سازمان بهداشت جهانی: روند نزولی شیوع کرونا بسیار کند است/کرونا ۱۰ برابر گسترده‌تر از آنفلوانزای فصلی



اخبار,اخبارپزشکی,کرونا
مدیر کل سازمان بهداشت جهانی بر ضرورت پیشگیری از موج جدید شیوع کرونا تاکید کرد و گفت: کشورهایی که به قرنطینه پایان می‌دهند، خروج از خانه نشینی را به کندی اعمال کنند.

 تدروس آدهانوم در کنفرانس خبری سیزدهم آوریل با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها چند هفته ای است که محدودیت اجتماعی و اقتصادی را تحمل کرده اند، اظهار کرد: برخی از کشورها به دنبال این هستند که آیا می توانند محدودیت ها را برداشته و به حالت عادی بازگردند و کشورهای دیگری نیز به دنبال این هستند که چه زمانی و چگونه این محدودیت ها را رفع کنند؟

 

وی افزود: در هر دو مورد، این تصمیمات باید قبل از هر چیز مبتنی بر حمایت از سلامت افراد جامعه و بر اساس اطلاعات ما در مورد این ویروس جدید و چگونگی رفتار آن باشد.

 

کرونا ۱۰ برابر گسترده‌تر از آنفلوانزای فصلی

باخبار,اخبارپزشکی,کروناه گزارش ایسنا ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه همواره یاد گرفته ایم بر اساس آخرین شواهد موجود، استراتژی خود را تنظیم کنیم، تصریح کرد: تنها می توانیم آنچه را که می دانیم بگوییم و به آنچه می دانیم عمل کنیم.

 

وی افزود: شواهد از چند کشور تصویری واضح تر درباره این ویروس، نحوه رفتار، نحوه متوقف کردن و درمان آن را ارائه می دهد. اکنون می دانیم که کووید ۱۹ به سرعت گسترش می یابد و بسیار کشنده است. کرونا ویروس جدید ۱۰ برابر کشنده تر از همه گیر آنفلوانزای ۲۰۰۹ است.

 

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی با تاکید براینکه ویروس جدید در محیط های شلوغی مانند تاسیسات بهداشتی و خانه های سالمندان راحت تر گسترش می یابد، اظهار کرد: یافتن موارد اولیه، آزمایش، جداسازی و مراقبت و ردیابی برای متوقف کردن چرخه انتقال ضروری است.

 

آدهانوم با بیان اینکه موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها هر ۳ یا ۴ روز یکبار دو برابر می شود، هشدار داد: در حالی که کووید ۱۹ خیلی سریع شتاب می یابد، این روزها روند کاهشی آن بسیار کند است. این بدان معناست که اقدامات کنترل باید به آرامی و با کنترل برداشته شود و یکباره نمی توان محدودیت ها را به طور کامل رفع کرد.

 

ضرورت خروج آرام از قرنطینه

وی تنها راه برداشتن محدودیت های تردد را داشتن اقدامات بهداشتی و درمانی مناسب از جمله داشتن ظرفیت قابل توجه برای ردیابی موارد مشکوک ابتلا اعلام کرد و گفت: در حالی که برخی از کشورها در حال بررسی چگونگی کاهش محدودیت ها هستند، برخی دیگر در نظر دارند که آیا آن را معرفی کنند - به ویژه بسیاری از کشورهای کم درآمد و متوسط ​​در آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین.

 

آدهانوم افزود: در کشورهایی که جمعیت فقیر زیادی دارند، ممکن است قرنطینه خانگی و سایر محدودیتهایی که در برخی از کشورهای پردرآمد استفاده می شود عملی نباشد. بسیاری از افراد فقیر، مهاجران و پناهندگان در حال حاضر در شرایط پر ازدحام و با منابع اندک و دسترسی اندک به مراقبت های بهداشتی زندگی می کنند.

 

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: گزارش های خبری از سراسر جهان توصیف می کنند که تعداد زیادی از مردم در معرض خطر عدم دسترسی به مواد غذایی هستند.

 

به گفته آدهانوم در حال حاضر، حدود ۱.۴ میلیارد کودک تعطیل شده اند. این امر باعث متوقف شدن تحصیلات آنها شده است، برخی در معرض خطر سوءاستفاده قرار گرفته و بسیاری از فرزندان از منبع اصلی غذایی محروم شده اند.

 

وی اضافه کرد: همانطور که بارها گفته ام، آموزش های از راه دور تنها بخشی از معادله است و بسیاری از اقدامات اصلی بهداشت عمومی نیز وجود دارد که باید اعمال شود. همچنین از همه کشورها می خواهیم که اطمینان حاصل کنند که در جایی که خانه نشینی استفاده می شود، به ضرر حقوق بشر نباشد.

 

آدهانوم افزود: همه دولت ها باید ضمن حمایت از شهروندان و به ویژه افراد آسیب پذیر، وضعیت کشور خود را ارزیابی کند.

 

توصیه های راهبردی برای مقابله با کرونا

وی از انتشار پیشنهادهای راهبردی جدید برای کشورهای جهان که برای کمک به سیاست‌ گذاری برای مقابله با شیوع کرونا تدوین شده است خبر داد و گفت: توصیه‌های راهبردی از جمله شامل ۶ مورد است که کشورها پیش از بازگشایی فعالیت‌های تعطیل شده به خاطر کرونا، باید از آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

 

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی افزود: زنجیره انتقال مهار شده باشد، ظرفیت لازم در نظام سلامت برای شناسایی، آزمایش، قرنطینه و درمان همه موارد ابتلا و ردیابی تماس‌های آن‌ها وجود داشته باشد و خطر شیوع در اماکن خاص مثل تاسیسات بهداشتی و خانه‌های سالمندان به حداقل رسیده باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنین اقدامات پیشگیرانه در محل کار، مدارس و اماکن مشابه اتخاذ شده باشد، خطرات واردات قابل مدیریت باشد و آموزش و توانایی لازم برای انطباق افراد با شرایط جدید فراهم باشد.

 

وی همچنین تاکید کرد که کشورها باید به دلیل پر شدن ظرفیت نظام سلامت و تاثیرات اقتصادی-اجتماعی، میان اقداماتی که برای کنترل مرگ‌ومیر ناشی از کرونا انجام می‌دهند با اقدامات مربوط به دیگر بیماری‌ها توازن و تعادل ایجاد کنند.

 

تولید واکسن تنها راه توقف چرخه انتقال

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: با گسترش همه گیری، تأثیرات بهداشت عمومی و اقتصادی و اجتماعی آن بسیار عمیق بوده است و به طور نامتناسب بر روی افراد آسیب پذیر تأثیر گذاشته است. بسیاری از افراد قبلاً عدم دسترسی به خدمات روتین و ضروری بهداشت را تجربه کرده اند.

 

آدهانوم در نهایت تولید و تحویل واکسن ایمن و مؤثر برای قطع کامل انتقال را مورد نیاز دانست و از کمک ۲۰۰ میلیون پوندی انگلیس تشکر کرد.

 

ویروس کرونا برای نخستین بار دسامبر ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» در چین گزارش شد. از آن زمان این ویروس به اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان نفوذ کرده و تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده و جان ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------