افزایش سرطان روده بزرگ در میان جوانان



سرطان روده بزرگ،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
گزارش جدیدی از انجمن سرطان آمریکا تأیید می‌کند که سرطان روده بزرگ در جوانان در حال افزایش است و این سرطان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و دومین علت اصلی در زنان زیر ۵۰ سال شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از یاهو، در حالی که سرطان روده بزرگ به شدت قابل درمان است، تشخیص زودهنگام و پیشگیری نکته کلیدی آن است.

 

برای تشخیص از کولونوسکوپی استفاده می‌شود که شامل استفاده از یک لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک برای بررسی روده است که در تشخیص و حذف پولیپ‌های پیش سرطانی موثر بوده و می‌تواند سایر بافت‌های سرطانی را شناسایی کند.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: عواملی که می‌توانید آنها را تغییر دهید و نمی‌توانید.

 

عوامل غیر قابل تغییر عبارتند از سن، سابقه شخصی پولیپ یا سرطان روده بزرگ، بیماری التهابی روده، سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ و برخی سندرم‌های ارثی. همچنین قومیت نیز نقش دارد.

 

عواملی که می‌توانند اصلاح شوند عبارتند از: انتخاب سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و کم تحرکی، همراه با چاقی.

 

به دلیل افزایش آمار ابتلا در میان جوانان مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند اولین کولنوسکوپی در سن ۴۵ سالگی انجام شود.قبلا ۵۰ سالگی پیشنهاد شده بود. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا بوده، باید در ۴۰ سالگی یا ۱۰ سال زودتر از سن فرد مبتلا کولونوسکوپی انجام شود.

 

علائم ابتلای احتمالی شامل اسهال مداوم یا یبوست، خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع، درد و گرفتگی شکم، کاهش وزن ناخواسته، احساس اینکه روده به طور کامل تخلیه نمی‌شود، کمبود آهن و خستگی غیر قابل توضیح هستند.

 

این علائم دلیل قطعی ابتلا به سرطان روده بزرگ نیستند، زیرا بسیاری از مشکلات گوارشی می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. با این حال به پزشک مراجعه کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------