کم دود کردن سیگار | طرحی که می‌گوید، نیکوتین کاهش یابد تا اعتیاد از بین برود



سیگار،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی است تا شرکت‌های دخانیات را ملزم کند، میزان نیکوتین موجود در سیگارهای سنتی را کاهش دهند تا اعتیاد آنها نیز کاهش یابد و تلفات سیگار که سالانه جان ۴۸۰ هزار نفر را می‌گیرد نیز از این طریق کمتر شود.

به گزارش همشهری به نقل از نیویورک‌تایمز، این پیشنهاد که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اجرایی شود، می‌تواند یک شروع دیگر در تلاش‌های جهانی ضدسیگار باشد. هم‌اکنون تنها دو کشور نیوزیلند و آمریکا چنین طرحی را پیش برده‌اند.

 

بادهای مخالف در مقابل آن شدید است. شرکت‌های دخانیات پیش‌تر اعلام کرده‌اند که هر طرحی با کاهش قابل توجه نیکوتین، قانون را نقض می‌کند و برخی از قانونگذاران محافظه‌کار ممکن است چنین سیاستی را نمونه دیگری از تسلط دولت درنظر بگیرند؛ مهماتی که می‌تواند به انتخابات میان دوره‌ای سرایت کند.

 

هم‌اکنون جزئیات اندکی درباره این طرح منتشر شده است، اما براساس اطلاعیه‌ای که در یک وب‌سایت دولتی ایالات متحده منتشر شد، یک قانون پیشنهادی در ماه مه ۲۰۲۳ صادر می‌شود که در آن نظر عمومی در مورد تعیین حداکثر سطح نیکوتین در سیگار و سایر محصولات درخواست می‌شود.

 

از آنجایی که مضرات مربوط به دخانیات در درجه اول ناشی از اعتیاد به محصولاتی است که کاربران را مکررا در معرض سموم قرار می‌دهد، سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌اش آورده است که این اقدام را برای کاهش اعتیاد به برخی از محصولات تنباکو انجام می‌دهد؛ بنابراین چنین چیزی به کاربرانی که اعتیاد دارند، توانایی بیشتری برای ترک می‌دهد. F.D.A. از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. اما در بیانیه‌ای در وب‌سایتش، دکتر رابرت‌ام. کالیف، کمیسر آژانس، گفت: «کاهش سطح نیکوتین به سطوح حداقل اعتیادآور یا غیراعتیادآور، احتمال اعتیاد نسل‌های آینده به سیگار را کاهش می‌دهد.»

 

طرح‌های مشابهی برای کاهش اعتیاد آمریکایی‌ها به محصولات تنباکو که ریه‌ها را سیاه کرده، ۷ هزار ماده شیمیایی را آزاد می‌کند و منجر به سرطان، بیماری قلبی و بیماری‌های ریوی می‌شود، مورد بحث قرار گرفته است. نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی، جویدنی‌ها، چسب‌ها و قرص‌ها نیز موجود است، اما این پیشنهاد بر این محصولات تأثیری نخواهد داشت.

 

میچ زلر، مدیر پیشین مرکز تنباکوی سازمان غذا و دارو که اخیرا بازنشسته شده است، می‌گوید: «این قانون می‌تواند بیشترین تأثیر را بر سلامت عمومی در تاریخ بهداشت عمومی داشته باشد. این دامنه و وسعتی است که ما در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم، زیرا مصرف دخانیات همچنان عامل اصلی بیماری‌ها و مرگ‌ومیر قابل پیشگیری است.»

 

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، روزانه حدود ۱۳۰۰ نفر به دلایلی مرتبط با سیگار می‌میرند. با این حال، موانع بر سر راه چنین طرحی بسیار زیاد بوده و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این موانع از بین بروند.

 

برخی از طرح‌هایی که شناور شده‌اند نیازمند کاهش ۹۵ درصدی میزان نیکوتین در سیگار هستند. کارشناسان می‌گویند، این امر می‌تواند سیگاری‌های آمریکایی را که حدود ۳۰میلیون نفر تخمین زده می‌شود، در حالت ترک نیکوتین قرار دهد که شامل بی‌قراری، مشکل در تمرکز و تحریک‌پذیری است و دیگران را به جست‌وجوی جایگزین‌هایی مانند سیگار الکترونیکی می‌فرستد؛ آنهایی که نیکوتین را بدون اکثر مواد شیمیایی موجود در سیگارهای قابل احتراق عرضه می‌کنند. کارشناسان می‌گویند که افراد سیگاری مصمم، ممکن است به‌دنبال خرید سیگارهای پرنیکوتین در بازارهای غیرقانونی یا فراسوی مرزها در مکزیک و کانادا باشند.

 

F.D.A. احتمالا باید بر مخالفت صنعت تنباکو غلبه کند که پیش‌تر شروع به اشاره به دلایلی کرده است که آژانس نمی‌تواند بازار ۸۰ میلیارد دلاری را تغییر دهد. حل چالش‌های قانونی ممکن است سال‌ها طول بکشد و آژانس امکان دارد ۵ سال یا بیشتر به صنعت فرصت دهد تا تغییرات را اعمال کند. تلاش برای کاهش سطح نیکوتین به‌دنبال یک قانون پیشنهادی است که در آوریل اعلام شد که براساس آن، سیگاری‌هایی با طعم منتول (نعناع) را که به‌شدت مورد علاقه سیگاری‌های سیاهپوست است، ممنوع خواهد بود. این پیشنهاد همچنین به‌عنوان یک پیشرفت بالقوه برجسته برای سلامت عمومی مورد استقبال قرار گرفته و تاکنون ده‌ها هزار نظر عمومی را به‌خود جلب کرده است. F.D.A. موظف است قبل از نهایی کردن قانون، نظرات را بررسی کرده و به آنها رسیدگی کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------