مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی: برای قرص دانه‌ای 3 میلیون تومانی سرطان پرایدشان را می‌فروشند



سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی و بنیانگذار انجمن سرطان استان، گفت: سموم غیر استانداردی که به طور ناشیانه برای سبزی‌ و میوه‌ها استفاده می شود، بیشترین عامل بیماری سرطان است. کشاورزانی داریم که بدون آموزش و آگاهی سمومی را که از جهاد کشاورزی می‌گیرند و امروز بر روی میوه، صیفی و سبزی جات می پاشند و فردا همان‌ها را می چینند و برای فروش روانه بازار می‌کنند و این در حالی است که باید تا 15 روز محصول را جمع آوری نکنند تا اثرات سم از بین برود اما متاسفانه فردای بعد از سم پاشی وارد بازار کرده و مردم مصرف می‌کنند و بیمار می‌شوند.

سیدحمید حریری در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: هم اکنون حدود 5 هزار و 180 بیمار مبتلا به بیماری سرطان داریم که از این آمار 2 هزار و 176 نفر زن هستند و خراسان شمالی استانی کمتر برخوردار است و مردمش فقیرند. متولیان امر سلامت هم به فکر غربالگری و پیشگیری این بیماری نیستند و آن طوری که باید و شاید تجهیزات در اختیار مردم قرار نمی‌دهند.

 

وی گفت: هم اکنون خدمات پاراکلینیکی در بخش خصوصی هزینه بالایی دارد از جمله مامو گرافی، سونوگرافی، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، سی تی اسکن و ام آر آی به قدری در بخش خصوصی گران هستند که مردم توان مالی ندارند برای پیشگیری و غربالگری اقدام کنند.

 

حریری با بیان اینکه برای پیشگیری و غربالگری برای چند نوع سرطان مثل روده بزرگ و برس و سرویکس و دهانه رحم داریم تلاش می کنیم  کلاس و کارگاه آموزشی برگزار کنیم، افزود: ولی باید پیشگیری و غربالگری در مراکز درمانی دولتی هم انجام بشود که مردم فقیر روستایی هم بتوانند غربالگری شوند. گاهی نیز اقدامات تشخیص بیماری روده بزرگ در بیماران تشخیص داده می‌شود اما آنها هزینه‌ پرداخت کولونوسکوپی را ندارد.

 

در بخش خصوصی هزینه کولونوسکوپی 3 میلیون تومان است

حریری ادامه داد: در شهرستان بیرجند و در بخش خصوصی هزینه کولونوسکوپی 3 میلیون تومان است. آن طوری که باید و شاید متولیان امر سلامت و دانشگاه علوم پزشکی که وظیفه دارند، از پزشکان فوق تخصص دعوت به عمل نمی آورند که به مراکز درمانی دولتی بیایند و خدماتی از جمله کولونوسکوپی و آندوسکوپی را را به مردم ارئه بدهند  که بیماران به طور مثال با هزینه 100 هزار تومانی بتوانند این آزمایش‌ها را انجام بدهند. 

 

سرطان کولون (روده بزرگ) در بین زنان و مردان استان بسیار بالا است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یکی از آمارهای اصلی ما در استان سرطان گوارش است و جزو رتبه‌های دوم یا سوم کشور هستیم و سرطان کولون (روده بزرگ) در بین زنان و مردان استان بسیار بالا است، اضافه کرد:  سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال است یعنی یک بیماری چند عاملی است که عواملی از جمله ناراحتی، اضطراب و استرسی در راس این بیماری قرار دارد و سیستم دفاعی بدن را کاهش می‌دهد و انسان را برای این بیماری مستعد می‌کند.

 

حدود 720 بیمار مبتلا به سرطان برس در خراسان شمالی داریم

حریری با اشاره به اینکه حدود 720 بیمار مبتلا به سرطان برس در خراسان شمالی داریم، گفت: این آمار بیمارانی هستند که من ثبت کرده‌ام و تعدادی از این بیماران که توان مالی خوبی دارند برای روند درمان به تهران و بخش‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. بسیاری از این بیماران از همسران شان جدا شده و طلاق گرفته‌اند و یا به طور مثال دخترانی هستند با سنین بالا که هنوز ازدواج نکرده‌اند یا زنانی هستند که در سن بالا ازدواج کرده و دیر بچه دار شده‌اند.

 

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی اضافه کرد: از علت های سرطان هر چند استرس و اضطراب در راس امور هستند اما در مرحله بعد مردم به تنهایی نمی‌توانند جلوی این بیماری را بگیرند و دولت باید دخیل باشد. مردم هرچقدر هم بهداشت فردی شان را هم رعایت کنند باز هم نمی‌توانند جلوی بیماری سرطان را بگیرند. سموم آفات نباتی یکی از علت‌های سرطان است که در کشور ما زیاد استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: سموم غیر استانداردی که به طور ناشیانه برای سبزی‌ و میوه‌ها استفاده می شود، بیشترین عامل بیماری سرطان است. کشاورزانی داریم که بدون آموزش و آگاهی سمومی را که از جهاد کشاورزی می‌گیرند و امروز بر روی میوه، صیفی و سبزی جات می پاشند و فردا همان‌ها را می چینند و برای فروش روانه بازار می‌کنند و این در حالی است که اینها را باید تا 15 روز محصول را جمع آوری نکنند تا اثرات سم از بین برود اما متاسفانه فردای بعد از سم پاشی وارد بازار کرده و مردم مصرف می کنند و بیمار می‌شوند.

 

حریری گفت: حدود 80 درصد کودکانی  که به من مراجعه می کنند اغلب مبتلا به سرطان خون هستند که پروسه درمانی این بیماری بسیار طولانی است.حدود 3 سال پدر و مادر این کودکان زجر می کشند تا روند درمان فرزندشان کامل شود. در بجنورد چون پزشک آنکولوژیک و فوق تخصص کودک نداریم مجبوریم این کودکان را به مشهد بفرستیم. 

 

والدین بیمار مجبورند کف خیابان بخوابند

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی افزود:  بیماران ما بیشتر روستایی و کارگرانی هستند که آه در بساط ندارند و حدود 3 ساعت باید خودشان را به مرکز استان یعنی بجنورد برساند و در اینجا ما ساپورت مالی شان کنیم و به مشهد بفرستیم و آنجا 2 روز شیمی درمانی می‌شوند و  جایی برای خوابیدن و استراحت ندارند و والدین بیمار مجبورند کف خیابان بخوابند که این روند درمان حدود 3 سال ادامه دارد. هر چند به عقیده من فقر و نداری خودش از بیماری سرطان بدتر است.

 

در استان حدود 145 کودک مبتلا به سرطان داریم

وی تصریح کرد: در استان حدود 145 کودک مبتلا به سرطان داریم که سن آنها زیر 14 سال است که نصف این تعداد مبتلا به تومورهای مغزی هستند. دختری داریم 17 ساله که رحمش را برداشته‌ایم و یا دختر 25 ساله‌ای که هنوز ازدواج نکرده و سینه هایش را قطع کرده‌ اند.

 

وی گفت: ما باید همه هدف‌مان در کشور پیشگیری و  غربالگری سرطان باشد و برای این هدف باید هزینه کنیم.  روزانه به کمک مردم  30 الی 40 میلیون تومان برای بیمارانم دارو می خرم و یک ریال از دولت کمک نمی‌گیریم و با این اقدام حتی به خود دولت کمک هم می‌کنیم. به عقیده  من علت‌های سرطان در خراسان شمالی مشخص است اما نظارتی وجود ندارد. سم پاشی و کودهای شیمیایی به مقدار زیاد و بدون نظارت در بحش کشاورزی استفاده می شود. در بازدیدی که از باغ های اطراف بجنورد داشتم وقتی از کشاورز سئوال کردم این چندمین بار است که درختان را سم پاشی می‌کنی؟ می‌گفت هفتمین بار! وقتی میوه ای 7 مرتبه سم پاشی می شود چه ارزش غذایی می تواند برای یک کودک مبتلا به بیماری سرطان داشته باشد؟!

 

 حریری اضافه کرد: همیشه در مصاحبه هایم می گویم  میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند  و برای پیشگیری از بیماری سرطان در طول روز چهار الی پنج وعده استفاده کنید. اما الان می‌ترسم که به بیماران سرطانی‌ام میوه بدهم  و خودم می ترسم از میوه و سبزیجات استفاده کنم. چون که از نزدیک مشاهده می‌کنم که باغدار با سم پاش سبزیجات را سم پاشی می کند و فردا همان سبزیجات را می چیند و  به مردم می فروشند و این سبزی را هر کاری بکنید  سم آن از بین نمی رود.

 

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی عنوان کرد: یک بار سازمان کشاورزی استان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در طول یک سال 200 تن سم به کشاورزان خراسان شمالی عرضه کرده و بلافاصله در جواب وی به رسانه ها اعلام کردم، شما با دست خودتان سرطان را به خراسان شمالی آورده‌اید و افتخار می کنید که رئیس یک سازمان هستید و 200 تن سم به این مردم داده‌اید. این اقدام شما یعنی 200 تن سم را کودکان ما خوردند و این یکی از علت های سرطان در استان است.

 

روزانه آمار چشمگیریی بیمار جدید سرطانی ثبت می‌کنم

وی تصریح کرد: وقتی سبک زندگی ما غلط است صد در صد مردم ما آسیب می‌بینند. وقتی دولت مردان نمی‌توانند در جامعه کنترل و نظارتی داشته باشند، فقط روز به روز بر آمار بیماران سرطانی ما اضافه می‌شود. در خراسان شمالی روزانه بین 3 تا 8 سرطانی به بیمارانم اضافه می‌شود. ما استانی کمتر برخوردار و با جمعیتی پایین هستیم و کل استان ما 800 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز استان یعنی بجنورد حدود 250 هزار نفر جمعیت دارد. ولی روزانه آمار چشمگیریی بیمار جدید سرطانی ثبت می‌کنم که همه هم از قشر ضعیف جامعه هستند آن هم با داروهای گران قیمتی که گیر نمی آید  و اغلب داروهای ما با برند خارجی هستند و اغلب آمپول های ما بالای 15 و 20 میلیون تومان هستند و الان یکی از بیمارانم که 22 ساله است که خیلی هم فقر مالی دارد دکتر 30 عدد قرص به قیمت 85 میلیون تومان برای وی تجویز کرده که قیمت هر دانه قرص 2 میلیون و نهصد و هشتاد هزارتومان می شود.

 

حریری ادامه داد: وقتی پدر این جوان می بیند پاره تنش به این دارو نیاز دارد و ممکن است درمان شود تنها دارایی خود را که پراید است و با آن مسافرکشی می کند تا هزینه‌های زندگی خانواده اش را تامین کند به ناچار می‌فروشد اما این پول، تنها داروی بیست روز این جوان می‌شود و بعد از بیست روز باز هم به این داروی میلیونی نیاز دارد.

 

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی اظهار داشت: بیمار خانمی داریم که همسرش رفتگر شهرداری است هر سه ماه یکبار 3 آمپول 27 میلیون تومانی نیاز دارد خب این رفتگر از کجا این مبالغ را برای تامین داروی همسرش تامین کند؟ مردم چقدر می توانند به بیماران سرطانی کمک کنند؟ چرا دولت مردان و مسئولان به فکر غربالگری و پیشگیری از بیماری سرطان نیستند؟

 

حریری مدعی شد: آب یکی از روستاهای اسفراین که از یک چشمه و قناتی استفاده می کنند و آمار سرطان بالایی دارد توسط یکی از دانشجویان دانشگاه شریف که اهل خراسان شمالی است مورد آزمایش قرار گرفت که پر از نیترات و نیتریت و عامل سرطان است.

 

وی افزود: برخی از مسئولان ما به دلیل عدم مدیریت صحیح و به دلیل اینکه در سمت های غیر مرتبط با تحصیلات شان به کار گرفته می‌شوند،  نمی‌توانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند و ضربه‌اش را مردم می خورند.

 

حریری عنوان کرد: ما زبان گویای بیماران و یک نهاد مدنی هستیم. گاهی که مطالبه گر می شویم  مسئولین در مقابل ما می‌ایستند در حالی که ما از مردم هستیم و برای مردم خدمت می‌کنیم. ولی این قضیه گاهی به مزاج برخی مسئولان خوش نمی آید. اما این بی‌مهری‌ها روح و روان ما را آزرده نخواهد کرد و برای همیشه مطالبه گر باقی خواهیم ماند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------