حدود ۳ هزار بیمار سرپایی مداوا می‌شوند و روز‌های سختی برای کادر درمان سپری می‌شود. در صورتی که پوشش واکسیناسیون بیشتر شود با بهبود وضعیت رو به رو می‌شویم. در استان فارس تا کنون ۱ میلیون و ۴۳۴ هزار دز واکسن را تزریق کرده ایم. در واقع این ظرفیت ایجاد ده است که روزانه حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دز واکسن تزریق شود؛ اما به دلیل محدودیت روزانه بین ۲۷ تا ۳۰ هزار دز واکسن تزریق کرده ایم.

 

همتی بیان کرد: محدودیت‌ها برای کاهش آمار بی تاثیر نخواهد بود، اما اکثر خیابان‌ها شلوغ بود و الان برای قضاوت زود است.

 

صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه برنامه تیتر شب اظهار کرد: خوشبختانه آذربایجان شرقی در پیک پنجم از لحاظ افزایش آماری جزو استان‌های آخر و رتبه ۳۰ است. در این استان روزانه ۳۰۰ نفر به ازای ۱ میلیون جمعیت شناسایی و ۸۰ نفر آن‌ها بستری می‌شوند. همچنین امار فوتی‌ها در کل استان بین ۱۵ تا ۱۸ نفر در روز است.

 

او در ادامه افزود: پنج شهرستان این استان در وضعیت زرد قرار دارند؛ اما نسبت به استان های همجوار نگرانی زیادی داریم. امیدواریم با واکسیناسیون انجام شده و مراعات نسبی بتوانیم با کاهش آمار رو به رو شویم. تا کنون در این استان ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال واکسینه شدند و ۱۱ درصد آن‌ها دز دوم را دریافت کردند.

 

صومی گفت: متاسفانه هم اکنون در استان واکسن نداریم و فردا هم تعطیل هستیم و در این لحظه ۱۸۰۰ بیمار بستری داریم. اتفاقی که در روز‌های گذشته صورت گرفت؛ کاهش حضور، رفت و آمد و اجتماع مردم را شاهد نبودیم. تا این لحظه در این استان با محدودیت دارو و سرم رو به رو نبودیم و امیدواریم وضعیت ثبات و روند کاهش آمار در این استان ادامه پیدا کند.

 

اسدی فوق تخصص ریه در ادامه تیتر شب گفت: قارچ سیاه یک نوع عفونت قارچی محسوب می شود. باید به این نکته توجه داشت این بیماری ارمغان کرونا نیست؛ بلکه این بیماری مثل همه عفونت های دیگر در تاریخ وجود داشته است. البته بار منفی معادل فارسی این بیماری هم در بین مردم بسیار زیاد است.

 

او در ادامه افزود: در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند؛ زمینه برای رشد و تکثیر این قارچ بیشتر دیده می شود. باید به این نکته مهم هم توجه داشت که هر بیمار کرونا قرار نیست به قارچ سیاه مبتلا شود. بیماران بستری بد حال که تحت درمان های مختلف قرار رفته اند و سیستم ایمنی سرکوب شده؛ قارچ سیاه بیشتر بروز پیدا می کند.

 

***

 

زالی: جهش لامبدا دارای قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به دلتا کروناست

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: جهش لامبدا از قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به دلتا کرونا برخوردار است و کودکان و نوجوانان بیشتری را درگیر می‌کند.

 

علیرضا زالی فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در تهران و بستری افراد اظهار کرد: در حال حاضر تعداد نه هزار و ۷۱۰ بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمانی تهران بستری اند که از این تعداد دو هزار و ۱۲۵ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

 

او بیان کرد: آمار مراجعه به بخش سرپایی و بستری موقت طی سه روز گذشته کاهش پیدا کرده، به صورتی که میزان استفاده از تخت های بستری موقت و مراجعان سرپایی به مراکز درمانی از ۸۵۰۰ بیمار در هفته گذشته به حدود ۶۰۰۰ نفر طی روزهای قبل تقلیل پیدا کرده است و امیدواریم سایر شاخص ها نیز در روزهای آینده کاهش پیدا کند.

 

زالی تاکید کرد: واریانت لامبدا در کشور پرو شناخته شده و در آمریکای مرکزی و جنوبی این جهش جدید ویروس کرونا انتشار پیدا کرده است و به تازگی مواردی از جهش لامبدا در کشورهای اروپای غربی شناسایی شده است.

 

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: براساس تحقیقات انجام شده واریانت لامبدا نسبت به درمان های متعارف مقاومت کرده و باعث فریب سیستم دفاعی و ایمنی گریزی می شود و طی ماه های آینده شاید چالشی در خصوص اثر بخشی واکسن های موجود دنیا را ایجاد کند.

 

زالی افزود: جهش لامبدا از قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به دلتا کرونا برخوردار است و کودکان و نوجوانان بیشتری را درگیر خواهد کرد و علاوه بر مشکلات حاد تنفسی گفتنی است که اختلالات اعصاب مرکزی و‌ مشکلات چشایی و بویایی را در بیماران ایجاد خواهد کرد.

 

***

 

مرکز واکسیناسیون ویژه طلاب در قم راه‌اندازی شد

مرکز خدمات حوزه های علمیه در اطلاعیه ای از راه اندازی مرکز واکسیناسیون ویژه طلاب بالای ۱۸ سال حوزه علمیه قم خبر داد.

 

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این اطلاعیه آمده است: طلاب بالای ۱۸ سال می توانند بدون ثبت نام و با دردست داشتن کارت ملی و کارت طلبگی همه روزه از تاریخ ۴ شهریورماه جاری به مدت پنج روز از ساعت ۹تا ۱۶ به مرکز واکسیناسیون الهادی مراجعه نمایند.

 

در این اطلاعیه تاکید شده است: باتوجه به کمبود واکسن ایرانی برکت توصیه می شود طلاب سریعا به مرکز واکسیناسیون مراجعه نمایند. طلاب می توانند برای مراجعه به این مرکز به نشانی خیابان امام(ره)، انتهای شهرک امام حسن (ع)، سمت چپ، کوچه شهیدان عطار، جنب چاپخانه تبلیغات اسلامی، مجتمع الهادی (روبروی سپاه علی بن ابیطالب (ع)) اقدام کنند.

 

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

 

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

 

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------