این ربات بیماری را بو می می‌کشد



ربات تشخیص بیماری،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک تکنولوژی جدید روباتی به دانشمندان این امکان را می دهد که از طریق بوییدن نفس بیمار بتوانند بیماری های پنهان وی را تشخیص دهند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان از به کارگیری یک تکنولوژی جدید برای تشخیص بیماری های پنهان خبر دادند. آنها می گویند به زودی بینی روباتیک می تواند بیماری های پنهان را به سادگی با بوییدن نفس بیمار تشخیص دهد. 

 

یک تیم بین المللی در حال کار روی تکنیک های جدیدی است که ترکیبات شیمیایی موجود در نفس، عرق و اشک افراد را تجزیه و تحلیل می کند. این تیم توضیح می دهد که این مواد شیمیایی به عنوان اثر انگشت در هزاران بیماری به کار می رود. 

 

دانشمندان این فعالیت‌ها را volatolomics می نامند که شاخه ای از علم شیمی است و به مطالعه ترکیبات آلی فرار (VOCs) منتشر شده توسط یک سیستم بیولوژیکی تحت شرایط آزمایشی خاص می پردازد. آنها خاطرنشان می کنند که هنوز چندین قدم از کار در آزمایشگاه تا تبدیل شدن به یک محصول تجاری در دسترس برای پزشکان و مصرف کنندگان فاصله است.

 

در مورد نحوه عملکرد این تلکنولوژی باید گفت وقتی فردی یک عطر، یک گل تازه، یک غذای خوشمزه را استشمام می کند، یا بوی زباله به مشام وی می رسد، بینی اش با ترکیبات آلی فرار مواجه می شود. این مواد شیمیایی جوشش کم داشته و به راحتی تبخیر می شوند، به همین دلیل است که می گوییم آنها فرار هستند. 

 

هر موجودی در واقع ترکیبات آلی فرار را آزاد می کند، خواه بداند یا نداند؛ بدن این کار را برای دفاع ارتباط و حتی تولید مثل انجام می دهد. با این حال، بدن ما همچنین در پاسخ به تغییرات بیولوژیکی مانند بیمار شدن، به طور اتفاقی ترکیبات آلی فرار را آزاد می کند. 

 

پژوهشگران مطالعه خاطرنشان کردند: انتشار این ترکیبات برای هر فرآیند بیولوژیکی منحصر به فرد است و اثر انگشت ترکیب آلی فرار ایجاد می کند که آنها را با بیماری های خاصی مرتبط می سازد.  برای پزشکان، داروی ولاتولومیک راهی برای یافتن بیماری ها در مراحل اولیه رشد آنها ایجاد می کند. برای بیماری هایی مانند سرطان، این امر بسیار مهم است.

 

اگرچه مبحث ولاتولومیک رشته نسبتا جدیدی است، محققان می گویند مفهوم بوییدن نفس شخص برای یافتن بیماری در واقع به زمان بقراط حکیم، پزشک یونان باستان و پین چیائو، پزشک چینی باستان برمی گردد. 

 

اخیراً، دانشمندان هزاران امضا یا اثر انگشت ترکیبات آلی فرار را طی پنج دهه گذشته شناسایی کرده اند. متأسفانه دانشمندان در ۴۰ یا ۵۰ سال پیش، فناوری لازم برای انجام کاری با این اطلاعات را نداشتند.

 

اکنون، فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به دانشمندان این امکان را می دهد که از همه این داده ها استفاده کنند. در همین حال، حسگرهای نانوموادی مانند «eNose» می ‌توانند به دقت اثر انگشت ترکیبات آلی فرار را که از غذا، نوشیدنی، آلودگی و افراد می‌آیند، تشخیص دهند.

 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات نانو (Nano Research) منتشر شده و قابل دسترس است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------