پژوهشگران یک گام به ساخت واکسن ایدز نزدیک‌تر شدند



واکسن ایدز،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
حرکت سطحی کوچک اچ‌آی‌وی (HIV) سرنخی برای ساخت واکسن ایدز آشکار کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، وقتی ویروس اچ‌آی‌وی سعی می‌کند سلول انسانی را آلوده کند، قسمت کوچکی روی سطح آن وجود دارد که خیلی سریع باز می‌شود. محققان موسسه واکسن انسانی دوک(DHVI) دریافتند که این حرکت سریع می‌تواند سرنخی برای ایجاد آنتی‌بادی برای مبارزه با ایدز باشد.

 

اگر پژوهشگران بتوانند از باز شدن این قسمت کوچک جلوگیری کنند، این می‌تواند پیشرفتی برای توسعه واکسن ایدز باشد. بخشی که حرکت می‌کند پاکت گلیکوپروتئین نامیده می‌شود و دانشمندان مدت زیادی است که روی آن مطالعه می‌کنند زیرا اتصال ویروس به گیرنده سلول T بسیار مهم است.

 

پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که این گلیکوپروتئین روی ویروس اچ‌آی‌وی در یک میلیونم ثانیه باز و بسته می‌شود.

 

چالش این است که این بخش از ویروس برای جلوگیری از برخورد با سیستم ایمنی به حرکت خود ادامه می‌دهد، اما محققان در حال کار بر روی راه‌هایی برای هدف قرار دادن آن برای توسعه واکسن موثرتر هستند.

 

یک گام نزدیک‌تر به ساخت واکسن اچ‌آی‌وی

روری هندرسون(Rory Henderson)، زیست شناس ساختاری و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: هر کاری که برای تثبیت این ساختار انجام شده کارساز نبوده است. نه که کار اشتباهی انجام شده باشد بلکه ما فقط نمی‌دانستیم که به این شکل حرکت می‌کند.

 

اشلی بنت(Ashley Bennett)، محقق پسا دکترا و یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح داد: وقتی ویروس تلاش می‌کند به یک سلول T انسانی که یک گلبول سفید مسئول شناسایی و حمله به سلول‌های آلوده به ویروس‌ها است، بچسبد، ابتدا به گیرنده CD۴ سلول می‌چسبد.

 

گیرنده CD۴ پروتئینی است که در سطح سلول‌های ایمنی از جمله سلول‌های T یافت می‌شود و نقش مهمی را به عنوان محل اتصال برای ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV) ایفا می‌کند که باعث ابتلا به بیماری ایدز می‌شود.

 

این ارتباط بین گیرنده اچ‌آی‌وی و CD۴ باعث می‌شود که ساختار پوششی ویروس باز شود و یک محل اتصال حیاتی آشکار شود. محققان دریافتند که این پدیده برای ویروس برای آلوده کردن سلول ضروری است.

 

هنگامی که هر دو قسمت ویروس به سلول متصل شد، می‌تواند شروع به تزریق مواد ژنتیکی خود کند. اگر این اتفاق بیفتد، عفونت مزمن می‌شود. آلوده شدن به این نوع ویروس یک مشکل بزرگ است زیرا یک رترو ویروس است به این معنی که وقتی به آن آلوده شوید، مبارزه با آن سخت است.

 

پژوهشگران بخش متحرکی از ویروس را کشف کردند که از یک محل اتصال حساس محافظت می‌کند. این قسمت متحرک مانند یک چِفت عمل می‌کند و از باز شدن ویروس تا زمان آماده شدن جلوگیری می‌کند. استفاده از یک آنتی بادی خاص برای بسته نگه داشتن این قفل می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند.

 

برای بررسی حالات مختلف ویروس، محققان از دستگاه قدرتمندی به نام شتاب دهنده الکترون در آزمایشگاه ملی آرگون استفاده کردند. این دستگاه اشعه ایکسی تولید می‌کند که می‌تواند موارد بسیار کوچک حتی به کوچکی یک اتم را با استفاده از آن مشاهده کرد.

 

از آنجایی که این تجهیزات پرهزینه است و بین بسیاری از محققان مشترک است، محققان دوک زمان محدودی برای جمع‌آوری داده‌ها در جلسات فشرده داشتند.

 

مقاله مربوط به این تحقیقات نیز در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------