اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی



چشم مصنوعی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
در یک دستاورد مشترک دانشمندان آمریکایی و هنگ کنگی، چشم مصنوعی هوشمندی طراحی شد که می‌تواند به طور واقعی امکان دیدن را برای افراد نابینا فراهم کند. 

 به گزارش فرارو به نقل از  science-a2z، با پیشرفت تکنولوژی، به کم کردن شکاف بین داستان‌های علمی تخیلی و علم واقعی نزدیک‌تر می‌شویم. اگرچه ما هنوز به قلمرو ماشین زمان یا فناوری انتقال از راه دور نزدیک نشده‌ایم، اما تا آنجا که علم پزشکی پیش رفته، وضعیت بسیار خوبی داریم. یکی از چشمگیرترین چیز‌هایی که پزشکی مدرن تاکنون ارائه کرده، پروتز‌های هوشمند است که می‌تواند جایگزین عضو از دست رفته شود. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند قسمت آسیب دیده بدن را به شکوه عملکرد کامل گذشته خود برگردانند. اما اکنون در یک دستاورد جدید، یک چشم بیونیک هوشمند قرار است دقیقاً این کار را انجام دهد و بینایی برخی افراد را بازیابی کند.

 

از دست دادن بینایی می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. در بسیاری از موارد، افزایش سن یکی از زمینه‌های اصلی این معزل است، زیرا قدرت بینایی بدتر می‌شود و ماهیچه‌های چشم کمی ضعیف‌تر می‌شوند. زمینه‌های دیگری همچون دیابت، آب مروارید و البته تصادف یا جراحت نیز می‌توانند سبب از دست رفتن قدرت بینایی شوند. به هر روی، در چنین مواردی گاه پزشکان از چشم‌های مصنوعی برای رفع این معزل استفاده می‌کنند که در برخی موارد شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی نیز بوده اند، اما گفته می‌شود فناوری جدید بهترین تلاشی است که تاکنون برای تقلید از چشم انسان انجام شده است.

 

این کره چشم مصنوعی جدید با تلاش‌های مشترک مهندسانی از ایالات متحده و هنگ کنگ تولید شده است. آن‌ها از شبکیه چشم انسان به عنوان مدل استفاده کردند و سعی کردند چیزی بسازند که شبیه به آن باشد. فرآیند کار آن‌ها با ایجاد گیرنده‌های نوری با چگالی بالا شروع شد که سپس در منافذ اکسید آلومینیوم قرار می‌گرفتند. سپس، آن‌ها باید اعصاب چشم جدید را ایجاد می‌کردند. برای این کار، سیم‌های میکرو از فلز مایع تولید کردند که در لوله‌های لاستیکی قرار می‌گیرد و سپس کل سیستم را در کره چشم مصنوعی نصب کردند. اگر از بیرون به چشم نگاه کنید، فکر می‌کنید که چشم واقعی انسان است، اما درون آن کاملا بیونیک است! این فناوری جدید قادر است تا ۸۰ درصد بینایی افراد نیازمند چشم مصنوعی را بازیابی کند. گفته می‌شود این چشم مصنوعی که اکنون با نام ElectroChemical EYE (یا به اختصار EC EYE) شناخته می‌شود، تا پنج سال دیگر برای پیوند در دسترس خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------