ترک سیگار در هر سنی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد



ترک سیگار،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان دستکم ۱۵ سال پس از ترک این عادت، به نصف کاهش می‌یابد و ترک سیگار در هر سنی مزایای زیادی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، بر اساس یک مطالعه بزرگ که نشان می‌دهد بیشترین کاهش خطر ابتلا به سرطان پس از دهه اول ترک سیگار رخ می‌دهد، ترک سیگار در هر سنی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

 

احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که دستکم ۱۵ سال سیگار را ترک کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه دادند، به نصف کاهش یافت و خطر ابتلا به سرطان ریه بیشتر و سریع‌تر کاهش یافت به ویژه در افرادی که قبل از میانسالی سیگار را ترک کرده بودند.

 

محققان داده‌های پزشکی نزدیک به سه میلیون فرد کره‌ای را که از سال ۲۰۰۲ به بعد تحت معاینات سلامتی قرار گرفتند و گونه‌هایی از سرطان از جمله تومورهای ریه، کبد، معده و کولورکتال را نشان دادند تا سال ۲۰۱۹ ثبت کردند. در طول این مطالعه، نزدیک به ۲۰۰ هزار شرکت‌ کننده به سرطان مبتلا شده بودند.

 

دکتر جین کیونگ اوه(Jin-Kyoung Oh)، سرپرست این مطالعه در مرکز ملی سرطان، می‌گوید: صرف نظر از سن، ثابت شده است که ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه را کاهش می‌دهد، با ترک زودهنگام قبل از میانسالی نیز کاهش قابل توجهی مشاهده می‌شود.

 

پس از یک پیگیری متوسط ۱۳ سال و ۵ ماهه، خطر ابتلا به سرطان ریه در بین افرادی که سیگار را ترک کردند، ۴۲ درصد کاهش یافت و ۲۷، ۲۰ و ۱۴ درصد نیز سرطان‌های کبد، کولورکتال و معده در مقایسه با افرادی که سیگار را ترک نکردند، کاهش یافت.

 

سرطان عامل بیش از یک چهارم کل مرگ و میرها در بریتانیا در هر سال است که سرطان ریه شایع‌ترین آنهاست. سیگار باعث ایجاد حداقل ۱۵ سرطان مختلف می‌شود که بر ریه‌ها، مثانه، معده و روده‌ها و اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و کبد تاثیر می‌گذارد. عدم مصرف و ترک دخانیات بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان است.

 

بر اساس این مطالعه، خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قبل از ۵۰ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. افرادی که در سن ۵۰ سالگی یا بالاتر از سیگار دست کشیدند، ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را در این مدت تجربه کردند.

 

دکتر جین کیونگ به گاردین گفت: ترک سیگار، صرف نظر از سن شما، می‌تواند مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشد. خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که پس از میانسالی سیگار را ترک می‌کنند در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، ۴۰ درصد کمتر است. بنابراین هیچ سنی برای ترک سیگار دیر نیست.

 

رابرت وست(Robert West)، استاد بازنشسته روانشناسی سلامت در دانشگاه کالج لندن و متخصص در این زمینه گفت: ایجاد سرطان یک فرآیند چند مرحله‌ای است و با جهش‌های دی‌ان‌ای تا زمانی که یک یا چند سلول آسیب ببینند به گونه‌ای که منجر به تکثیر غیرقابل کنترل سلول شود، افزایش می‌یابد. هرچه فرد هنگام ترک بیشتر سیگار کشیده باشد، احتمال ابتلا به سرطان در او بیشتر می‌شود.

 

وست گفت: این مطالعه بر دو واقعیت مهم تاکید دارد. یکی از آنها این است که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خطر سرطان کاهش یابد. دیگر اینکه این کاهش برای کسانی که در سنین پایین‌تر سیگار را ترک می‌کنند بیشتر است.

 

برای افرادی که سیگار می‌کشند، بسیار مهم است که تا حد امکان زود سیگار را ترک کنند. پروفسور وست افزود: در هر سنی یک مزیت وجود دارد، اما اگر کسانی که سیگار می‌کشند جوان‌تر باشند موثرتر است.

 

مالکوم کلارک (Malcolm Clark)، مدیر ارشد سیاست‌های پیشگیرانه در تحقیقات سرطان انگلستان، می‌گوید: هرگز برای ترک سیگار دیر نیست، اما مردم برای ترک سیگار به حمایت نیاز دارند. به همین دلیل است که ما از افزایش بودجه دولت بریتانیا برای خدمات ترک سیگار و قانون آتی برای تغییر سن فروش دخانیات حمایت می‌کنیم. در صورت اجرا، این می‌تواند به جلوگیری از اعتیاد نسل بعدی به دخانیات کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------