نابودی لکه های پوستی به کمک ویروس ها



لکه پوستی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بسیاری از مردم جهان با مشکلات پوستی، جوش و آکنه صورت مواجه هستند. خوشبختانه به تازگی یک تیم بین المللی از محققان روشی را برای خلاص شدن از شر آکنه و جلوگیری از جوش های بعدی ایجاد کرده اند.

به گزارش سیناپرس، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد آکنه شده و درمان آن را دشوار کند. یکی از رویکردها، مقابله با گونه باکتریایی Cutibacterium acne (C. acnes) است که این لکه های صورت را ایجاد می کند.

 

این باکتری هم در افراد دارای آکنه و هم در افراد بدون آکنه به مقدار زیاد روی پوست یافت می شود. در این میان تفاوت اصلی بین افرادی که چهره شفافی دارند با کسانی که دچار لکه های پوستی هستند، تعادل میکروبیوم پوست است. به عبارت دیگر، کسانی که اغلب با آکنه سروکار دارند، دارای تعداد غیرطبیعی بالایی از گونه‌های خاص C. acnes هستند که تعادل میکروبیوم پوست آن ها را از بین می ‌برد.

 

یک روش امتحان شده و شکست خورده در این مسیر، استفاده از آنتی بیوتیک است. در حالی که بیماران با کمک آنتی بیوتیک ها از شر C. acnes خلاص می شوند، باکتری های مفید نیز در بدن آن ها از بین می رود، زیرا آنتی بیوتیک ها نمی توانند بین این باکتری مضر و سایر باکتری های پوست تمایز قائل شوند. از بین بردن باکتری های مفید می تواند منجر به عدم تعادل بیشتر در میکروبیوم پوست شود.

 

پژوهشگران این تیم مطالعاتی، برای جلوگیری از برهم زدن تعادل میکروبیوم از ویروس هایی به نام باکتریوفاژ استفاده کردند. این ویروس ها باکتری ها را آلوده می کنند و با برخی تغییرات می توانند به تنظیم تعداد آنها کمک کنند.

 

مارک گوئل، هماهنگ کننده این تحقیقات و پژوهشگر ارشد تیم مطالعاتی فوق، در رابطه با این روش توضیح می دهد: ما در مطالعه خود نشان دادیم که از طریق باکتریوفاژ درمانی می توان ترکیب سویه های C. acnes را در طول زمان تعدیل کرد. در واقع به این ترتیب ما می توانیم سویه های مرتبط با آکنه را بدون تأثیر بر روی باکتری هایی که ویژگی های مفید دارند کاهش دهیم.

 

طی این تحقیقات، محققان تعدادی باکتریوفاژ از پوست برداشتند و دی ان ای آن ها را دستکاری ژنتیکی کردند.

 

انجام این کار به باکتریوفاژها اجازه می دهد تا مواد ژنتیکی خود را در مقابل ژن های دیگران تشخیص دهد.

 

پژوهشگران با استفاده از باکتریوفاژهای خاص به سویه های بیماری زا حمله کردند که در برابر این ویروس ها استراتژی دفاعی ندارند.

 

ناستازیا نودلسدر (Nastassia Knödlseder)، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: سویه های مفید دارای این سیستم دفاعی در برابر باکتریوفاژها هستند، بنابراین در برابر عفونت محافظت می شوند.

 

گوئل در تکمیل توضیحات همکارش می ‌گوید: این کار می‌تواند به ما کمک کند تا میکروبیوم را به طور مؤثرتری تعدیل کنیم، هم برای حذف سویه‌های ناخواسته و هم برای تسهیل معرفی درمان‌های جدید.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Pathogens منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------