خونریزی مغزی نوزادان، به مشکلات بینایی بلندمدت منجر می‌شود



خونریزی مغزی نوزادان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بررسی جدیدی که در "دانشگاه بریستول" انجام شده است، نشان می‌دهد که خونریزی مغزی نوزادان می‌تواند مشکلات بینایی بلندمدت را در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران "دانشگاه بریستول"(University of Bristol) انگلستان، در بخشی از یک پژوهش ۱۰ ساله دریافتند خونریزی‌های مغزی شدیدی که برخی از نوزادان در سال نخست پس از تولد تجربه می‌کنند، به بروز مشکلات بینایی بلندمدت منجر می‌شوند.

 

این پژوهش، ۳۲ کودک بین ۱۰ تا ۱۱ سال را مورد بررسی قرار داده است که تجربه خونریزی مغزی داشته‌اند. کودکان طی این پژوهش موسوم به "DRIFT10"، تحت ارزیابی‌های دقیقی قرار گرفتند.

 

پژوهش DRIFT10، برای بررسی یک روش شستشوی مغزی پس از خونریزی‌های مغزی راه‌اندازی شد که توسط پژوهشگران دانشگاه بریستول ابداع شده و نخستین و تنها درمانی است که برای نوزادان مبتلا به خونریزی مغزی جدی، کارآیی دارد. این روش به شستن بطن‌های مغز می‌پردازد تا مایع سمی را حذف کند و فشار را کاهش دهد.

 

این گروه پژوهشی، ۳۲ کودک بین ۱۰ تا ۱۱ سال را مورد بررسی قرار دادند و ارزیابی کردند که آیا سطح خونریزی مغزی تجربه‌شده در نوزادان، بر بینایی آنها در پایان سال‌های دبستان تأثیر می‌گذارد یا خیر. همچنین آنها، ارتباط بین نتایج بصری را با پیامدهای شناختی و نیاز به حمایت اضافی در مدرسه بررسی کردند.

 

معاینات بصری، بخشی از یک پیگیری ۱۰ ساله در مورد کودکان طی کارآزمایی اصلی بود. پژوهشگران از یک پروتکل پیروی کردند و این موضوع برای آنها ناشناخته بود که کودک چه سطحی از خونریزی مغزی را تجربه کرده است.

 

این پژوهش نشان داد که همه ۳۲ کودک مورد بررسی، حداقل یک اختلال بینایی دارند. میانگین تعداد اختلالات برای کودکانی که خونریزی درجه چهار را تجربه کرده بودند، شش بود. در مقابل، میانگین تعداد اختلالات در کودکانی که خونریزی درجه سه را تجربه کرده بودند، سه مورد بود. هر اختلال بینایی اضافی برای هر کودک، با افزایش نیاز به حمایت آموزشی در مدرسه همراه بود.

 

این مشکلات بینایی که ۱۰ سال بعد کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اغلب به دلیل آسیب رسیدن به نواحی بینایی در مغز پدید می‌آیند. والدین این کودکان از چنین مشکلاتی بی‌اطلاع بودند و اغلب گزارش دادند که فرزندان آنها تا زمانی که عینک داشته‌اند، از بینایی طبیعی برخوردار بوده‌اند.

 

پژوهشگران دریافتند که به ازای هر مشکل بینایی اضافی که یک کودک به آن مبتلا بود، احتمال بیشتری وجود داشت که طی یادگیری، به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که مشکلات بینایی ممکن است به مشکلات یادگیری این گروه از کودکان منجر شوند.

 

"کیتی ویلیامز"(Cathy Williams)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد همه کودکانی که در دوران نوزادی دچار خونریزی مغزی یا مشکلات مشابه می‌شوند، باید آزمایش‌های چشم را برای شناسایی مشکلات بینایی مرتبط با مغز پشت سر بگذارند تا مشخص شود که آیا حمایت مناسب برای آنها سودمند است یا خیر.

 

وی افزود: پژوهشگران در آینده باید بدانند که والدینی که بینایی طبیعی کودکان را گزارش می‌دهند، ممکن است مشکلات بینایی را که بر یادگیری و رشد فرزندان آنها تاثیر می‌گذارند، متوجه نشوند.

 

این پژوهش، در مجله "Developmental Medicine & Child Neurology" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------