نماینده مجلس: ۳۰۰ قلم کمبود دارو داریم اما دولت می‌گوید همه چیز گل و بلبل است!



کمبود دارو در کشور،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یحیی ابراهیمی گفت: بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است، اما واقعیت امر این‌گونه نیست.

شاید اگر بیمار شده باشید یا یکی از نزدیکان شما بیمار باشد و بایستی دنبال تهیه دارو بروید، متوجه کمبود برخی دارو‌ها و وضعیت آشفته در این حوزه شده باشید؛ به خصوص اگر بیمار، جزو بیمار‌های خاص باشد.

 

در همین رابطه، یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: مواد اولیه دارو از خارج وارد می‌شود. وقتی مواد اولیه‌ای که بابت آن پول داده‌ایم به موقع به دست کارخانه داروسازی نرسد و در زمان خودش، دارو تولید نشود، باعث کمبود شدید دارو در سطح کشور می‌شود.

 

وی افزود: کمبود شدید دارو در داروخانه‌ها، باعث سوءاستفاده بیشتر از دارو‌های تولیدی می‌شود و دلالان می‌توانند آن‌ها را در بازار آزاد بفروشند و با این کارشان، مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کنند.

 

نماینده دلفان و سلسله تصریح کرد: یکی از مواردی که ملموس است و حوزه صنعت دارو از آن رنج می‌برد، عملکرد گمرک است. هم تجهیزات پزشکی و هم دارو درگیر این معضل هستند که باید ساماندهی شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: ترخیص مواد اولیه دارو، زمان‌بر است و گاهاً دارو فاسد می‌شود. دارو مثل خودرو نیست که اگر دو سال دیگر ترخیص شد، مشکلی نداشته باشد. دارو تاریخ مصرفی دارد که باید به آن توجه شود، وگرنه حق بیت‌المال تضییع می‌شود.

 

گیر سه پیچ گمرک

ابراهیمی یادآور شد: گمرک حتی به دارویی که تمام مراحل آن قانونی طی شده، باز هم گیر می‌دهد. یک زمانی ممکن است کسی تخلفی کند که در آن‌صورت، هیچ‌کس از متخلف حمایت نمی‌کند، ولی جایی که تخلفی در کار نیست و ایجاد دست‌انداز برای تولید شده است، آقایان باید کار را سریع‌تر راه بیاندازند.

 

وی افزود: رهبر انقلاب گفته‌اند سال ۱۴۰۲، سال مهار تورم و رشد تولید باشد، پس باید زمینه‌ها فراهم شود تا فرد بتواند تولید داشته باشد. وقتی زمینه فراهم نباشد، خلاف صحبت رهبری قدم برداشته‌ایم.

 

نماینده استان لرستان در مجلس در ادامه بیان کرد: خیلی از شرکت‌های تولیدکننده دارو، چه دارو‌های گیاهی چه مکمل‌ها و چه دارو‌های شیمیایی، تولید دارو برایشان به صرفه نیست و هزینه تمام‌شده برای آن‌ها خیلی بالاتر از هزینه قیمت دارو است. همین باعث شده که تولید خیلی از کارخانه‌ها کاهش یابد و باعث بیکاری جوانان شود. متاسفانه این کارخانه‌ها در حال طی کردن مسیر ورشکستگی هستند و راه جلوگیری از این پدیده نامبارک، این است که حاکمیت، هم در وارد کردن دارو و هم در ایجاد قیمت‌هایی متناسب با قیمت تمام‌شده، حمایت لازم را از خود نشان بدهد.

 

ابراهیمی گفت: وقتی دولت برای وارد کردن مواد اولیه دارو، پول نمی‌دهد، اقلاً باید قیمت تمام‌شده را با سود درنظر بگیرد. ملزومات و دستمزد کارگران افزایش یافته است و از طرفی هم اجازه نمی‌دهیم که قیمت دارو، واقعی داده شود و جلوی سودشان گرفته می‌شود. با این کارها، خود به خود، تولیدکنندگان دارو دیگر تمایل ندارند که دارو تولید کنند. اگر دولت هدفش کمک به مردم است باید قیمت‌ها را واقعی و یارانه آن را پرداخت کند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ خاطرنشان کرد: ممکن است دولت در تحقق این مسیر، مشکل منابع داشته باشد، ولی باید توجه داشت که اقتصاد را با زور و دستور نمی‌توان اداره کرد و این مسیر، کار اشتباهی است. براساس اطلاعاتی که داریم، بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است، اما واقعیت امر این‌گونه نیست.

 

با دروغ گفتن چطور انتظار داریم مردم حرف ما را باور کنند

وی در پایان گفت: مشکل این است که با مردم صادق نیستیم و مدام دروغ می‌گوییم و انتظار داریم مردم حرف ما را باور کنند. خود دولت می‌فهمد که مردم دروغ‌هایش را قبول ندارند، ولی باز هم این رویه را ادامه می‌دهد. به مردم صادقانه بگویید که اقتصاد مشکل دارد. مردم فهم و درک‌شان بالاتر از ادبیات شماهاست و همه دروغ را متوجه می‌شوند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------