حتی سلول ها هم می خواهند تناسب اندام داشته باشند



تناسب اندام سلول،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
در تحقیقات جدید مشخص شد، پروتئینی به نام CAMSAP2 به شکل ‌گیری و تثبیت میکروتوبول‌ هایی که به سلول‌ ها شکل می ‌دهند، کمک می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، سلول ها به لطف ساختارهای لوله مانندی به نام میکروتوبول ها که از صدها پروتئین توبولین ساخته شده اند، می توانند شکل خود را حفظ کنند. میکروتوبول ها مسئول حفظ توزیع ناهموار مولکول ها در سراسر سلول هستند، پدیده ای که به عنوان قطبیت شناخته شده و به سلول ها اجازه می دهد تا به انواع مختلف با نقش های متمایز تبدیل شوند.

 

به گفته پژوهشگران، یک ترکیب پروتئینی به نام کمپلکس حلقه γ-توبولین (γ-TuRC) برای تشکیل میکروتوبول ها ضروری است. این پروتئین به اتصال پروتئین های توبولین به یکدیگر و تثبیت میکروتوبول ها کمک می کند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که در سلول های بسیار قطبی شده مانند نورون ها، که دارای مناطق بسیار خاصی هستند، میکروتوبول ها می توانند بدون حلقه توبولین تشکیل شوند. 

 

میکروتوبول یکی از اجزای چارچوب یاخته ها و ریزلوله‌ هایی توخالی، از جنس پروتئین هستند. این لوله ‌ها به قطر ۲۵ نانومتر و در طول ‌های مختلف از ۲۰۰ تا ۲۵ میکرومتر وجود دارند که پروتئین اصلی سازندهٔ ساختار ریزلوله‌ها توبولین است.

 

برای مشخص کردن نقش پروتئین CAMSAP، ایماساکی (Imasaki) و کیکاوا (Kikkawa) و تیم پژوهشی آن ها بررسی کردند که چگونه یکی از این پروتئین ها با توبولین ها تعامل دارد. برای انجام این کار، محققان CAMSAP2 و توبولین ها را با استفاده از بیوتکنولوژی نوترکیب بازسازی و آنها را در یک محلول مخلوط کردند.   

 

نتایج این آزمایش ‌ها نشان داد که پروتئین CAMSAP2 می ‌تواند با کنار هم قرار دادن پروتئین‌ های تشکیل ‌دهنده به تشکیل ریزلوله‌ هایی توخالی کمک کند تا بتوانند راحت ‌تر به یکدیگر متصل شوند. هنگامی که ریزلوله‌ هایی توخالی شروع به تشکیل می کنند، پروتئین CAMSAP2 همچنان به آنها متصل شده و آنها را تثبیت کرده و قادر می سازد تا به اندازه کامل رشد کنند. 

 

این نتایج چگونگی ایجاد قطبیت در سلول هایی مانند نورون ها، سلول های ماهیچه ای و سلول های بافت پوششی که پوشش سلولیه سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیوارهٔ رگ‌ها و حفره‌های کوچک را می‌پوشاند، را روشن می کند.

 

علاوه بر این، توانایی مشاهده ساختارهای میانی در طول تشکیل ریزلوله‌ هایی توخالی از جنس پروتئین می ‌تواند بینشی در مورد فرآیندهایی که این ساختارها در آن دخیل هستند، ارائه دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------