آنفلوآنزا تا ۲ هفته دیگر به اوج می‌رسد/ لزوم مراقبت از کودکان و سالمندان در دورهمی‌های شب یلدا



آنفلوآنزا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا هنوز هم در کشور بالاست و به نظر می‌رسد اواخر آذر و اوایل دی به پیک برسد و پس از آن شاهد کاهش موارد ابتلا باشیم.

به گزارش میزان، آمیتیس رمضانی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا هنوز هم در کشور بالا است و به نظر می‌رسد اواخر آذر و اوایل دی یعنی حدود یک تا ۲ هفته دیگر به پیک برسد و شاهد کاهش موارد ابتلا باشیم. هم اکنون با شیوع آنفلوآنزای نوع A که جدی‌تر و شدیدتر است مواجه هستیم، این نوع آنفلوآنزا از اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آذر و اوایل دی ادامه دارد و هنوز زود است که بگوییم موارد ابتلا به این بیماری کاهش یافته هر چند دیگر شدت سابق را ندارد و با بر اساس تست‌ها تا حدودی هم کاهش پیدا کرده است.

 

رمضانی با بیان اینکه آنفلوآنزای نوع A در سال‌های پیش از شیوع کرونا دیرتر شروع می‌شد و دیرتر هم به پیک می‌رسید، عنوان کرد: پس از این دوره تقریبا از نیمه بهمن شیوع آنفلوآنزای نوع B را داریم که این نوع آنفلوآنزا هم تا فروردین و اوایل اردیبهشت ادامه دارد.

 

وی ضمن اشاره به اینکه به‌طور کلی عفونت‌های تنفسی در فصل‌های پاییز و زمستان رایج‌اند، ادامه داد: در این فصول با عفونت‌های ویروسی نظیر انواع کروناهای فصلی، امیکرون، آنفلوآنزا، آدونو ویروس و رینو ویروس مواجه هستیم و علاوه بر آن‌ها عفونت‌ها و گلو دردهای باکتریایی را هم داریم و همچنین با باکتری پنوموکوک که در کودکان شیوع دارد هم رو به رو هستیم. پنوموکوک ممکن است در کودکان موجب ایجاد عفونت‌های جدی نظیر درگیری ریه و ذات‌الریه شود و حتی درگیری مغز را به همراه داشته باشد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: با توجه به شیوع این بیماری‌ها در هر تجمعی امکان انتقال آن‌ها وجود دارد، به همین دلیل نیز باید در تجمعات خانوادگی شب یلدا مراقب افراد سالمند و کودکان باشیم چرا که حتی عفونت‌های تنفسی ساده که در جوانان و افراد سالم می‌تواند بدون عارضه و سبک باشد و در کوتاه مدت بهبود یابد می‌تواند در سالمندان، افراد دارای بیماران زمینه‌ای و کودکان شدید و همراه با عارضه باشد و از این رو لازم است شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار می‌گرفت در همه زمان‌ها سرلوحه قرار گیرد.

 

این پزشک متخصص بیان کرد: حضور در فضاهای بسته که تعداد زیادی از افراد در آن حضور دارند و به دلیل سرما تهویه مناسبی هم ندارد موجب انتقال انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود که می‌تواند برای کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مشکل‌ساز شود چرا که این گروه‌ها بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تنفسی هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------