سیگارهای الکتریکی بدون نیکوتین هم به بافت ریه لطمه می‌زنند



سیگار الکتریکی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تبلیغات اغلب اینگونه القا می‌کنند که استفاده از سیگار الکتریکی (ویپ) زیان کمتری از سیگار کشیدن دارد اما یک مطالعه جدید تردیدهای بیشتری درباره این مساله ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس الرت، محققانی از دانشگاه «آنجلیا» در انگلیس، نحوه تاثیرگذاری یک برند متداول سیگار الکترونیک بدون نیکوتین بر سلول های بافت ریه را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که با مصرف این سیگارها استرس اکسیداتیو هم روی می دهد.

 

استرس اکسیداتیو زمانی روی می دهد که تراکنش و تعامل طبیعی سلول‌ها با اکسیژن از توازن خارج شده و موجب اختلال در عملکرد سلول ها می شود. در این حالت که با افزایش التهاب و شکست سلول های خون همراه بود، مشاهده شد که این ترکیب اغلب با جراحت‌های ریوی مرتبط است.

 

«هاووی چیچگر» از دانشگاه آنجلیا روسکین در این خصوص گفت: مشخص شده است که مایع ویپ بدون نیکوتین حاوی همان ترکیبات شیمیایی همانند مایعات حاوی نیکوتین است. یافته‌های ما نشان داد که استفاده از ویپ بدون نیکوتین موجب همان تاثیرات التهابی و اکسیدانت بر سلول های مویرگی (microvascular ) می شود.

 

این محققان با مقایسه محصولات بدون نیکوتین با سیگارهای الکترونیک از همان برند که حاوی نیکوتین بودند، دریافتند که فقدان مواد اعتیادآور الزاما موجب نمی شود که ویپ‌ها برای بافت ریه بهتر باشند.

 

این محققان در سلول های در معرض مایع ویپ، بدون نیکوتین یک وفور نامعمول از یک پروتئین خاص موسوم ARF۶ را مشاهده کردند که به نظر می رسد مسئول لطمه به بافت ریه در آزمایشگاه است.

 

این پروتئین در گذشته با سیگار کشیدن یا جراحات ریه مرتبط نشده اما مشخص شده است که در تضمین درستی کار رگ‌های خونی نقش دارد.

 

یافته‌های مربوط به این پروتئین می‌تواند به تحقیقات آینده درباره تاثیرات ویپینگ (استفاده از سیگارهای الکترونیک) بر سلامتی کمک کند. این تحقیقات در گذشته بیشتر بر تاثیرات نیکوتین متمرکز بوده اند.

 

این در حالی است که اکنون استفاده از سیگارهای الکترونیک حاوی نیکوتین در چندین کشور ممنوع شده اما ممکن است از اصل قضیه دور افتاده باشند. تحقیقات آینده برای شناسایی پیوند بین استفاده از سیگارهای الکترونیک بدون نیکوتین و ایجاد بالقوه جراحات ریوی حائز اهمیت است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------