یک پزشک: آنچه الان در ایران دیده می‌شود و افراد چند روزی گرفتار آن می‌شوند، ترکیبی از آنفولانزا و کرونا و سرماخوردگی است



سویه جدید کرونا در ایران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سویه جدیدی از بیماری ریوی این روز‌ها بیمارستان‌ها را پر کرده است. برخی از پزشکان معتقدند که بیماری جدیدی وارد نشده و این بیماری بابت فصل سرد سال و ترکیب سرماخوردگی و آنفولانزا و کرونا است. با این وجود شهروندان در این فصل چالش‌های سختی در برابر بیماری‌های ریوی دارند.

حسین کرمانپور، پزشک، درباره سویه جدید بیماری ریوی به انتخاب گفت: سویه جدیدی مطرح نیست؛ الان فصل سرد است و ما سه بیماری مطرح را داریم. اول سرماخوردگی ساده، دوم آنفولانزا و سوم کرونا وجود دارد که گا‌هاً با هم ترکیب می‌شوند. ترکیب این سه بیماری دشواری ایجاد می‌کند و تشخیص آن با آزمایش ممکن است. آنفولانزا H1N1 الان زیاد دیده می‌شود و خیلی از بیمارستان تخت‌های ایزوله‌شان به این آنفولانزا اختصاص یافته است. این آنفولانزا بیماری زایی شدید و واگیر بسیار دارد. میزان بستری شدن‌ها در این نوع آنفولانزا بیشتر است و نیاز به قرنطینه در بیمارستان دارد. خیلی از افراد از ناحیه ریه مبتلا می‌شوند. کرونا هم این خصوصیت را دارد. افرادیکه به هر طریق رعایت نکرده‌اند و حجم زیادی از ویروس به ریه‌هایشان وارد شده است، دچار مشکل می‌شوند.

 

وی در ادامه درباره نشانه‌های سخت شدن بیماری در زمستان بیان کرد: در سرماخوردگی جز یک سری سرفه‌های واکنشی، درگیری ریه نداریم. آنچه الان دیده می‌شود و افراد چند روزی گرفتار آن می‌شوند؛ ترکیبی از آنفولانزا و کرونا و سرماخوردگی است. درمان آن هم مشخص است و افراد اگر خود را قرنطینه کنند و با شخص دیگری مواجه نشوند و مایعات ولرم و قرص سرماخوردگی و تمرین تنفس عمیق را انجام دهند، ریه‌هایشان درگیر نمی‌شود. اگر این افراد دچار تب سرکش بالا 38 شدند و اکسیژن خونشان از 92 پایین بیاید و ضعف و بیحالی داشته باشند، حتماً باید به بیمارستان مراجعه کنند. اگر در مراحل ابتدایی باشد کاملاً قابل درمان و بازگشت است.

 

کرمانپور درباره پیشگیری از بیماری گفت: همچنان در رأس تمام پیشگیری‌ها دو موضوع مطرح است. اول شتسشو منظم دست در مکان‌های مشکوک و یا هنگام بازگشت به خانه باید انجام شود. دوم استفاده از ماسک است تا اگر ویروس در فضا باشد کمتر وارد ریه شود. ما هنوز برای پیشگیری دارویی نداریم، برخی از دوستان معتقدند اگر مشکوک شدید که گلویتان سوزش پیدا کرد، سریع با آب نمک مایل به گرم مجاری بینی و حلقی را شستشو دهید. تمرین تنفس عمیق را روزانه چند بار انجام دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------