عوارض بیهوشی کودکان (اطفال) در دندانپزشکی برای ترمیم چیست؟



عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

 

مراجعه به دندانپزشک می‌تواند باعث ایجاد اضطراب یا استرس در کودکان شود. وقتی کودکان متوجه می‌شوند که به یک روش ناآشنا برای درمان دندان نیاز دارند، آن قدر از این تجربه می‌ترسند که ممکن است مانع درمان شوند. این استرس اگر به آشفتگی کودک منجر شود، می‌تواند روی کار دندانپزشک اثر منفی بگذارد. برای کمک به کودکان در کنار آمدن با اضطراب، روش‌های مختلفی در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود. یکی از آخرین راه‌ها برای انجام درمان وقتی دیگر روش‌های دیگر نتواند کودک را مجاب به درمان کند، بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی است.

 

اما آیا این روش کاملاً برای سلامتی کودکان امن است؟ چه تمهیداتی برای این روش در کلینیک‌های دندانپزشکی لازم است؟ عوارض بیهوشی دندانپزشکی در کودکان چیست و برای حذف این عوارض چه می‌توان کرد؟ در ادامه این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

 

روش‌های آرام‌ بخشی و بیهوشی کودکان در کلینیک دندانپزشکی

استرس و بی‌قراری کودکان هنگام اعمال دندانپزشکی یکی از مشکلاتی است که مانع درمان درست و یا حتی مراجعه به موقع به کلینیک می‌شوند. بسیاری از والدین سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های تشویقی، کودکان را برای این کار آماده کنند. بسیاری از پزشکان دندانپزشکی اطفال هم با روش‌های گوناگون می‌توانند روش‌های درمانی خود را پیش ببرند. اما اوضاع همیشه به یک نحو پیش نمی‌رود.

 

 

اگر کودک نتواند استرس خود را کنترل کند و یا دچار حالت تهوع غیر قابل کنترل در زمان درمان شود، یکی از روش‌هایی که برای درمان استفاده می‌شود، بیهوشی کودک است. اما این کار با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. متخصصان دندانپزشکی کودکان، از چندین نوع روش بیهوشی و آرام‌بخشی برای اطفال استفاده می‌کنند.

 

بیهوشی عمومی

در این روش، کودک به طور کامل با استفاده از داروهای مخصوص، بیهوش می‌شود تا پزشک بدون دردسر، روی درمان دندان او کار کند. تأثیر بیهوشی عمومی این است که کودک با آرامش می‌خوابد، نمی‌تواند عمل را مختل کند یا دردی احساس نمی‌کند. لوله‌گذاری برای این نوع آرامبخش ضروری است و کودک نیز برای تزریق آن به تزریق داخل وریدی (IV) نیاز دارد. این روش آخرین انتخاب برای انجام عمل‌های دندانپزشکی است و باید زیر نظر متخصص و با انجام آزمایشات قبلی و رعایت نکات مهم انجام شود.

 

آرام‌ بخشی عمیق با IV

داروهای IV به کودک کمک می‌کنند تا در طول این روش بخوابد. یک متخصص بیهوشی یا سایر متخصصان آموزش دیده باید برای نظارت بر موارد حیاتی در حین کار دندانپزشک حضور داشته باشد. کودک خواب خواهد بود، اما هنوز هم ممکن است بتواند کمی به اطراف حرکت کند یا صدا ایجاد کند. لوله تنفسی معمولاً همراه با آرام‌بخشی عمیق IV استفاده می‌شود.

 

آرام‌ بخش خفیف با داروهای خوراکی

 

آرام‌ بخش خفیف با داروهای خوراکی

دندانپزشک در این روش، ممکن است از داروهای خوراکی برای کمک به آرامش کودک استفاده کند یا او را کمی خواب‌آلود کند. در این روش، کودک معمولاً بیدار می‌ماند یا اگر به خواب رفت به راحتی بیدار می‌شود. با این نوع آرام‌بخش، کودک پاسخگو است و قادر به حرکت و پاسخ است.

 

در این روش، دندانپزشک با استفاده از داروهای خوراکی، حالت آرامبخشی موقت برای کودک ایجاد می‌کند تا بتواند کار درمان را انجام دهد و نیازی به حضور متخصص بیهوشی در مطب نیست. IV و لوله‌های تنفسی برای آرام‌بخشی خوراکی خفیف و متوسط ​​استفاده نمی‌شوند.

 

استفاده از اکسید نیتروژن

این گاز برای ایمنی کودک با اکسیژن مخلوط می‌شود و به عنوان یک آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند. اکسید نیتروژن اثری آرام‌بخشی ایجاد می‌کند بدون این که باعث به خواب‌رفتن کودک شود. کودکان در هنگام استفاده از گاز نیتروژن، ممکن است احساس سرگیجه و حس شناور بودن داشته باشند. این روش یکی از کم تهاجم‌ترین روش‌های آرام‌بخشی است که دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند.

 

بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی در چه مواردی ضرورت دارد؟

بیهوشی عمومی یکی از روش‌های با ریسک بالا در متد‌های دندانپزشکی به شمار می‌رود که در صورت استفاده درست و رعایت نکات ایمنی می‌توان راهکاری مهم برای درمان کودکان به حساب آید. اما بیهوشی عمومی در همه مواردی که کودک از درمان ترس داشته باشد، استفاده نمی‌شود.

 

اغلب، بیهوشی عمومی در مواردی استفاده می‌شود که یک کودک دندان‌های متعددی دارد که پوسیدگی دارند. در این موارد یک ضرورت برای درمان به وجود می‌آید. گاهی اوقات، پوسیدگی به سمت عصب دندان پیشرفت کرده است و نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تر که زمان بیشتری را طلب می‌کنند، وجود دارد. در این موارد کودک نمی‌تواند درمان‌های طولانی که ممکن است دردناک باشند را تحمل کند اما مواردی مانند کامپوزیت که عوارض کامپوزیت دندان به بیهوشی بستگی ندارد نیازی به بیهوشی نیست.

 

این روش همچنین برای کودکانی که نیازهای ویژه‌ای دارند، مانند کودکان مبتلا به ADHD یا اوتیسم، می‌تواند درمانی را که بسیار ترسناک است قابل کنترل‌تر کند. علاوه بر این کودکان بسیار کم سن مانند کودکان زیر 5 سال ممکن است با دندانپزشک همکاری لازم را در پروسه درمان نداشته باشند و نیاز باشد تا از روش‌های کمکی مانند بیهوشی برای درمان آنان استفاده شود.

 

خطرات بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

 

آیا بیهوشی عمومی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی اطفال بی‌خطر است؟

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز، بیهوشی عمومی کاملا روشی امن و بی‌خطر برای پیشبرد روش‌های درمانی مورد نیاز در کودکان است. اما شرایط پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای که از قبل وجود داشته‌اند مانند ابتلای کودک به مانند آسم یا دیابت، می‌تواند کمی خطر عوارض احتمالی را افزایش دهد. همچنین در موارد بسیار نادر، بیماران ممکن است به داروهای بیهوشی حساسیت نشان دهند. عوارض جانبی معمول بیهوشی شامل حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه است.

 

در حالی که وضعیت‌های خطرناک در حین بیهوشی نادر است و در موارد بسیار کمی اتفاق می‌افتد، والدین باید همچنان در استفاده از این روش برای درمان کودکان کم سن هوشیار باشند. برای اطمینان از این که فرزند شما کاندید مناسبی برای بیهوشی عمومی است، مطمئن شوید که هر گونه مشکل بهداشتی را به دندانپزشک اطفال خود گزارش داده‌اید.

تحقیقات نشان داده مشکلاتی مانند آسم، مشکلات قلبی و آپنه خواب همگی می‌توانند بر روش‌های درمانی همراه با آرام بخشی و بیهوشی، اثر بگذارند. اگر کودک شما در گذشته واکنش‌های نامطلوبی به داروهای آرام‌بخش داشته است، حتماً این موارد را با دندانپزشک کودک خود در میان بگذارید.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از روش بیهوشی در دندانپزشکی اطفال

هنگامی که کودک کاندید مناسبی برای بیهوشی عمومی تشخیص داده شد، باید اطمینان حاصل کنید که فردی که بیهوشی عمومی را تجویز می‌کند یک متخصص بیهوشی دارای مجوز یا دندانپزشکی است که مجوز برای تجویز بیهوشی عمومی دریافت کرده است. برای دریافت این گواهی، دندانپزشک باید دوره‌های احیا اورژانسی و CPR و همچنین آموزش بیهوشی خاص را بگذراند. مرکز دندانپزشکی خوب غرب تهران همچنین باید دارای مجوز باشد که اجازه انجام بیهوشی را می‌دهد.

 

نکته مهم دیگر در این زمینه این است که این اعمال حتماً باید در محیط‌های بیمارستانی که دارای تجهیزات کامل است و زیر نظر متخصص بیهوشی اطفال انجام شود. در تمامی مراحل درمان هم متخصص بیهوشی باید کودک و سلامت او را تحت نظر داشته باشد. انجام این بیهوشی عمومی هرگز نباید در مطب‌ها و بدون تجهیزات کامل انجام شود.

 

قبل از انجام بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی باید چه نکاتی رعایت شود؟

در صورت نیاز به بیهوشی عمومی، قوانین مهمی برای خوردن و آشامیدن وجود دارد که باید در ساعات قبل از عمل رعایت شود. مهم نیست که فرزند شما در چه سنی است، باید دستورالعمل‌های خاصی را که از قبل کادر درمان و دندانپزشک در این مورد با شما در میان می‌گذارند را رعایت کنید:

 

-بعد از ساعت 12 شب قبل از عمل، بهتر است از نوشیدن و غذا خوردن کودک جلوگیری کنید. این موضوع شامل شیر، شیر خشک، آب میوه با پالپ، قهوه و آدامس یا آبنبات نیز است.

 

-تا 2 ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده رسیدن، فقط مایعات شفاف به کودک بدهید. مایعات شفاف شامل آب و آب میوه‌هایی مانند آب سیب یا انگور سفید است. ار دادن شیر به کودک در این زمان پرهیز کنید.

 

-در مورد مصرف داروهای خاص، بهتر است همه داروهای کودک را به اطلاع پزشک او برسانید تا از بی‌خطر بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

 

بعد از انجام درمان، کودک چه حسی خواهد داشت؟

 

بعد از انجام درمان، کودک چه حسی خواهد داشت؟

پس از تکمیل مراحل، کودک به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود تا پرستاران علائم حیاتی او را به دقت بررسی کنند. اثرات بیهوشی عمومی می‌تواند تا ساعت‌ها ادامه داشته باشد. عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی شامل این موارد می‌شود:

  

- بینی، دهان و گلوی کودک ممکن است به مدت 30 تا 45 دقیقه پس از عمل بی‌حس بماند.

 

- گلوی کودک ممکن است به مدت 1 تا 2 روز پس از بیهوشی عمومی کمی دردناک باقی بماند.

 

- بسته به روش دندانپزشکی ممکن است لثه و دهان کودک برای چند روز پس از آن درد داشته باشد.

 

- بهتر است هنگامی که کودک حدود 30 تا 40 دقیقه بعد از عمل شروع به غذا خوردن کرد، احتیاط کنید.

 

- کودک شما ممکن است احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشد یا حتی استفراغ کند.

 

-سعی کنید در چند ساعت اول پس از بیهوشی به کودک خود فقط غذاهای نرم بدهید. 

 

عوارض بیهوشی دندانپزشکی در کودکان

یکی از سؤالات مهم والدین در مورد این روش درمانی است که آیا بیهوشی کامل برای انجام اعمال دندانپزشکی عوارض بلند مدتی هم برای کودکان دارد یا خیر. در جواب باید گفت که این درمان‌ها فقط باید در مراکز درمانی مجهز و بیمارستان‌هایی که دارای امکانات درمانی کامل هستند انجام شود. بیهوشی کامل اگر زیرنظر متخصص انجام شود، خطری برای سلامتی کودک شما نخواهد داشت.

 

شایعاتی در مورد آسیب به کودک در حین بیهوشی جنرال وجود دارد که هیچ منبع علمی آن را تأیید نمی‌کند. مطالعات همچنین نشان داده که احتمال بروز عوارض و یا خطر جانی در این موارد بسیار نادر است. این خطرات برای کودکانی که دچار مشکلات زمینه‌های سلامتی هستند، در درصد پایینی از موارد وجود دارد که با نظارت متخصص قابل مدیریت و درمان است.

 

آیا درمان‌های دندانپزشکی اطفال با بیهوشی نیاز به بستری شدن دارد

 

آیا درمان‌های دندانپزشکی اطفال با بیهوشی نیاز به بستری شدن دارد؟

مدت زمان این درمان بسته به نوع درمان و نیز تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند، ممکن است متفاوت باشد. این درمان در موارد معمول بیشتر از 2 تا 3 ساعت و یا کمی بیشتر زمان نمی‌برد. کودکان پس از انجام ریکاوری و طی شدن مراحل به هوش آمدن به طور کامل، از مراکز درمانی مرخص می‌شوند و نیازی به بسیتری شدن کودک نیست.

 

آیا درمان دندانپزشکی کودکان ارزش بیهوشی کودک را دارد؟

با این که با توجه به پیشرفت در روش‌ها و داروهای بیهوشی و آرام‌بخش، عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی ممکن است برای کودکان معدودی پیش بیاید. اما این درمان‌ها و درمان دندان‌های شیری کودکان حتما ارزش استفاده از این روش را نیز دارد.

 

سلامت دندان‌های شیری کودک اثر مستقیمی بر روی سلامتی کودک و رشد او دارد. خراب بودن دندان‌ها و مشکلات ناشی از آن ممکن است روی غذا خوردن معمول کودکان اثری منفی داشته باشد و روی رشد ذهنی و جسمی کودک تاثیرات بدی داشته باشد. به علاوه آبسه دندان و عفونت‌های مکرر هم ممکن است زیان‌هایی برای بدن کودک داشته باشد.

 

اگر دندانپزشک کودک شما به انجام این درمان با روش بیهوشی عمومی و یا دیگر روش‌های آرامبخشی، تاکید دارد، بهتر است برای حفظ سلامت کودک و با رعایت همه تمهیدات، این روش را برای درمان کامل کودک انجام دهید. البته انجام آزایشات قبل از عمل که پزشک توصیه می‌کند و انجام عمل در مراکز درمانی مجهز ضروری است.

 

هزینه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی چقدر است؟

هزینه درمان‌های دندانپزشکی با استفاده از بیهوشی کامل که در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی برای کودکان انجام می‌شود، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. تعداد دندان‌هایی از کودک که نیاز به ترمیم دارند، نوع درمان های مورد نیاز دندان‌های کودک، نوع ماده بیهوشی مورد استفاده، زمان مورد نیاز برای درمان و نیز مرکز درمانی و امکانات مورد نیاز، در این هزینه‌ها موثر خواهد بود. بهتر است برای انجام این درمان‌ها از کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه روزی کودکان با امکانات کامل استفاده کنید. البته والدین باید توجه داشته باشند که این هزینه‌ها برای سلامتی کودک و رشد او الزامی خواهد بود.

 

کلام پایانی

بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی یکی از روش‌هایی است که برای درمان کامل کودکانی که با پزشک همکاری نمی کنند، پیشنهاد می‌شود. استفاده از این روش، ممکن است آخرین خط درمان برای کودکان باشد. اگر به دنبال دندانپزشکی خوب غرب تهران هستید که با کیفیت بالا و بهترین روش‌های درمانی درمان دندان‌های کودک شما را انجام دهد، کلیینک ما انتخاب کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024